نماینده unodc در تهران ابراز تاسف می كند كه افزایش سطح زیر كشت خشخاش در افغانستان طی سال های گذشته، ایران را چنان متاثر كرده كه امروز باید بر پیشانی این كشور، مهر قربانی قاچاق مواد مخدر نشاند .

ایران قربانی قاچاق مواد مخدر شده است

سلامت نیوز: نماینده unodc در تهران ابراز تاسف می كند كه افزایش سطح زیر كشت خشخاش در افغانستان طی سال های گذشته، ایران را چنان متاثر كرده كه امروز باید بر پیشانی این كشور، مهر قربانی قاچاق مواد مخدر نشاند .


سال گذشته، عبدالرضا رحمانی فضلی،دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران نسبت به ورود نسل چهارم مخدرها و محرك ها هشدار داد. هشداری كه چندی بعد از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC چنین تایید شد كه در گزارش این نهاد بین المللی، شواهدی مبنی بر شناسایی 234 ماده روانگردان و محرك جدید ثبت شده بود.

ورود انواع جدید روانگردان ها، كاهش قیمت مخدرها و محرك ها و افزایش سطح زیر كشت خشخاش در افغانستان سه راس مثلثی است كه سایه خود را بر منطقه مدیترانه شرقی گسترده و این سایه هم به دلیل فساد اداری رخنه كرده در دول كشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی و تردد آسان مافیای مواد مخدر در این كشورها به دلیل ضعف قوای پلیسی و امنیتی چنان در حال گسترش است تا این منطقه، عنوان پرمصرف ترین منطقه جهانی از باب مواد مخدر و محرك را از آن خود كند.

همپای اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه در این كشورها برای كنترل و كاهش نرخ اعتیاد، قدم های سریع و هوشمندانه مافیای مواد مخدر را می توان شاهد بود كه با توسل به ترفندهای آسان اما غیرقابل پیش بینی، با سرعت نور تعداد مخاطبان و هواداران خود را در این كشورها كه عموما هم تعداد جمعیت فقیر و كم سواد و كم درآمدشان بر قشر مرفه و تحصیل كرده و برخوردار از رفاه اجتماعی می چربد، افزایش می دهند. ایران هم از كشورهای مهم همسایگی افغانستان ، چندان وضعیت مطلوبی ندارد. تعداد معتادان كشور با وجود تلاش ده ها انجمن غیر دولتی فعال در كاهش آسیب اعتیاد و صرف بودجه های كلان برای پیشگیری و درمان اعتیاد، رو به افزایش است.

«لیك بون وات»: نماینده unodc در تهران در گفت وگویی كوتاه با «اعتماد» ابراز تاسف می كند كه افزایش سطح زیر كشت خشخاش در افغانستان طی سال های گذشته، ایران را چنان متاثر كرده كه امروز باید بر پیشانی این كشور، مهر قربانی قاچاق مواد مخدر نشاند .

این هشدار مطرح شده كه منطقه مدیترانه شرقی علاوه بر آنكه آسیب خیزترین منطقه از باب آسیب های ناشی از اعتیاد است، رتبه پر مصرف ترین منطقه دنیا از باب سوءمصرف مواد مخدر را هم از آن خود كرده است. دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد وضعیت سوء مصرف مواد صنعتی و سنتی در منطقه مدیترانه شرقی و ایران را چگونه ارزیابی كرده است؟

بررسی های ما نشان می دهد كه در این منطقه، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، یكی از قربانیان قاچاق مواد مخدر است كه البته پاكستان و افغانستان هم گرفتار وضعیت مشابه ایران هستند و مصرف مواد افیونی در افغانستان و پاكستان هم بسیار بالاست. به خصوص، وضعیت افغانستان به مراتب بدتر است زیرا افغانستان، همچنان بزرگ ترین تولید كننده تریاك جهان است و بیش از 80 درصد تریاك جهان در این كشور تولید می شود كه البته ترانزیت و جابه جایی تریاك تولید شده هم از مسیر ایران و پاكستان صورت می گیرد. متاسفانه در اثنای ترانزیت مواد، علاوه بر آنكه افراد زیادی درگیر ترانزیت و جابه جایی مواد مخدر می شوند، بخشی از همین مواد به بازارهای داخلی راه پیدا می كند و افراد زیادی هم همین مواد را مصرف كرده و معتاد می شوند. 

من فكر می كنم با مواجهه با این وضعیت كه البته به هیچ وجه مطلوب هم نیست، دولت ها و سازمان های غیر دولتی باید با همكاری یكدیگر فعالیت خود را افزایش دهند تا بتوانند به كاهش اعتیاد كمك كنند.     كارشناسان در ایران پیش بینی كرده اند كه تا دو سال آینده مصرف مواد صنعتی در ایران رو به كاهش خواهد گذاشت و باید پس از آن منتظر نسل چهارم مواد مخدر در ایران باشیم. آیا دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد هم نتایج این پیش بینی را تایید می كند ؟ ممكن است مصرف آمفتامین ها كاهش یافته و نسل جدیدی از مواد مخدر یا محرك با تاثیر گذاری متفاوت و مخرب تر شیوع یابد؟

فعلابه نظر می آید كه نمی توانیم چنین پیش بینی ای را تایید كنیم و تخمین وضعیت آینده بسیار دشوار است زیرا نتایج بررسی ها نشان می دهد طی سال های گذشته، مصرف مواد شبه آمفتامین در كل جهان افزایش یافته هرچند كه مصرف مواد افیونی هم بالابوده. البته همان طور كه شما هم گفتید موادصنعتی جدید در حال تولید و بازارشان هم در حال گسترش است. بنابراین، باید خود را برای مقابله با این مواد آماده كنیم كه در صورت ورود به بازار ایران بتوانیم پاسخ مناسب در مواجهه با این مواد جدید پیدا كنیم.    

منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha