یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه پرستاری در کشور ما با آن روبه‌رو است، برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت است که تاکنون نتوانسته برنامه منسجمی برای تحقق حقوق پرستاران به کار گیرد.

تراژدی مشکلات پرستاران در سال 93 ادامه دارد

سلامت نیوز: یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه پرستاری در کشور ما با آن روبه‌رو است، برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت است که تاکنون نتوانسته برنامه منسجمی برای تحقق حقوق پرستاران به کار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستاران ایران، در روزنامه فرهیختگان نوشت: 
تفکر پزشک‌سالاری در وزارت بهداشت و درمان یکی از آسیب‌هایی است که حوزه سلامت کشور با آن روبه‌رو است. متاسفانه این تفکر سال‌های زیادی است که در سیستم بهداشت و درمان سایه انداخته و با تغییر دولت‌ها همچنان در وزارت بهداشت و درمان به قوت خود باقی است.

علت این مشکل آن است که گروهی خاص همه پست‌های مدیریتی را در بخش‌های مختلف از ریاست دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته تا پست‌های وزارت بهداشت به دست گرفته‌اند که مانع تحقق قوانین و حقوق پرستاران شده‌اند. پزشک‌سالاری در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. با وجود آنکه بار اصلی بیمارستان‌ها به دوش پرستاران است اما در بسیاری از برنامه‌ها از حضور پرستاران چشم‌پوشی می‌شود و این تنها پزشکان هستند که قوانین مهم و کلیدی را به دست دارند. 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه پرستاری در کشور ما با آن روبه‌رو است، برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت است که تاکنون نتوانسته برنامه منسجمی برای تحقق حقوق پرستاران به کار گیرد.

به نظر می‌رسد این کم‌توجهی در سال 93 نیز ادامه داشته باشد. تا جایی که وزارت بهداشت حرکت‌هایی برای اجرای قوانین مربوط به پرستاران انجام ندهد، همچنان حقوق این قشر زحمتکش در قالب نوشته باقی خواهد ماند. سال 92 بارها و بارها از حق قانون تعرفه‌گذاری که نزدیک به 7 سال از تصویب آن در مجلس می‌گذرد، برای پرستاران سخن گفتیم اما در اواخر سال با تخصیص نیافتن اعتباری در بودجه برای تحقق این قانون مواجه شدیم.به نظر می‌رسد این قانون که در سال 86 به تصویب رسید قابلیت اجرا نداشته باشد. 

تعریف صحیح نداشتن از مشکلات جامعه پرستاران از دیگر مسائلی است که با آن روبه‌رو هستیم. مسئولان وزارت بهداشت فکر می‌کنند با کمبود پرستار مواجه هستیم در حالی که فارغ‌التحصیلان آماده به کار زیادی داریم که برخی مهاجرت کرده و عده‌ای نیز خانه‌نشین هستند. وضعیت فعلی این قشر از جامعه به جایی رسیده است که در ردیف مشاغلی به حساب می‌آیند که بیشترین نارضایتی را از شغل خود دارند و با سرخوردگی‌هایی روبه‌رو شده‌اند که آثار زیانباری در حوزه سلامت در پی دارد. تا زمانی که نگاه به جامعه پرستاران تغییر نکند این حرفه جذابیتی به همراه نخواهد داشت. بارها از زبان مسئولان شنیده‌ایم که اولویت برنامه‌ریزی‌ها در کشور سلامت مردم است اما یکی از ارکان مهم تحقق سلامت در جامعه، پزشکان و پرستاران در کنار هم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha