دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

مشاور رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای ساماندهی صنعت پلاسما و فرآورده‌های مشتق از آن تصریح کرد:فرآورده‌های پلاسمایی باید بر اساس استانداردهای ملی و جهانی تهیه شوند.

رفع موانع اهدای خون بانوان

سلامت نیوز : مشاور رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای ساماندهی صنعت پلاسما و فرآورده‌های مشتق از آن تصریح کرد:فرآورده‌های پلاسمایی باید بر اساس استانداردهای ملی و جهانی تهیه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مژگان شایگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بر طبق اساسنامه سازمان، تهیه و تامین فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی کافی و سالم برای حفظ و ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی بیماران در ایران اسلامی از فعالیت‌های اصلی سازمان انتقال خون است.

 وی ادامه داد: فرآورده‌های پلاسمایی باید بر اساس استانداردهای ملی و جهانی تهیه شوند. علاوه بر آن نظارت بر روند تولید، توزیع و مصرف ضروری و بهینه از برنامه‌های سازمان است.

به گفته عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون، توجه ویژه‌ای‌ به منابع تهیه پلاسما جهت ارتقای کیفیت و کمیت، جمع‌آوری پلاسما و نظارت مستمر بر مراکز پلاسما فرزیس در افق برنامه راهبردی سازمان انتقال خون که هم اکنون در دست تدوین است، وجود دارد.

شایگان افزود: با توجه به آغاز فعالیت برخی مراکز پالایش‌ کننده پلاسما در کشور بر طبق مقررات وزارت بهداشت و با توجه به آن که مراکز پالایشگر پلاسما جزو مشتریان و علاقه‌مندان به فعالیت سازمان انتقال خون لحاظ می‌شوند، در تلاش هستیم با ارسال مازاد بر مصرف پلاسمای تهیه شده از اهداکنندگان خون به این مراکز، در تامین فرآورده‌های پلاسمایی و کمک به روند تهیه داروهای مشتق از پلاسما، عزم جدی داشته باشیم.

رفع موانع اهدای خون بانوان

مشاور رئیس سازمان انتقال خون ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات در دستور کار سازمان انتقال خون به منظور گسترش اهدای خون بانوان نیز گفت: یکی از ارکان‌ مهم هر سازمان انتقال خونی در جهان توجه ویژه و اخلاق‌مدار به اهداکنندگان خون است.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران نیز با اتکا به نوع‌دوستی و خیرخواهی اهداکنندگان از طریق جلب مشارکت اهداکنندگان فعالیت می‌کند و در تلاش است با تامین منابع مالی مناسب دولتی و جلب همکاری خیرین شرایط مناسب برای تکریم بهینه آنها را فراهم کند.

شایگان با بیان اینکه همواره تعداد بانوان اهداکننده خون کم است، گفت: بنابراین در ابتدای امر مدیران واحد جذب، آموزش و حفظ اهداکنندگان در سازمان در تلاش‌اند تا ابتدا به بررسی وضعیت موجود و موانع اهدای خون توسط بانوان بپردازند.

مشاور رئیس سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: پس از شناسایی این موانع و شناخت انگیزه‌های اهدای خون در بانوان می‌توان موانع را کاهش داده و با تقویت انگیزه‌ها طی برنامه‌های ویژه برای بانوان، آمار اهدای خون را در این گروه افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha