دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 108698

قلب اندامی حیاتی است که خون را به سراسر بدن‌ می‌رساند. و بخشی از دستگاه گردش خون است. قلب خصوصیاتی شگفت‌انگیز دارد که ممکن است از آن آگاه نباشید.این شش نکته از جمله این خصوصیات قلب شما هستند

شش نکته که باید درباره قلب‌تان بدانید

سلامت نیوز:قلب اندامی حیاتی است که خون را به سراسر بدن‌ می‌رساند. و بخشی از دستگاه گردش خون است. قلب خصوصیاتی شگفت‌انگیز دارد که ممکن است از آن آگاه نباشید.این شش نکته از جمله این خصوصیات قلب شما هستند:
۱- قلب می‌تواند به خودی بتپد
قلب برای ادامه تپیدن نیاز به مغز یا بخش دیگری از بدن ندارد. قلب سیستم الکتریکی خاص خودش را دارد که باعث تپیدن آن و تلمبه کردن خون می‌شود. به همین علت است که قلی می‌تواند مدت کوتاهی پس از مرگ مغزی یا پس از خارج کردنش از بدن به تپیدن ادامه دهد. قلب مادامی که اکسیژن به آن برسد به تپیدن ادامه خواهد داد.
۲- قلب صدهزار بار در روز می‌تپد
قلب شما اندامی است بسیار فعال است. قلب انسان حدود ۱۰۰ هزار بار در روز می‌تپد و به این ترتیب شمار ضربان‌های قلب در طول عمر میانگین به ۳ میلیارد می‌رسد. خونی که از قلب‌تان پمپ می‌شود ممکن است مسافتی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر را درون رگ‌های خونی بپیماید. که اگر همه رگ‌های خونی بدن شما را خارج کند و پشت سر هم بگذارند، این مسافت را خواهند پوشاند.
۳- سرعت ضربان قلب خصوصیتی فردی است
سرعت ضربان قلب یا شمار تپش‌های قلب در هر دقیقه به عوامل بسیاری از جمله سن، میزان آمادگی بدنی، اندازه بدن و داروهای مصرفی بستگی دارد. میزان سرعت ضربان قلب در حال استراحت در یک فرد بزرگسال ممکن است بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد
۴- اندازه فشار خون دو نمره‌ای است
اندازه فشار خون یک عدد منفرد نیست بلکه شامل دو عدد است: فشار سیستولی یا حداکثر یا فشار خون هنگامی قلب خون را پمپ می‌کند، و فشار دیاستولی یا حداقل یا فشار خون هنگامی که قلب در فاصله دو ضربان در حال استراحت است. اندازه فشار خون را معمولا به صورت فشار سیستولی (عدد بالایی) بر روی فشار دیاستولی (عدد پایینی) برای مثال ۱۱ روی ۶ می‌نویسند.فشار خون سیستولی طبیعی زیر ۱۲۰ و فشار خون دیاستولی طبیعی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه است.
۵- فشار خون را باید در هر دو بازو اندازه گرفت
گرچه توصیه انجمن قلب آمریکا این است که فشار خون را در نخستین ویزیت دکتر برای این منظور باید در هر دو بازو اندازه گرفت، اغلب افراد فشار خون‌شان را فقط در یک بازوی‌شان اندازه می‌گیرند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که اندازه‌گیری فشار خون در هر دو بازو ممکن است به تعیین بهتر خطر بیماری قلبی کمک کند. یافته‌های یک بررسی اخیر نشان داد که میزان فشار خون متفاوتی در بازوی راست نسبت به بازوی چپ دارند، در یک دوره ۱۳ ساله در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی هستند.
۶- مرگ همسر خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
یک بررسی اخیر نشان داد که سالمندانی که همسرشان را از دست داده‌اند، در مقایسه با افرادی که همسرشان را از دست نداده‌اند در طول ماه پس از مرگ همسر دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی قرار دارند.
نتایج این یررسی موید یافته‌های پژوهش‌های پیشین است که نشا نداده‌اند رویدادهای عمده زندگی مانند مرگ همسر ممکن است به افزایش گذرای خطر مشکلات قلبی منجر شوند.
برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که افرادی که در حال سوگواری هستند، دچار تغییرات کوتاه‌مدتی در فشار خون، میزان هورمون‌های استرس و عوامل موثر در لخته شدن خون می‌شوند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha