شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 108545

فرار هوشمندانه از آلرژن‌ها

سلامت نیوز: بهار از راه می‌رسد، تنفس هوای تازه سهمی است که افراد مبتلا به آلرژی از آن محروم می‌مانند، و گاه ناچار به استفاده از ماسک می‌شوند که موجب خستگی‌شان می‌شود.

برای کنترل آلرژی، راه‌های متفاوتی وجود دارد. استراتژی‌های ساده زیر گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه و خارش را دور می‌کند.
 غلتیدن روی فرشخوابیدن روی فرش در واقع استراحت چند ساعته روی یک پناهگاه پر از غبار است. فرش‌هایی که روی کف بتنی یا سرامیک اتاق پهن می‌شوند رطوبت بتن یا سرامیک را تبخیر می‌کنند این رطوبت با غبار فرش ترکیب شده و یک سطح مطلوب برای رشد آلرژن‌های شایع فراهم می‌کند. برای تضعیف اثر آلرژی‌زایی فرش بهتر است از تماس مستقیم بدن با فرش جلوگیری شود. حیوانات خانگیپوست و موی حاوی شوره و بزاق سگ و گربه یا سایر حیوانات خانگی که معمولاً کودکان آن‌ها را در خانه نگهداری می‌کنند آلرژن‌های واقعی محسوب می‌شوند. عطسه و آبریزش بینی جزو علائم شایع این نوع آلرژی است.

برای ایمنی سیستم ریوی کودک از نگهداری سگ و گربه در خانه باید خودداری کرد. گیاهان خانگینگهداری گل و گیاهان خانگی در زمستان در داخل خانه شیوه‌ای است که با آغاز فصل سرما انجام می‌شود، اما بهار زمان مناسبی برای قرار دادن آن‌ها در خارج از خانه است. زیرا گیاهان تحریک‌کننده شگفت‌انگیز سیستم تنفسی هستند و این به خاطر رشد اسپور قارچ‌هایی است که در خاک گرم و مرطوب زندگی می‌کنند.

«آلن» استاد بیماری‌های گوش و حلق و بینی از دانشگاه سینسیناتی می‌گوید: گیاهانی مانند صلح لیلی را حتماً با شروع فصل بهار باید از محیط خانه دور کرد. نگه‌داشتن این گیاهان در خانه باعث بروز آلرژی می‌شود. تهویه مطبوعنصب تهویه مطبوع در خانه از ورود گرده‌های گل‌ها و گیاهان در اوایل فصل رویش یک روش عالی برای جلوگیری از آلرژی است. سیستم تهویه مطبوع با کاهش رطوبت در خانه برای افراد مبتلا به آلرژی مفید است. اگر از سیستم تهویه مطبوع در خانه استفاده نمی‌کنید تا بعد از ظهر پنجره‌های خانه را باز نکنید زیرا صبح تعداد گرده‌ها در بالاترین میزان است. حمامماده سبز رنگی که در اطراف وان حمام تشکیل می‌شود موجب بروز عوامل آلرژی‌زا در هوای حمام می‌شود. عطسه، خس خس، و دیگر واکنش‌های آلرژیک معمولاً در وان حمام افزایش می‌یابند. این ماده سبز رنگ آلرژیک را با یک فنجان سرکه سفید و یک لیتر آب از محل زندگی‌تان حذف کنید. ورزش«تانیا التمن» متخصص اطفال در لس‌آنجلس می‌گوید: یکی از روش‌های هوشمند برای مبارزه با آلرژی تغییر ساعت ورزش و پیاده روی همراه با کودک است. گیاهان گلدار و درختان صبح زود بین ساعت 5 تا 10 صبح بیشترین میزان گرده را در هوا آزاد می‌کنند این گرده‌ها باعث ایجاد احساس خارش، آبریزش و گرفتگی بینی می‌شوند. این متخصص توصیه می‌کند برای گشت و‌گذار و ورزش پیاده روی بعد از ظهر فرصت مناسب‌تری است. گذاشتن کفش‌ها در داخل خانهکفش‌ها حاوی آلاینده‌ها، آلرژن‌ها و مواد سمی و خطرناک هستند.

«مایرون ونتز» میکروبیولوژیست می‌گوید:برای حفظ فضای زندگی از اسپور کفش‌ها را روی حصیر و بیرون از فضای زندگی قرار دهید. اگر اعضای خانواده بشدت حساسیت دارند لباس‌های محل کار را که حاوی گرده‌های آلرژیک هستند در خارج از گنجه لباس نگهداری کنید. مبلمان نرم و مخملیمبلمان با پوشش پوست حیوانات و چرم و وینیل باعث افزایش آلرژی می‌شود. بهتر است به جای استفاده از این مبلمان مبل‌های نرم و مخملی را انتخاب کنید تا محیط زندگی خود را از یکی دیگر از عوامل آلرژی‌زا دور نگه داریم. عروسکوسایل بازی و عروسک‌هایی که کودکان با آن بازی می‌کنند و جزء جدایی‌ناپذیر اتاق‌های آنها شده است، میلیون‌ها عامل آلرژی زا را در خود مخفی می‌کنند. برای خلاص شدن از این گرده‌ها آن‌ها را به صورت مرتب با آب گرم بشویید و برای این که از شر آنها بطور کامل خلاص شوید بهتر است برای خشک‌شدن آنها را در ماشین لباسشویی بیندازید.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha