یک روانپزشک، ناخن جویدن را یکی از علائم اضطراب زمینه‌ای عنوان کرد که شیوه‌های رفتار درمانی مانند استفاده از دستکش و کوتاه کردن ناخن در درمان آن موثر است.

مبتلایان به ناخن جویدن دستکش بپوشند/ ناخن‌های بلند ممنوع

سلامت نیوز: یک روانپزشک، ناخن جویدن را یکی از علائم اضطراب زمینه‌ای عنوان کرد که شیوه‌های رفتار درمانی مانند استفاده از دستکش و کوتاه کردن ناخن در درمان آن موثر است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،  ناخن جویدن ناشی از اضطراب زمینه‌ای است و افرادی که مبتلا به اضطراب هستند علائم مختلفی دارند که یکی از آن‌ها می‌تواند ناخن جویدن باشد.عادت ناخن جویدن از کودکی شروع می‌شود و تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند، ممکن است این رفتار دوره‌ای باشد. در برخی افراد نیز به طور مداوم و با شدت متفاوت خود را نشان می‌دهد.

شکل‌گیری ناخن جویدن به صورت عادت نتیجه تکرار این رفتار  است ناخن جویدن ابتدا به صورت علامتی از اضطراب و ناشی از آن است اما به مرور زمان با رفع اضطراب زمینه‌ای بر اثر تکرار تبدیل به عادت رفتاری می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

گاهی فرد احساس می‌کند که مضطرب نیست، اما ناخن‌های خود را می‌جود در این حالت نیز فرد اضطراب دارد اما بر آن واقف نیست. عجله در انجام کارها، زود عصبانی شدن و تحریک پذیری، تپش قلب، تنگی نفس، علائم گوارشی مانند اسهال، یبوست، دل‌پیچه، تکرر ادرار و دردهای جسمی مختلف که منشا جسمانی ندارند علائم اضطراب هستند.

همچنین انتقاد اطرافیان به فردی که ناخن می‌جود را موجب تشدید علائم و انجام این رفتار می شود،برخی اطرافیان به طور دائم به فرد تذکر می‌دهند که ناخن‌هایش را نجود. این رفتارها می‌تواند موجب تشدید اضطراب و ناخن جویدن به ویژه در کودکان می‌شود.

 درمان اضطراب زمینه‌ای گام اساسی در درمان ناخن جویدن است،ابتدا باید اضطراب زمینه‌ای فرد درمان شود در برخی موارد با رفع اضطراب نیز رفتار ناخن جویدن ادامه پیدا می‌کند زیرا به صورت عادت در آمده است.

اصل دوم درمان ناخن جویدن، رفتار درمانی است. با کمک شیوه‌های رفتاری به فرد مبتلا کمک می‌شود تا رفتار ناخن جویدن کاهش پیدا کند.در رفتار درمانی از روش‌های غیر مستقیم استفاده می‌شود که یکی از این روش‌ها توجه فرد به اموری است که خود به خود موجب اشتغال ذهنی او به مسائل دیگر و فراموش کردن عادت ناخن جویدن می‌شود. همچنین استفاده از دستکش و کوتاه کردن مداوم ناخن‌ها می‌تواند در کاهش این رفتار موثر باشد.

اگر اضطراب زمینه‌ای فرد مبتلا به ناخن جویدن درمان نشود خود را به اشکال دیگری نشان می‌دهد. بنابراین ابتدا باید اضطراب زمینه‌ای با دارو درمانی درمان و علائم آن مانند ناخن جویدن با روان‌درمانی توسط روانشناسان بالینی برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha