یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 108596

بیش از دو سال است که کشور سوریه با ناآرامی‌های داخلی مواجه است. تاکنون تحلیل‌ها و صحبت‌های زیادی از وضعیت سیاسی این کشور در مطبوعات و رسانه‌ها انجام شده است. اما فارق از جهت‌گیری‌ها و نزاع‌های سیاسی، به نظر می‌رسد.

آسیب‌های اجتماعی ناآرامی‌های سوریه

سلامت نیوز: بیش از دو سال است که کشور سوریه با ناآرامی‌های داخلی مواجه است. تاکنون تحلیل‌ها و صحبت‌های زیادی از وضعیت سیاسی این کشور در مطبوعات و رسانه‌ها انجام شده است. اما فارق از جهت‌گیری‌ها و نزاع‌های سیاسی، به نظر می‌رسد.

نکته‌ای که از دید تحلیلگران اوضاع سوریه پنهان مانده است، آسیب‌های اجتماعی ناشی از این ناآرامی‌ها در این کشور بوده است. درک آسیب‌های اجتماعی ناشی از جنگ و ناآرامی برای مردم کشور ما که خودشان تجربه 8 سال دفاع مقدس را دارند ملموس‌تر است.

از تشنج‌های روحی و روانی گرفته تا یتیم شدن و مشکلات جانبازی و شهادت که واقعاً درک آن جز برای کسانی که با این مسائل مواجه بوده‌اند امکان پذیر نیست. اکنون نیز در کشور سوریه آمارهای بین المللی از تعداد بیش از دو میلیون پناهنده سوری گزارش می‌دهند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که پناهندگان سوری به‌زودی از تعداد پناهندگان افغان بیشتر خواهند شد.

مسئله پناهندگی و آوارگی مردم سوریه نه تنها یک بحران برای خود کشور سوریه بلکه در آینده تبدیل به معضل منطقه‌ای نیز خواهد شد. تجربه کشور افغانستان در این زمینه جای هیچ شک و شبهه‌ای بر جای نمی‌گذارد. همچنین به طور طبیعی در وضعیت ناآرامی و جنگ، وضعیت بهداشتی بسیار افت می‌کند. قطعاً با افت شاخص‌های بهداشتی، گروه‌های در معرض آسیب جامعه از جمله کودکان، زنان و سالمندان در خطر بیشتری قرار می‌گیرندو تداوم وضعیت نابسامان بهداشتی زمینه شیوع بیماری‌های خطرناک و کشنده را در بین افراد جامعه فراهم می‌سازد. از سویی در درگیری‌های بوجود آمده، افرادی کشته شده و زنان بی‌سرپرست و فرزندان یتیم زیادی بر دوش جامعه گذاشته خواهند شد. از سویی دیگر تحقیقات نشان داده است پس از درگیری‌ها و جنگ‌ها، آمار آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، بی‌خانمانی و خودکشی روند صعودی داشته‌اند.

با توجه به اینکه نمونه کامل عواقب ناآرامی و درگیری و جنگ، در منطقه و در همسایگی کشور ما وجود دارد به خوبی می‌توان دریافت که کشور سوریه نیز در آینده نه چندان دور با همان مشکلاتی که هم اکنون کشور افغانستان مواجه است، روبه‌رو خواهد بود. در واقع شاید بتوان اینگونه بیان کرد که ناآرامی‌های سوریه تنها عواقب سیاسی نداشته و شاید مهمتر از عواقب سیاسی ناآرامی‌های این کشور، آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی است که در آینده به سبب این ناآرامی‌ها مردم کشور سوریه با آن مواجه خواهند بود.این آسیب‌های اجتماعی گاهی تا نسل‌ها ادامه دارد و رهایی از آن‌ها سال‌ها به طول خواهد انجامید.

به نظر می‌رسد سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای تاثیر گذار در وضعیت کشور سوریه باید به این آسیب‌ها توجه داشته باشند و هر چه زودتر به فکر کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از ناآرامی‌های سوریه باشند زیرابه طور حتم تداوم ناآرامی‌های سوریه در آینده برای کل نظام جهانی به ویژه کشورهای منطقه مشکل‌زا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha