یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 108635

سرعت تخریب اراضی کشاورزی شمال به حدی است که در صورت ادامه‌ این روند در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ تا ۱۲ سال آینده شالیزاری در شمال وجود نخواهد داشت.

سلامت نیوز:سرعت تخریب اراضی کشاورزی شمال به حدی است که در صورت ادامه‌ این روند در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ تا ۱۲ سال آینده شالیزاری در شمال وجود نخواهد داشت.


ناصر شاهنوشی،استاد دانشگاه فردوسی مشهد-در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بهتر است به جای این‌که به هر قیمتی در مناطق مرکزی و نیمه خشک کشور، برنج تولید کنیم از تخریب شالیزارهای شمال جلوگیری کنیم.


وی افزود: کشت برنج در مناطق خشک و نیمه خشک ایران فشار بیش از حد به منابع آبی کشور است لذا باید به جای کشت این محصول در این نقاط، حفظ شالیزارهای ارزشمند شمال کشور را در دستور کار خود قرار دهیم. 


این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که پتانسیل بالفعل باید در تولید مدنظر قرار گیرد، گفت: گفته می‌شود در بخش‌هایی از خوزستان، فارس، غرب اصفهان و ... پتانسیل بالقوه کشت برنج وجود دارد اما باید در نظر گرفت که کشت برنج در این نقاط به هدر رفت منابع آبی منجر خواهد شد.


شاهنوشی ادامه داد: تنها نقطه دارای پتانسیل بالفعل برای تولید برنج، شمال کشور است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه‌ها باید برای حفظ این پتانسیل اهتمام جدی ورزد. 


این کارشناس کشاورزی با اشاره به این‌که کشت برنج در نقاط خشک تعادل تولید را بر هم می‌زند، افزود: کشت برنج در این نقاط نه تنها اقتصادی نیست بلکه تعادل تولید را به هم می‌زند و عملا امکان تداوم درآمد برای کشاورزان را از بین می‌برد. 
وی ایجاد الگوی کشت با نگاه درآمد پایدار برای کشاورزان، حفظ منابع تولید و جلوگیری از تخریب‌های زیست محیطی را ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha