دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 108667

تغییرات در کف پا اعم از پوست و ناخن ها، می تواند علامت جدی برخی بیماری ها باشد که با تشخیص به موقع، می توان اقدامات درمانی لازم را انجام داد.

آنچه پاهای شما درباره سلامتتان می گویند

سلامت نیوز: تغییرات در کف پا اعم از پوست و ناخن ها، می تواند علامت جدی برخی بیماری ها باشد که با تشخیص به موقع، می توان اقدامات درمانی لازم را انجام داد.

به گزارش سایت «نیوزویک»، از آنجا که کف پا دورترین عضو بدن از قلب و ستون فقرات است، اولین قسمت از بدن است که تحت تاثیر اعصاب قرار می گیرد. به بیان دیگر اولین عضو از بدن است که به خطر می افتد.


اما برخی از علایمی که در کف پا ایجاد می شود، نشانه چیست؟
کف پا و انگشتان بی مو:
علت: مشکل جدی گردش خون
بی مو شدن ناگهانی انگشتان پا نشان می دهد که در کف پاها خون کافی جریان ندارد.


گرفتگی مکرر کف پا:
علت: کمبود آب و کمبود موادغذایی
گرفتگی های مکرر کف پا همانند مشکل پاست و می تواند نشانه مشکل عصبی باشد. اگر ورزش می کنید میزان مصرف آب را افزایش دهید زیرا کمبود آب بدن اغلب منجر به گرفتگی می شود. تحت نظر پزشک مصرف پتاسیم، منیزیم و کلسیم را نیز افزایش دهید. زیرا کمبود این مواد نیز باعث گرفتگی عضله می شود. برای تسکین، پاها را در آب ولرم قرار دهید و انگشتان را به طرف بالا بکشید. در صورت تداوم گرفتگی، برای اطمینان از عدم مشکل گردش خون یا آسیب دیدگی عصب به پزشک مراجعه کنید.


زخمی که خوب نمی شود:
علت: دیابت یا سرطان پوست
بهبود نیافتن زخم ها از علایم خطر بروز دیابت است. میزان قند خون کنترل نشده می تواند باعث آسیب دیدگی اعصاب در کف پا شود.
از طرفی بهبود نیافتن زخم، می تواند از علایم سرطان پوست نیز باشد. ملانوها که نوعی سرطان پوست است می تواند در هر جایی از بدن حتی بین انگشتان پا ظاهر شود. بنابراین پاها را با دقت معاینه کنید.


کف پا همیشه سرد است
علت: کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید شایع ترین علت سردی کف پاست.
اگر بالای ۴۰ سال سن دارید، احتمال داشتن تیروئید کم کار وجود دارد.
کم کاری تیروئید، باعث ریزش مو، خستگی مفرط، افزایش وزن ناگهانی و افسردگی نیز می شود. با انجام یک آزمایش خون ساده می توان این بیماری را تشخیص داد.


بزرگ شدن ناگهانی شست پا:
علت: گواتر یا التهاب بدن
درد مفصل، التهاب، داغ و قرمز شدن نیاز به معاینه ودرمان فوری پزشک دارد.
کرخی
علت: آسیب دیدگی اعصاب محیطی
کرخی در هر ۲ پا، نوروپاتی محیطی نام دارد که بر اثر دیابت، مصرف زیاد مشروبات الکلی یا عوارض جانبی شیمی درمانی به وجود می آید. اگر فقط در یک پا احساس کرخی می کنید، علت آن می تواند گرفتگی عصب در کف پا، قوزک یا کمر باشد. علت آن نیز استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه  بلند و تنگ است.


برآمدگی استخوانی در شست پا
علت: نقص ساختاری کف پا
اگر فکر می کنید که برآمدگی کنار شست به علت پوشیدن کفش تنگ است، در اشتباه هستید. این برآمدگی بر اثر نقص ساختار پا که اغلب ارثی است به وجود می آید و با پوشیدن کفش های نامناسب تشدید می شود. این برآمدگی می تواند دردناک و ظاهر آن زشت باشد و تنها با عمل جراحی قابل رفع است.

درد پاشنه پا:
علت: خار پاشنه
خار پاشنه درد شدیدی در کف پا ایجاد می کند. این مشکل در پی پوشیدن کفش تنگ، دمپایی، کفش نامناسب و... به وجود می آید و هرچه به آن بی توجهی شود، دوره درمان آن نیز طولانی تر می شود.


پوست خارش دار، پوسته پوسته...
علت: عفونت قارچی
عفونت قارچی را می توان با استفاده از کرم ضد قارچ، خنک و خشک نگه داشتن کف پا طی روز درمان کرد اما اگر عفونت قارچی ندارید، احتمال اگزما و پسوریازیس وجود دارد که متخصص با نمونه برداری از پوست پا می تواند این بیماری را تشخیص دهد.


ناخن های زرد:
علت: قارچ یا اعمال زیبایی بیش از حد( پدیکور)؛ زرد شدن ناخن ها به طور طبیعی با بالا رفتن سن رخ می دهد،اما اگر این زردی همراه با شکنندگی ناخن و لایه لایه شدن باشد، احتمال عفونت قارچی وجود دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha