دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲

یک‌ روانشناس‌ اجتماعی با بیان عوامل مهم در ایجاد اختلال در یادگیری بر بهره گیری از شیوه‌های راهبردی بر ارتقای افزایش کیفیت یادگیری تاکید کرد.

سلامت نیوز: یک‌ روانشناس‌ اجتماعی با بیان عوامل مهم در ایجاد اختلال در یادگیری بر بهره گیری از شیوه‌های راهبردی بر ارتقای افزایش کیفیت یادگیری تاکید کرد.

ک‌ روانشناس‌ اجتماعی با بیان عوامل مهم در ایجاد اختلال در یادگیری بر بهره گیری از شیوه‌های راهبردی بر ارتقای افزایش کیفیت یادگیری تاکید کرد.
دکتر جاوید ثمودی روز یکشنبه 17 فروردین ماه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اهمیت یادگیری گفت: یادگرفتن یک مطلب تازه کار آسانی نیست، اما انسان به عنوان اشرف مخلوقات دارای ویژگی‌ها و استعدادهای بی نظیری همچون تفکر و یادگیری است.


این روانشناس اجتماعی تصریح کرد:در جهان امروز سیر تحولات حوزه علم و فناوری موجب شده است، حجم اطلاعات بطور سرسام آوری افزایش یابد که این روند بر شیوه زندگی افراد از جنبه‌های گوناگونی تاثیر می‌گذارد.
وی در خصوص دانسته‌های فردی نیز گفت: دانسته‌های فردی یکی از جنبه‌های مهم حجم اطلاعات است که در این راستا هر فرد در جهان امروزی که الوین تافلر آن را دهکده جهانی می‌نامد، نیازمند آنست که پیوسته ذهن خود را فعال نگاه داشته و برای پذیرش آموزه‌های جدید پرورش دهد.
ثمودی افزود: فرد در هر سنی و جایگاهی که باشد لازم است که هر روز چیزهای تازه‌ای بیاموزد، از این رو دانش آموزان، دانشجویان، متخصصان حوزه‌های مختلف و حتی خانم‌های خانه دار پیوسته در معرض مهارت‌ها و آموزه‌های تازه‌ای هستند و متناسب با نیاز‌ها و شرایط خود باید بخشی از آنها را یاد گرفته و حتی در آن امور متخصص شوند.
وی با بیان ضرورت شیوه‌های راهبردی در یادگیری اظهار کرد: هرچند یادگیری در نگاه اول اندکی دشوار و یا خسته کننده به نظر می‌آید، اما برخی شیوه‌ها و اصول تعریف شده و راهبردی وجود دارند که با به کار بستن آنها می‌توان روند یادگیری و آموختن را در خویشتن تقویت و حتی آن را به امری لذت بخش تبدیل کرد.
این روانشناس در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مشکلات و چالش‌های مهم در یادگیری گفت: نخستین عاملی که اکثر مراجعان در مراکز مشاوره از آن شکایت می‌کند، عدم تمرکز حواس است که در این راستا تمرکز در معنای لغوی به معنای تراکم و فشردگی است و در اینجا منظور حفظ و تداوم توجه حواس به یک موضوع واحد و در باره زمانی معینی است.
وی ادامه داد: از منظر کلی همه افراد توانایی تمرکز دارند، یعنی کسی نمی‌تواند عنوان کند که همواره و صد در صد حواس پرتی ‌یا همواره متمرکز است، بلکه تفاوت تنها در میزان و کیفیت تمرکز افراد بر یک موضوع یکسان است.
ثمودی در خصوص مهم‌ترین عوامل محیطی و اکتسابی در اختلال تمرکز عنوان کرد: در افرادی که از هوش عادی برخوردارند، آنچه موجب اختلال در میزان تمرکز می‌شود، عوامل اکتسابی و محیطی است، یعنی عواملی که باعث اختلال در متمرکز کردن حواس می‌شوند، غالبا ریشه در بیرون ذات و استعداد درونی فرد دارند.
وی تاکید کرد: بنابراین تنها کافیست با شناختن آنها و حفظ و کنترل این عوامل منشأ حواس پرتی و عدم تمرکز را از میان برد‌ یا محدود کرد.
این روانشناس با اشاره به منشاء درونی و ذهنی در عدم تمرکز تصریح کرد: عواملی درونی که باعث عدم تمرکز و کاهش کیفیت یادگیری فرد می‌شوند، غالبا افکار و احساساتی هستند که دائما در ذهن جریان دارند.
وی افزود: نگرانی‌ها، خاطرات، برنامه‌های متفرقه، احساسات و هیجانات و حتی گرسنگی و تشنگی عواملی درونی هستند که فرد از خود دریافت می‌کند، همچنین سر و صدا، نور شدید‌ یا ضعیف، ازدحام و شلوغی، گرما و سرما و جایگاه نامناسب مطالعه عوامل بیرونی و محیطی هستند که بر روند یادگیری تاثیر منفی می‌گذارند.
ثمودی، در خصوص رفع این عوامل نیز بیان کرد: عوامل محیطی غالبا آسانتر از عوامل درونی قابل رفع هستند، زیرا کنترل و حذف نگرانی و دگرگونی افکار است از سوی دیگر کنترل و حذف عوامل بازدارنده درونی منشأ اثرات مثبت بسیاری برمیزان کنترل تمرکز است.
وی ادامه داد: ابتدا باید عوامل درونی و ذهنی را یک به یک بر روی کاغذ نوشت، چرا که نوشتن تمامی ترس‌ها، افکار مزاحم و برنامه‌های متفرقه موجب توقف جریان فکری مربوط به آنها می‌شود، زیرا تمام تلاش ذهن از یادآوری این افکار جلب توجه شما به آنهاست.
وی در پایان گفت: وقتی فرد آنها را یک به یک از ذهن خود بیرون می‌کشد و در قالب کلمات ظاهر می‌کند، از جنب و جوش فکری خود به میزان قابل توجهی می‌کاهد و بر میزان تمرکز حواس خود می‌افزاید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha