دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 108651

88 درصد مردم در روز کمتر از پنچ واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند به عبارت دیگر، از هر 10 نفر مردم کشورمان فقط یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می‌کند.

مرگ سالانه 34 هزار نفر در ایران به دلیل دیابت

سلامت نیوز: 88 درصد مردم در روز کمتر از پنچ واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند به عبارت دیگر، از هر 10 نفر مردم کشورمان فقط یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می‌کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه خودمراقبتی گامی به سوی سلامت شخص، خانواده و جامعه است اظهار کرد: خود مراقبتی، عملی است که در آن‌ هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا از سلامت خود مراقبت کند.


"محمد ثمری"، در گفت و گو با ایسنا،گفت: «یک عمر سلامت با خود مراقبتی»، شعار سال جاری هفته سلامت در نظر گرفته شده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: روز جهانی بهداشت 18 فروردین ماه است و با توجه به تعطیلات عید نوروز و فرصت محدود برنامه ریزی و اجرا، براساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان برگزاری هفته سلامت اول تا هفتم اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است.


وی در رابطه با عناوین روزهای هفته سلامت سال جاری گفت: بر این اساس اول اردیبهشت با عنوان توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی، دوم اردیبهشت عموم مردم، نیازمند خودمراقبتی، سوم اردیبهشت‌ خانواده، خاستگاه خودمراقبتی نامگذاری شده است.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: چهارم اردیبهشت رسانه‌ها، مروجان خودمراقبتی، پنجم اردیبهشت نهادها و پایگاه ‌های مردمی، کانون خودمراقبتی، شش اردیبهشت تیم سلامت، مربیان خودمراقبتی و هفتم اردیبهشت ماه با عنوان سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی، حامیان خودمراقبتی نامگذاری شده است.


ثمری در ادامه با اشاره به اهمیت سلامت و نقش خود مراقبتی در ارتقاء سلامت افراد، اظهار کرد: خود مراقبتی گام اول سلامت به شمار می‌رود و گام اول این است که ما یاد بگیریم از خودمان مراقبت کنیم.


وی به آمارهای منتشر شده سلامت ایرانیان از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: 88 درصد مردم در روز کمتر از پنچ واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند به عبارت دیگر، از هر 10 نفر مردم کشورمان فقط یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می‌کند.


وی اضافه کرد: از هر 4 نفر در کشور یک نفر کلسترول بالا دارد، یعنی 14 میلیون و900 هزار ایرانی از این مشکل رنج می‌برند و سالانه 34‌ هزار نفر به علت چنین مشکلی می‌میرند.


ثمری ادامه داد: 14 درصد مردم قند خون بالای 126 میلی گرم در دسی لیتر دارند و این به این معنی است 7 میلیون و 300هزار ایرانی دچار دیابت هستند، بنابراین علت مرگ 34‌ هزار نفر از هموطنان ‌در سال، دیابت است.


وی با بیان اینکه 10 درصد افراد کشورمان روزانه سیگار می‌کشند، اظهار کرد: این به این معنی است در کشورمان، 5 میلیون و300 هزار نفر سیگاری داریم و سیگار موجب 11000 مرگ در سال است.


ثمری در ادامه بیان کرد: نیمی از افراد 15 تا 65 سال کشور چاق هستند‌ یا اضافه وزن دارند.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آموزش و اطلاع رسانی، در گسترش فرهنگ خودمراقبتی و توانمندسازی مردم برای حفظ سلامت خود، نقش بسیار مهم و اساسی دارد.


وی با بیان اینکه خودمراقبتی گامی به سوی سلامت شخص، خانواده و جامعه است، خاطرنشان کرد: خود مراقبتی، عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا از سلامت خود مراقبت کند.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان خاطر‌نشان کرد: برنامه‌های هفته سلامت این دانشگاه در آستانه هفته سلامت و در نشست خبری اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha