دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

پشت پنجره هوا آفتابی است ولی باد سردی می‌وزد.این هوا بهترین شرایط را برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا فراهم می‌کند. کم می‌پوشید و هوای آفتابی ولی باد‌بهاری به‌راحتی باعث سرما خوردنتان می‌شود. بیشتر ویژگی‌های آنفلوآنزای امسال مثل پارسال است ولی علائم گوارشی عذاب‌آوری نیز به آن اضافه شده است.

مراقب آنفلوآنزای بهاری باشید

سلامت نیوز:پشت پنجره هوا آفتابی است ولی باد سردی می‌وزد.این هوا بهترین شرایط را برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا فراهم می‌کند. کم می‌پوشید و هوای آفتابی ولی باد‌بهاری به‌راحتی باعث سرما خوردنتان می‌شود. بیشتر ویژگی‌های آنفلوآنزای امسال مثل پارسال است ولی علائم گوارشی عذاب‌آوری نیز به آن اضافه شده است.
وزارت بهداشت برای اینکه مردم دچار چنین اپیدمی‌ای نشوند بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال این بیماری تأکید کرد. دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایسنا، گفت: به‌دلیل تغییرات آب و هوا اپیدمی آنفلوآنزا تا پایان فروردین‌ماه و البته به میزانی کمتر از ماه‌های گذشته، ادامه دارد.
او گفت: از اواخر آذر‌ماه تا اواسط بهمن‌ماه سال گذشته 2 موج بزرگ آنفلوآنزا را در کشور شاهد بودیم به‌طوری که اواخر آذر‌ماه با نوع H3N2و اواسط بهمن‌ماه با انواع N1H1و B این بیماری مواجه بودیم. البته انواع دیگر ویروس این بیماری نیز به تعداد محدودتر وجود دارند. هنوز بخشی از رو‌بوسی‌های عید باقی مانده است. اگر کمی احساس کسالت می‌کنید با کسی دست ندهید و روبوسی نکنید.
دکتر مسعود مردانی رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌وگو با همشهری گفت: در پاییز و زمستان امسال با افزایش موارد آنفلوآنزای N1H1، AN1H1و H3N2مواجه بودیم. A N1H1همان ویروسی است که در سال 2009 در دنیا پراکنده شد و به ویروس آنفلوآنزای خوکی مشهور شد. در ایران ویروس H3N2که علائم گوارشی شدیدی دارد شایع شده است.
معمولا با گرم شدن هوا از میزان شیوع بیماری کاسته می‌شود ولی با توجه به سرد شدن هوا به‌خصوص در مناطق شمال و شمال‌غربی که اخیرا برف نیز در این نقاط باریده است، موارد ابتلا به بیماری هنوز در کشور مشاهده می‌شود. علاوه بر آن مسافرت‌های نوروزی و مسافرت‌های زیارتی به مشهد، قم، عتبات عالیات افزایش چشمگیری پیدا کرده است. کسانی که مبتلا به علائم بیماری‌های عفونی ویروسی دستگاه تنفسی هستند اگر در محیط بسته قرار بگیرند، امکان انتقال بیماری به دیگران را فراهم می‌کنند.
دکتر مردانی استفاده از واکسن آنفلوآنزا را به همه توصیه کرد و گفت: عده‌ای بر این باورند که واکسن آنفلوآنزا را فقط باید در شروع فصل سرد سال بزنند در غیراین صورت واکسن دیگر کارایی ندارد؛ این طرز فکر اساسا اشتباه است. افراد در معرض خطر حتی اگر تا به حال واکسن نزده‌اند همین امروز هم می‌توانند اقدام به تزریق واکسن کنند.
البته بهترین زمان شروع فصل سرد است اما اکنون هم واکسن می‌تواند مانع از ابتلای شما به آنفلوآنزا تا شروع فصل سرد باشد. این واکسن تا 2هفته در بدن آنتی‌بادی ایجاد می‌کند و تا یک سال از بروز 3 ویروس بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود که مراقبین و پرستاران بیماران قلبی ریوی و سالمندان نیز از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha