متخصصان می گویند: تغذیه کودکان با صبحانه ترکیبی می تواند به حفظ سلامت روان آنها کمک کند.

نتایج مطالعات جدید این متخصصان نشان می دهد که افزودن یک قاچ میوه یا یک لیوان شیر به صبحانه کودک، سلامت روان او را تامین می کند.

طبق این بررسی ها؛ تغذیه با ترکیب موادغذایی می تواند از نوجوانان در برابر بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب و سرکشی محافظت کند.

در این مطالعات که با سرپرستی دکتر تریز اوسالیوان در انستیتو پژوهشی سلامت اطفال تله تون در پرت انجام گرفته چندین دختر و پسر 14 ساله شرکت داشتند و نوع صبحانه آنها طی 3 روز مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر اوسالیوان در این باره گفت: مهم نیست که چه چیزی به صبحانه آنها اضافه می شد بلکه نکته مهم فقط این بود که یک خوراکی متفاوت به صبحانه افزوده شود مانند افزودن یک موز به غلات به طوری که این وعده غذایی با ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری کامل شود.

وی افزود: از آنچه که ما فهمیدیم این تغییر کوچک تفاوت فاحشی بر جای می گذارد هم چنین یک پژوهش دیگر روی بیش از 800 دانش موز نشان داد که مصرف صبحانه ترکیبی می تواند تامین کننده سلامت روان باشد و بهداشت روانی مطلوبی را برای کودکان به ارمغان بیاورد.

نتایج بررسی ها نشان داد: دانش آموزانی که از گروه های غذایی بیشتری برای وعده صبحانه استفاده می کنند به لحاظ رفتار مناسب امتیاز بالاتری را کسب کرده و با افزودن هر نوع ماده غذایی اضافی خلق آنها بیشتر بهبود پیدا می کند.

مطالعات حاضر نشان داده است که از هر چهار نوجوان یک نفر صبحانه ای با کیفیت بالا حاوی سه یا چهار مورد از پنج گروه غذایی غلات، میوه ها و سبزی ها، محصولات لبنی و گوشت و جایگزین هایی چون نخود، میوه های مغزدار و تخم مرغ مصرف می کرده است.

اوسالیوان افزود: عده بیشتری فقط دو گروه از مواد غذایی را مصرف می کردند و تعداد بسیار زیادی هم فقط یک گروه را در اختیار داشته و یا اصلا چیزی نمی خوردند. بنابراین فضای زیادی برای بهبود این وضعیت وجود دارد.

این پژوهشگران خاطرنشان کردند: با افزودن هر نوع ماده خوراکی به صبحانه وضعیت بهداشت روانی کودکان و نوجوانان بهبود پیدا می کند و این تاثیر بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگری چون درآمد خانواده، موقعیت اجتماعی - اقتصادی، میزان تمرینات ورزشی کودک، وزن و سایر بخش های رژیم غذایی او، اعمال می شود.

به گفته متخصصان؛ کلسیم، آهن و ویتامین B که از مواد غذایی شامل غلات و شیر تامین می شوند روی انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارند. این انتقال دهنده ها مواد شیمیایی هستند که باید اطلاعات را در دستگاه عصبی که مستقیما مسوول رفتار و خلق شخص است، جا به جا کنند.

نتایج بررسی ها در کنفرانس ملی متخصصان رژیم غذایی در هفته جاری در آمریکا ارائه خواهد شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha