عدم توجه به صدا در دوران نوزادی یا تأخیر در فراگیری کلمات و بیان آنها می‌تواند نشانه کم‌شنوایی کودک باشد.در کم‌شنوایی کودکان عوامل مختلفی دخیل هستند؛ در 50 درصد از کم‌شنوایی‌های کودکان دلیل شناخته‌شده‌ای وجود ندارد.

سلامت نیوز: نایب‌رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: عدم توجه به صدا در دوران نوزادی یا تأخیر در فراگیری کلمات و بیان آنها می‌تواند نشانه

کم‌شنوایی کودک باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فارس ، سعیدملایری نائب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: اختلالات شنوایی در کودکان  را به دو گروه تقسیم کرد دسته اول اختلالات به دستگاه شنوایی محیطی آسیب می‌رساند و مشخصاً باعث کاهش شنیدن صدا یا اصطلاحاً کم‌شنوایی می‌شود.

دسته دوم اختلالات، آنهایی هستند که به بخش مرکزی دستگاه شنوایی آسیب می‌رسانند؛ در واقع به قسمت عصبی شنوایی که این دسته از اختلالات بر خلاف گروه اول باعث کم شدن شدت صدا نمی‌شوند بلکه کودک در تفکیک صدا دچار مشکل شده و به اصطلاح دچار بد شنوایی می‌شود.

دکترای شنوایی شناسی تصریح کرد: در کم‌شنوایی کودکان عوامل مختلفی دخیل هستند؛ البته باید گفت که در 50 درصد از کم‌شنوایی‌های کودکان دلیل شناخته‌شده‌ای وجود ندارد.

نائب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: در 50 درصد مابقی اختلالات مادرزادی به میزان 30 درصد و اختلالات ژنتیکی به مقدار 20 درصد سهیم هستند.

ملایری افزود: در دسته اختلالات مادرزادی عوامل مختلفی می‌توانند دخیل باشند از جمله بیماری‌های دوران نوزادی، داروهایی که مادر در دوران بارداری استفاده کرده و به جنین آسیب رسانده است و همچنین آسیب احتمالی به جمجمه و سر نوزاد در دوران جنینی.

نائب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: در اختلالات ژنتیکی نیز جهش‌ها و اختلالات ژنی باعث کم‌شنوایی می‌شود.

وی عنوان کرد: در مواردی دیده شده است که ازدواج فامیلی وجود نداشته یا خویشاوند کم‌شنوا نیز در فامیل وجود نداشته است اما کودک دچار کم‌شنوایی ناشی از اختلالات ژنتیکی شده است.

دکترای شنوایی شناسی تصریح کرد: اکثر کم‌شنوایی‌ها به دلیل آسیب در منطقه حلزون یا عصب شنوایی پدیدار می‌شوند که درمان قطعی استفاده از وسایل کمک‌شنوایی مثل سمعک یا کاشت حلزون است.

نائب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران سن طلایی تشخیص کم‌شنوایی را در بدو تولد و با آزمون غربالگری عنوان کرد و افزود: اگر به دلایلی در بدو تولد کم‌شنوایی کودک تشخیص داده نشود والدین دقت داشته باشند که عدم توجه به صدا در دوران نوزادی یا تأخیر در فراگیری کلمات و بیان آنها می‌تواند نشانه کم‌شنوایی کودک باشد.

ملایری خاطر نشان کرد: در صورت مواجهه با چنین علائمی، باید کودک را برای انجام ارزیابی‌های لازم به نزد متخصص شنوایی شناسی برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha