معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: بیمارستانی در یكی از شهرستان‌ها داریم كه فقط یك مریض در آن بستری است اما همه بخش‌های آن باز است، اداره چنین بیمارستان‌هایی مقرون به صرفه نیست اما به لحاظ وظایف حاكمیتی نمی‌توانیم آن را تعطیل كنیم.

رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با فارس، افزود: مقرون به صرفه نبودن فعالیت برخی بیمارستان‌های دولتی اكنون یكی از تهدیدهای جدی وزارت بهداشت است، چندی پیش در بازدید تصادفی كه از یك بیمارستان در یكی از شهرستان‌ها داشتیم، متوجه شدیم كه این بیمارستان فقط یك بیمار بستری دارد.
وی ادامه داد: این بیمارستان در یكی از شهرستان‌هاست و چون این شهرستان فقط همین یك بیمارستان را دارد ما قطعاً نمی‌توانیم آن را تعطیل كنیم، اما برای باز نگهداشتن این بیمارستان، در همه بخش‌های آن نیروی كشیك، پزشك، پرستار و سایر پرسنل باید باشند، راننده آمبولانس، نگهبان و آشپزخانه آن بیمارستان باید فعال باشند، این یك بحث حاكمیتی است و دولت و مجلس مجبورند هزینه باز نگهداشتن چنین بیمارستان‌هایی را بپردازند.
معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت اضافه كرد: ما مجبوریم حتی برای یك بیمار هم بیمارستان را بازنگهداریم و مردم و نمایندگان مجلس از ما نمی‌پذیرند كه چنین بیمارستان‌های زیان‌دهی تعطیل شوند اما اگر ما حتی در چنین شهرهایی یك هلی كوپتر اورژانس بگذاریم تا بیماران را به یك بیمارستان بزرگتر منتقل كنند هزینه آن به مراتب كمتر از بازنگهداشتن چنین بیمارستان‌هایی است.
وی گفت: با وجودی كه اداره چنین بیمارستان‌هایی هزینه‌های سنگینی را به دولت و وزارت بهداشت تحمیل می‌كند و یك تهدید جدی برای منابع مالی است اما سیاست كلی این است كه چنین بیمارستان‌هایی سرپا باشند.
حافظی افزود: البته در سال‌های اخیر متوسط ضریب اشغال تخت بیمارستان‌های دولتی افزایش یافته و به حدود 62 درصد رسیده است اما تعداد معدودی بیمارستان هم داریم كه مانند این بیمارستان تعداد بسیار كمی بیمار و حتی گاهی یك بیمار در آن بستری است، گر چه ممكن است تعداد این نوع بیمارستان ها بسیار كم باشد اما اداره آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، به خصوص اینكه تعرفه‌های پزشكی نیز به نحوی نیست كه این بیمارستان‌ها بتوانند بخش قابل توجهی از هزینه‌هایشان را تامین كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha