یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 108628

اگر نمی توانید درست بشنوید، به صداهای اطراف خود واکنش نشان دهید، متوجه صحبت ها شوید و... همه این موارد باعث کم شدن انگیزه و حتی منزوی شدن شما می شود.

مشکلات شنوایی را جدی بگیرید

سلامت نیوز: اگر نمی توانید درست بشنوید، به صداهای اطراف خود واکنش نشان دهید، متوجه صحبت ها شوید و... همه این موارد باعث کم شدن انگیزه و حتی منزوی شدن شما می شود.

به گزارش سایت «Readers digest» کاهش قدرت شنوایی مشکل شایعی است که در کودکان هم دیده می شود. اختلال در شنوایی و ناشنوایی عبارت است از کاهش توانایی یا ناتوانی کامل در شنیدن، ناشنوایی دوعلت عمده دارد که عبارت است از: وجود مشکل در استخوان های کوچک گوش میانی که صدا را انتقال می دهد یا مشکل در شاخه های عصب هشتم مغزی که صدا را به مغز انتقال می دهد بنابراین دو نوع ناشنوایی وجود دارد:

ناشنوایی انتقالی، که در استخوان های کوچک موجود در گوش میانی تخریب می شود و صدا را انتقال نمی دهد.
ناشنوایی حسی- عصبی، که در آن عصب هشتم مغزی( عصب شنوایی) اغلب به دلایل ناشناخته آسیب می بیند. همچنین می توان به ناشنوایی مختلط اشاره کرد که شامل هر دو نوع ناشنوایی انتقالی و حسی- عصبی می شود.
یکی از بزرگ ترین علایم خطر که با کاهش قدرت شنوایی به وجود می آید این است که مکرر از دیگران بخواهید حرف خود را تکرار کنند. در واقع تصور می کنید که دیگران زیر لب حرف می زنند و به همین دلیل صحبت های آن ها واضح شنیده نمی شود. به ویژه صداهای زیر در زنان و کودکان که به سختی شنیده می شود. این مشکل نه تنها روی روحیه شما بلکه روی اطرافیان نیز تاثیر می گذارد.
در مکان های شلوغ قادر به شنیدن نیستیدفردی که دچار مشکل شنوایی است، در مکان های شلوغ از جمله هواپیما، خودرو، مهمانی، رستوران و ... قادر به شنیدن نیست.این مشکل باعث می شود فرد نتواند در فعالیت های گروهی و جمع خانواده حضور فعالی داشته باشد؛ امری که تبعات متعددی به همراه دارد.
ادله زیادی نشان می دهد که بین میزان شنوایی و قابلیت های فردی و اجتماعی ارتباط زیادی وجود دارد.
زیاد کردن صدای ضبط یا تلویزیوناگر به طور منظم صدای تلویزیون یا ضبط را بالا می برید به گونه ای که باعث شکایت دیگران می شود این امر نشان دهنده مشکل شنوایی است؛ از این رو نیاز به معاینه پزشک دارید. بلند کردن صدای ضبط توسط جوانان نیز می تواند در آینده مشکل ساز باشد.
وزوز گوش:وزوز گوش به ویژه پس از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، می تواند علامت خطر از دست دادن شنوایی باشد.
در صورت متوقف نشدن صدای وزوز گوش، به پزشک مراجعه کنید.کودکانی که از وزوز گوش، دردگوش و سختی شنوایی گلایه دارند باید معاینه شوند.
مشکل مکالمه با تلفنفردی که مشکل شنوایی دارد، هنگام مکالمه با تلفن نیز دچار مشکل می شود به ویژه اگر از تلفن همراه استفاده کند.برخی مردم از تبعات درمان نکردن مشکل شنوایی آگاه نیستند. افرادی که با مشکل شنوایی مواجهند علاوه بر منزوی شدن، دچار افسردگی نیز می شوند.


علل ناشنوایی یا کم شنوایی:مادرزادی در اثر توارث ژنتیکی
عفونت های مزمن گوش میانی یا گسترش عفونت به گوش داخلی، تولید موم گوش به مقدار زیاد ،اختلالات رگ های خونی از جمله بالا بودن فشار خون
صدمه به سر
تومور
لخته های خونی که در رگ های کوچک تغذیه کننده عصب شنوایی ایجاد می شود.
مولتیپل اسکلروز(ام.اس)
سفلیس
اختلالات انعقاد خون
عفونت ویروسی مثل اوریون
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای ۸۵ دسی بل یا قوی تر،بالا رفتن سن، بیشتر افراد بالای ۶۵ سال در شنیدن صداهای زیر(با فرکانس بالا) مشکل دارند.
عوامل افزایش دهنده خطرسابقه خانوادگی ناشنوایی مادرزادی یا اکتسابی
مصرف داروهایی مثل ضد التهاب های غیر استروییدی، سیس پلاتین، اریترومایسین ها، جنتامایسین، استرپتومایسین، توبرامایسین، کینین، دوزهای بالای آسپرین و سایر داروها. افرادی که در مشاغلی مشغول به کار هستند یا تفریحاتی دارند که سطح صدا در آن بالاست، مثل نواختن سازهای سنگین یا کارگرانی که با مته های بادی قوی آسفالت خیابان را می کنند.
پیشگیریاز مصرف طولانی مدت یا مصرف مقادیر بالاتر از دوزهای طبیعی داروهایی که باعث ناشنوایی می شود، خودداری کنید.در صورت وجود بیماری های زمینه ساز ناشنوایی، به ویژه عفونت های گوش و مشکلات آلرژیک و تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند خودداری کنید. اگر چاره ای نیست، از محافظ های مناسب گوش استفاده کنید.
اصول کلی برای درمانشنوایی سنجی و آزمون های شنوایی با یک دیا پازون( آزمون رینه) برای تشخیص اختلالات شنوایی، با کمک این بررسی ها می توان شدت و الگوی هرگونه مشکل شنوایی و نوع ناشنوایی(انتقالی یا حسی- عصبی) را تعیین کرد.با انجام کارهای نسبتاً ساده مانند در آوردن موم گوش یا ترمیم پارگی پرده گوش ممکن است مشکل شنوایی برطرف شود.اگر ناشنوایی به مصرف داروها مربوط باشد، تغییر در میزان مصرف یا قطع مصرف دارو ممکن است کمک کننده باشد.گاهی جراحی برای ناشنوایی از نوع انتقالی اگر ناشنوایی دایمی یا ناتوان کننده باشد.
در صورت توصیه، از سمعک استفاده کنید و کار با آن را یاد بگیرید.در صورت لزوم، گفتاردرمانی و بازتوانی گفتاری اگر مشکل شنوایی دارید تلاش کنید منزوی نشوید و به فعالیت های اجتماعی خود ادامه دهید. انزوا باعث بیشتر شدن مشکلات ارتباطی و سرخوردگی می شود و سازگاری را نیز مشکل تر می کند.
منبع: روزنامه خراسان

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha