وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سلامت با گذشت هفت ماه از حضورش در این وزارتخانه‌، از تدوین 9 بسته خدمتی جهت هزینه کرد اعتبار 6800 میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه ها خبر داد.

وعده وزیر بهداشت برای تحول در نظام سلامت تا سه ماه آینده

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سلامت با گذشت هفت ماه از حضورش در این وزارتخانه‌، از تدوین 9 بسته خدمتی جهت هزینه کرد اعتبار 6800 میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه ها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه سلامت با گذشت بیش از هفت ماه از حضورش در وزارت بهداشت، گفت: همانطور که مردم می‌دانند در آغاز کارمان با مشکلات متعددی از جمله مشکلات مربوط به دارو به دلیل نوسانات نرخ ارز مواجه بودیم و از این محل فشار زیادی به مردم و همچنین واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو وارد شد.


وی به کمک 1860 میلیارد تومانی دولت جهت تامین دارو و همچنین کاهش قیمت آن اشاره کرد و افزود: قول داده بودیم که تا پایان سال 92 آرامش نسبی به بازار دارویی کشور بازگردانیم که خوشبختانه این موضوع بسیار زودتر از موعدی که وعده داده بودیم، اتفاق افتاد. تمام داروهایی که در گمرک مانده بود، آزاد شد و جهت واردات داروهای مورد نیاز نیز اقدام شد.


تا دو سال آینده از واردات برخی اقلام دارویی بی‌نیازیموزیر بهداشت در ادامه افزود: به دنبال اقداماتی که در سال 92 در زمینه دارو انجام دادیم، تا یکی دو سال آینده از واردات برخی اقلام دارویی بی‌نیاز خواهیم بود. در شش ماه اول امسال نیز واردات دارو کمتر خواهد بود. همچنین در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تکیه‌مان بر تولید داخل خواهد بود و امیدواریم کیفیت داروهای داخلی روز به روز افزایش یابد.


کاهش قیمت داروها نیازمند حمایت بیش از پیش دولت و مجلسهاشمی در ادامه به اقدامات انجام شده جهت بازگشت قیمت دارو به سال 91 اشاره کرد و گفت: به دنبال این اقدامات، قیمت دارو به سال 91 بازگشت اما همین قیمت‌ها نیز برای بسیاری از مردم به ویژه برای بیماران مزمن، صعب‌العلاج، مبتلا به اختلالات روان، بیماران قلبی، فشار خون و .... بسیار گران است. به همین دلیل نیازمند حمایت بیشتر مجلس و دولت هستیم.


وی به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم اولویت قرار گرفتن مبحث سلامت اشاره کرد و افزود: به عنوان یک شهروند افتخار می‌کنم که اطلاعات رئیس‌جمهور در حوزه سلامت بسیار زیاد است و با نظام‌های سلامت بسیاری از کشورها آشنا هستند. رئیس‌جمهور بر مقوله پیشگیری اهمیت می‌دهد و مشکلات نظام سلامت را می‌شناسد.
وزیر بهداشت به حساسیت هیات وزیران نسبت به حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: در هیات وزیران هر یک از وزرا درخواست‌هایی دارند اما باید گفت که انصافا تاکنون شاید بیشترین حمایت از حوزه سلامت در طول چند دهه گذشته صورت گرفته است امیدواریم که این اتفاق‌ها عملیاتی شود.
هاشمی، مقوله سلامت در دنیا را مقوله‌ بسیار پیچیده خواند و افزود: پیش از این حوزه سلامت در اولویت‌های نهم و دهم کشور بود اما اکنون جزو سه چهار اولویت اول قرار گرفته است چرا که حق برخورداری از سلامت برای عموم مردم حقی شناخته شده است.


پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌ها به پرستاران، پزشکان و ...وی به همراهی‌های مجلس و دولت با حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه توانستیم بدهی‌های دو سال گذشته البته به استثنای حدود سه چهار ماه اخیر را به پرسنل مراکز درمانی، پرستاران، پزشکان، داروخانه‌ها و ... پرداخت کنیم. به این ترتیب بخشی از عقب‌ماندگی‌ها جبران شد.


با گذشت هفت ماه دوره حرف زدن پایان یافته و اکنون وقت عمل استوزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه سعی کردیم در تغییر مسؤلان وزارتخانه زیاده‌روی صورت نگیرد، به تشکیل شورای فناوری در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: به زودی خبرهای خوشی در زمینه خودکفایی در تولید داروها، تولید واکسن و ... خواهیم داشت. اکنون با گذشت هفت ماه متوجه شده‌ایم که چه کار باید بکنیم. بنابراین دوره حرف زدن به پایان رسیده و اکنون وقت عمل است.
هاشمی در ادامه به گستردگی وزارت بهداشت و واحدهای تابعه آن اشاره کرد و افزود: در مدیریت باید رودربایستی را کنار گذاشت، باید پاسخگو بود، برای پاسخگو بودن نیز باید افراد توانمند به کار گرفته شوند. در این صورت است که چرخش مدیران مشکلی ندارد. البته وزارت بهداشت از جمله وزارتخانه‌هایی است که مدیریت کردن در آن چندان مشتاقی ندارد اما در مجموع تغییرات اعمال شده را با هماهنگی مسؤلان استان‌ها انجام دادیم.
وی در ادامه با تاکید بر مقدم دانستن پیشگیری بر درمان، ادامه داد: یکی از وظایف عمده ما توجه به پیشگیری و بهداشت است. همانطور که رئیس‌جمهور نیز عنوان کردند هر چه در درمان هزینه کنیم، باز هم ناتوان خواهیم بود. بر این اساس یکی از برنامه‌های اساسی ما باید گسترش بهداشت و توانمند کردن مردم در جهت سلامتی‌شان باشد.


لزوم بازسازی و تغییر ماموریت شبکه بهداشتی کشوروزیر بهداشت شبکه بهداشتی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: طی سه دهه گذشته تنها در سطح روستاها از شبکه‌ بهداشتی برخوردار بودیم. این شبکه اکنون باید بازسازی شود. همچنین نوع ماموریت آن نیز باید تغییر کند چرا که پیش از این توجه شبکه بهداشتی کشور به بیماری‌های واگیر بود. اما اکنون 70 درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که باید آموزش‌های لازم در این زمینه به پرسنل فعال در شبکه‌های بهداشتی داده شود.
وعده وزیر بهداشت برای شبکه یکپارچه بهداشتی در کشور تا دو سال آیندههاشمی در این باره ادامه داد: همچنین در حاشیه شهرها خبری از مراکز بهداشتی نیست. به این منظور بسته‌ای پیش‌بینی شده که شبکه یکپارچه داشته باشیم. در صورت آن که تمام موارد محقق شود، طی دو سال آینده شبکه یکپارچه بهداشت را در کشور خواهیم داشت چرا که نمی‌توان آینده حوزه سلامت را پیش برد مگر آن که به پیشگیری اهمیت داده شود. درمان بسیار گران است و پرداختن به مقوله پیشگیری و بهداشت، به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. در این زمینه لازم است رسانه‌ها به وزارت بهداشت کمک کنند.


تحول در سلامت مردم تا سه ماه آیندهوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر آنکه تحول در حوزه سلامت چه زمانی برای مردم ملموس خواهد شد؟ گفت: مردم انتظار دارند اقداماتی مثمر ثمر را به زودی در این حوزه شاهد باشند. بر این اساس اقداماتی ثمربخش طی دو سه ماه آینده در این حوزه اتفاق خواهد افتاد. بسته‌هایی به این منظور پیش‌بینی شده که البته مردم نیز باید نسبت به آن اقبال داشته باشند و از آن استقبال کنند. همچنین دولت انتظار صرفه‌جویی و کاربردی هزینه شدن اعتبارات را دارد. ما در تمام حوزه‌ها این حساسیت را به کار خواهیم بست.


وزیر بهداشت در ادامه به اظهارات رئیس‌جمهور درباره کاهش 10 درصدی سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: البته رئیس‌جمهور با بزرگواری عنوان کردند که به دنبال اقدامات در نظر گرفته شده، تا پایان سال کاهش 10 درصدی هزینه‌های مردم را در این حوزه شاهد خواهیم بود. البته امیدواریم که بیشتر از این ارقام، کاهش سهم مردم در هزینه‌های سلامت را شاهد باشیم.


درخواست یارانه‌ای وزیر بهداشت از دهک‌های بالاوی به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این مقطع زمانی کشور نیازمند فداکاری است. کمبودهایی به ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها وجود دارد. بر این اساس افرادی که نیازی به 45 هزار تومان یارانه‌ها ندارند، حتی خودشان می‌توانند در قالب خیرین سلامت، منشا خیر شوند. این فرهنگ باید عمومی شود تا به این ترتیب بتوانیم کمبودها را برطرف و به مناطق محروم کمک کنیم.


هاشمی با بیان اینکه پیش از این کم لطفی‌هایی به حوزه سلامت صورت گرفته، به مشکلات دولت در سال گذشته برای پرداخت یارانه نقدی و همچنین اقدامات انجام شده در زمینه کنترل تورم اشاره کرد و ادامه داد: بی‌تردید در مقطع فعلی موارد توسط مجلس و دولت جبران خواهد شد. هیات وزیران مشکل مردم در این حوزه را درک می‌کند. باز هم تاکید می‌کنم که کشور در مقطع فعلی نیازمند فداکاری است.


9 بسته خدمتی برای هزینه کرد اعتبار ناشی از هدفمندیوزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره سهم بخش بهداشت و درمان از هدفمندی یارانه‌ها، گفت: آنچه که قطعیت دارد، اختصاص 6800 میلیارد تومان به حوزه سلامت از محل هدفمندی است. البته 4800 تومان آن مستقیما از محل اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه‌هاست و 2000 میلیارد تومان آن را نیز دکتر روحانی اضافه در نظر گرفته‌اند. در مجموع این 6800 میلیارد تومان کف پرداختی به حوزه سلامت از محل هدفمندی است. هر چه قدر که مردم نیز کمک کنند، در کمک به مستمندان، خانواده‌های بی‌سرپرست، بیمه بیکاری، درمان و ... موثر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که منابع حاصل از هدفمندی قرار است در چه حوزه‌هایی هزینه‌ شود؟ افزود: به این منظور 9 بسته خدمتی در نظر گرفته شده است. شاید بتوان گفت که از این محل، مهم‌ترین اتفاق در حوزه ویزیت بیماران و بیمه خواهد بود. به این منظور بخشی برای بیمه نیازمندان و بخشی نیز برای بیمارانی که به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند، پیش‌بینی شده است.


هاشمی به اقدامات انجام شده از سوی مددکاری بیمارستان‌ها جهت شناسایی و کمک به بیمارانی که به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت، زیر خط فقر می‌روند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 4.5 درصد بیماران سالانه به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند. این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه، این رقم باید به یک درصد کاهش می‌یافت، اما متاسفانه 1.5 درصد افزایش داشته است.


وزیر بهداشت در تشریح بسته‌های خدمتی در نظر گرفته شده جهت هزینه‌کرد اعتبارات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، گفت: از آنجا که بیمه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات در حمایت از بیماران ناتوان بودند، هر از چند گاهی یکی از بسته‌های حمایتی‌شان را از فهرست تعهداتشان خارج می‌کردند. به این ترتیب است که اکنون 37 درصد هزینه‌های جیب بیماران بابت فرانشیز پرداخت می‌شود. این در حالی است که این رقم طبق قانون باید 10 درصد باشد. به این منظور دولت 3000 میلیارد تومان در نظر گرفته تا مردم تنها همان 10 درصد فرانشیز را بپردازند.


وعده وزیر بهداشت برای تامین 90 درصد اقلام مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌هاوی در این باره ادامه داد: این امر در سالم‌سازی محیط‌های درمانی بسیار موثر است. چرا که به این ترتیب هیچ رابطه مالی میان پزشک و بیمار وجود نخواهد داشت. قول داده‌ایم که این اقدام را پس از پایان ثبت‌نام مردم برای یارانه‌ها، شروع کنیم. البته این موضوع مرحله به مرحله اتفاق می‌افتد. به این ترتیب طی مدت زمانی دو ماهه بیش از 90 درصد اقلام مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌ها تامین خواهد شد.


بسته حمایت از زایمان طبیعی تدوین شدوزیر بهداشت تدوین بسته‌ حمایت از زایمان طبیعی را از دیگر بسته‌های تدوین شده جهت هزینه کرد درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد و افزود: به دلیل سلامت مردم، لازم است از شیوع سزارین پیشگیری شود. البته مردم خود باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند اما باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود. راهکار جلوگیری از شیوع سزارین، واقعی دیدن تعرفه‌های زایمان طبیعی و حمایت بیمه‌هاست. در عین حال مراکز درمانی، ماماها و متخصصان نیز باید در این زمینه کمک کنند.


هاشمی، اورژانس‌ها را از دیگر نقاطی عنوان کرد که اعتبارات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در آن هزینه خواهد شد و گفت: در حال حاضر تنها در یکی دو نقطه کشور از پوشش هوایی اورژانس برخورداریم. صحبت‌هایی با ستاد کل ارتش صورت گرفته تا با کمک‌ آنها در 24 نقطه به ویژه در نقاط دوردست که به دلیل عدم دسترسی و عدم وجود امکانات مناسب تلفاتمان بیشتر است، اورژانس هوایی داشته باشیم.


وی همچنین به اقدامات در نظر گرفته شده برای ساماندهی هتلینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: تا چه زمانی باید اتاق هشت تخته و 9 تخته داشته باشیم؟ برخی بیمارستان‌ها هنوز تخت‌های 50 سال پیش را دارند. تشک‌ها و تهویه نامناسب است و در شان بیماران نیست. در مجموع به دلیل تعرفه‌های غیرواقعی، بیمارستان‌ها در بخش دولتی زیان‌ده هستند. انتظار آن است که از حضور بخش خصوصی و خیرین در حوزه سلامت استفاده شود. چرا که نظام درمان باید طوری طراحی شود که تصدی‌گری ما کاهش یابد. در مجموع پول ناشی از هدفمندی یارانه‌ها باید در جهت حمایت از مردم هزینه شود و به این ترتیب بخش دولتی باید توانمند شده و کیفیت خدمات افزایش یابد.
وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره هزینه‌های دارویی مردم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: واقعیت آن است که قیمت دارو هر سال گران می‌شود. تورمی حدود 20 تا 25 درصد نیز پیش‌بینی می‌شود که البته امیدواریم با رونق اقتصادی، اعداد و ارقام مربوط به تورم کمتر شود.


برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل مصرف داروهای گران قیمتتوجه به قیمت داروها؛ برنامه ویژه وزارت بهداشت در سال 93هاشمی ضمن تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف داروهای خارجی، ادامه داد: مصرف داروهای گران قیمت را کنترل خواهیم کرد چرا که متاسفانه قاچاق دارو در کشور وجود دارد. البته قاچاق دارو از مراکز دولتی نیست، اگر هم باشد بسیار انگشت‌شمار است. قاچاق دارو عمدتا به غیر از بیمارستان‌ها مربوط می‌شود. در سال گذشته به دنبال فراوانی و در دسترس بودن دارو بودیم، امسال نیز به قیمت‌ها توجه خواهیم داشت. این امر کاری مدیریتی است و ارتباطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد.
وی در این باره ادامه داد: با تحقق سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها، اتفاقی که در حوزه دارو می‌افتد آن است که داروهای تحت پوشش بیمه افزایش یابد. به عنوان مثال سال گذشته بخشی از داروهای نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت که تعداد این داروها می‌تواند افزایش یابد.


زمان واریز اعتبار هدفمندی یارانه‌ها به حساب سلامتوزیر بهداشت درباره زمان پرداخت 6800 میلیارد تومان سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در حال حاضر 2000 میلیارد تومان در حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد اما به منظور درست هزینه شدن آن، این اعتبار بلوکه شده است. همزمان با واریز نقدی یارانه‌ها، 4800 میلیارد تومان مابقی نیز به حساب دانشگاه‌ها واریز خواهد شد. بر این اساس می‌بینید که خوش‌بینی ما بی‌جهت نیست چرا که در سال 90 و 91 نیز 10 درصد از اعتبارات هدفمندی برای بخش سلامت در نظر گرفته شد اما ریالی از این محل پرداخت نشد.
قول وزیر بهداشت برای کاهش 15 درصدی سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان تا پایان سالهاشمی با بیان اینکه در حال حاضر سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت حدود 70 درصد است، افزود: مطمئنم که تا پایان امسال سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به زیر 55 درصد خواهد رسید و به این ترتیب رضایت بیشتری از سوی مردم ایجاد خواهد شد.
مردم وضعیت فعلی سلامت را با اردیبهشت گذشته مقایسه کنندوی در ادامه از مردم خواست که وضعیت حوزه سلامت در مقطع فعلی را با اردیبهشت ماه گذشته مقایسه کنند و گفت: در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته می‌توان گفت که اکنون داروها در دسترس مردم وجود دارد و کمبودهای دارویی حداکثر 30 قلم است. قیمت داروها نیز به سال 91 بازگشته است.


وزیر بهداشت همچنین به تدابیر در نظر گرفته شده برای جبران کمبود 2500 پزشک در مناطق محروم و همچنین تامین متخصص مورد نیاز در مناطق کم برخوردار اشاره کرد و افزود: در مورد کمبود پرستار نیز چند طرح بسیار خوب در نظر گرفته‌ایم که استفاده از دانشجویان پرستاری در بالین و خرید خدمت از پرستاران بازنشسته از جمله این طرح‌هاست. البته در عین حال نمی‌خواهیم که تصدی‌گری‌مان را افزایش دهیم. اصرار من به استقرار دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره هیات‌ امنایی بیمارستان‌هاست و حتما این کار را انجام خواهیم داد.
هاشمی در ادامه به پرداخت‌های ناچیز به پرسنل مراکز درمانی و پزشکان و متخصصان به ویژه در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: در این دولت قطعا تجهیزات پزشکی پیشرفته را در بیمارستان‌های دولتی خواهیم داشت. به منظور اصلاح وضعیت درآمدی پزشکان و همچنین مراکز درمانی، بر واقعی شدن تعرفه‌ها تاکید داریم. پیش‌بینی‌ام آن است که دولت حمایت 45 درصدی از تعرفه‌های پزشکی 93 داشته باشند. امیدوارم در طول این دولت، عقب‌ماندگی در زمینه‌ تعرفه‌های درمانی جبران و بخش دولتی از طریق قیمت تمام شده خدمات جانی دوباره بگیرد.


تاکید وزیر بهداشت بر تجمیع بیمه‌ها در سال جاریوی در ادامه بر لزوم تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر به منظور ایجاد بیمه‌ای قوی، تاکید کرد و گفت: نظارت وزارت بهداشت در سیاست‌گذاری‌ها بسیار مهم است. آرزوی همه ما آن است که بیمه‌ها تجمیع شده و پشتوانه محکم برای حمایت از مردم باشد. امسال باید کمک کنیم موضوع بیمه‌ها سامان یابد. تجمیع بیمه‌ها، مطالبه مجلس و دولت است. واقعا به دنبال آن هستیم که بیمه‌ها قوی شوند. بیمه باید به موقع مطالبات بیمارستان‌ها، شرکت‌های دارویی، داروخانه‌ها و ... را بپردازد. از طرف دیگر بیمه‌ها نیز باید همزمان با هدفمندی یارانه‌ها، پولشان را دریافت کنند.
هاشمی با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها وجود دارد، افزود: باید تا یک سال آینده پول هدفمندی یارانه‌ها به سمت بیمه‌ها برود تا بیمه‌ها در حمایت از مردم قوی شوند.


گشایش‌هایی در زمینه تامین آمبولانس‌های مورد نیاز اورژانس، لزوم توجه به سلامت مواد غذایی، اقداماتی در زمینه کاهش آلودگی هوا و حذف بنزین‌های آلوده، علل افزایش موارد بروز سرطان و همچنین تشکیل جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس‌جمهور در اردیبهشت ماه از دیگر مباحثی بود که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha