رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در رابطه با مشکل سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی گفت: در دوره‌های گذشته طرحی در زمان آقای مشایی به‌عنوان احداث هزار سرویس بهداشتی در کشور مطرح شد.

سلامت نیوز: رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در رابطه با مشکل سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی گفت: در دوره‌های گذشته طرحی در زمان آقای مشایی به‌عنوان احداث هزار سرویس بهداشتی در کشور مطرح شد.

اما در نهایت و با وجود تخصیص بودجه تنها کمتر از صد مورد از آنها به بهره‌برداری رسید. مسعود سلطانی‌فر که روز گذشته در یک نشست خبری به مناسبت پایان تعطیلات نوروزی حاضر شده بود این مطلب را در پاسخ به «شرق» اعلام کرد. او همچنین در ادامه افزود: آن طرح در دو مرحله، پیگیری شد که در مرحله اول عملیات ساخت 355 و در مرحله دوم 199 سرویس بهداشتی آغاز شد که به دلیل عدم مکان‌یابی درست در حال حاضر بیشتر آنها به مکان‌هایی تبدیل شده که باید چندبرابر هزینه کنیم تا به آنها برق و آب برسانیم در حالی که می‌توانستیم در کنار رستوران‌ها یا پمپ‌بنزین‌ها که صاحبان آن هم از این سرویس‌های بهداشتی نگهداری کنند بسازیم.

وی با بیان اینکه از آن تعداد تنها کمتر از صد سرویس بهداشتی قابل استفاده است، گفت: ردیف اعتباری این طرح در دوسال گذشته حذف شده و این طرح حالا باری شده است بر دوش ما. با این حال در حال جمع‌بندی گزارشی هستیم تا در اماکنی که برق و آب آنها تامین است سرویس بهداشتی احداث کنیم.  رییس سازمان میراث‌فرهنگی در ادامه با اشاره به ثبت حدود 57‌میلیون اقامت در شب و با درنظرگرفتن چهارروز میانگین برای سفر در تعطیلات نوروز، اعلام کرد: در نوروز امسال 14 تا 15‌میلیون سفر انجام شده است. او همچنین به آمارگیری در نوروز امسال اشاره و بیان کرد: برای تهیه آمار دقیق، به تعاریف سازمان‌های بین‌المللی اتکا کردیم و تلاش شد آمارها برخلاف سال‌های گذشته «من‌درآوردی» نباشد. مبنای آمارگیری «اقامت» در نظر گرفته شد تا بتوانیم تحلیلی از کیفیت و چگونگی ارایه خدمات، هزینه و مشکلات سفر را به‌دست آوریم.

به گفته او، تعداد اقامت‌کنندگان ثبت‌شده در سامانه آمارگیری این سازمان که شامل ‌هتل‌، هتل‌آپارتمان‌، میهمانپذیر‌، مدارس‌، کمپ‌های موقت‌ و چادرها، خانه‌های استیجاری‌، میهمانسراها‌ی اداره‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی بود، حدود 57‌میلیون نفر، شب بود و طبیعتا سفر و اقامت بیش از این رقم بوده است، چون جمع‌آوری آمار از آن گروهی که در خانه‌های استیجاری و خانه - مسافرها اقامت داشتند، از توان ما خارج بود، مثلا در مشهد نزدیک به دوهزار خانه استیجاری وجود دارد و ما فقط توانستیم 500 خانه را تحت نظارت قرار دهیم.

سلطانی‌فر درباره آمار ایرانی‌هایی که به خارج از کشور سفر کرده‌اند، توضیح داد: آمار این گروه را 20 فروردین‌ به‌بعد اعلام می‌کنیم، چون هنوز بسیاری از تورهای خارجی به پایان نرسیده‌اند، اما تعداد قابل‌توجهی از ایرانی‌ها به خارج از کشور، به‌ویژه کشورهای همسایه سفر کرده‌اند و تراز ورود و خروج گردشگران ما همچنان منفی است و در این زمینه، اگر همه ترددها را در نظر بگیریم، آمار اصلی حتی سه‌برابر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha