پنیر‌ها هم در روش تهیه و هم در روش نگهداری با هم متفاوت‌اند، اما نکته‌های کلی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست: ...

نکته‌هایی که بهتر است راجع به انواع پنیر بدانیم کدام‌اند؟

سلامت نیوز: پنیر‌ها هم در روش تهیه و هم در روش نگهداری با هم متفاوت‌اند، اما نکته‌های کلی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست: ...

- بهترین روش برای بریدن پنیرهایی که خرد می‌شوند- مانند پنیر لیقوان- استفاده از نخ دندان برای قطعه‌قطعه کردن آن است. در این صورت پنیر خرد نمی‌شود. استفاده از نخ معمولی هم ممکن است، اما ویژگی نخ دندان ضدعفونی بودن آن است.

- اگر آب پنیر ندارید، از دوغ یا ماست برای نگهداری پنیر لیقوان استفاده کنید. توجه داشته باشید هرچه آب پنیر شورتر باشد، پنیر سفت‌تر و هر چه نمک آن کمتر باشد، پنیر نرم‌تر می‌شود.

- پنیر فتا را به سرعت مصرف کنید و در ظرف دربسته نگه دارید. برای نگهداری در زمان طولانی‌تر، با کمی روغن‌زیتون روی آن را بپوشانید. نگهداری فتا در ظرف شیشه‌ای بهتر از ظرف پلاستیکی است و از بو گرفتن پنیر جلوگیری می‌کند. فتا قابل‌فریز کردن نیست مگر اینکه در پای، تارت یا کیش استفاده شده باشد، چون بافت خود را از دست می‌دهد.

- بهترین روش برای امتحان سلامت پنیر بلوچیز، توجه به بافت غیرکپکی آن است. اگر بخش‌هایی از بافت سفید پنیر به رنگ زرد، قهوه‌ای یا صورتی درآمده و بوی آمونیاک به جای بوی لبنیات می‌دهد و به آسانی له یا خرد می‌شود، از خوردن آن اجتناب کنید.

- پنیر‌های سفت، نیمه‌سفت و نرم را در یخچال و در ظروف بدون هوا نگه دارید یا لای کاغذ روغنی بپیچید. یکی از مشکلات نگهداری پنیر این است که پنیر بوی مواد داخل یخچال را به خود می‌گیرد.

- اگر روی پنیر لیقوان یا هر پنیری که در آب نمک نگه‌می‌دارید کپک زد، آن را دور نیندازید. انداختن 3-2 حبه قند در آب پنیر کپک‌ها را از پنیر جدا می‌كند و به طرف خود می‌کشد.

- اگر پنیر کپک زده است، با یک چاقوی تمیز قسمت کپک‌زده و بافت تغییر شکل داده را جدا و بقیه آن را مصرف کنید، مگر اینکه بو و طعم آن عوض شده باشد.

- پنیر‌های کهنه را ترجیحا با زیره سیاه یا گردو سرو کنید.

- مصرف زیاد پنیر، خصوصا پنیر‌های شور یا کهنه برای افراد دچار لکنت زبان، آسم، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و یبوست مزمن توصیه نمی‌شود.

- اگر عرق بدنتان بوی تندی دارد، کمتر پنیر مصرف کنید. این توصیه شامل کسانی که مشکل سنگ کلیه و مثانه دارند یا دچار کمبود فسفر در بدن هستند نیز می‌شود.

- مصرف پنیر برای افرادی که از ضعف بینایی و شنوایی، کم‌خونی، بی‌خوابی و مرض قند رنج می‌برند، مفید است، اما به اندازه و ترجیحا کم‌نمک.

- برخلاف تصور، بهترین زمان مصرف پنیر صبح نیست، چون باعث بی‌حالی و سستی می‌شود. پنیر خوراک بعد از ظهر و شب است.

طرز تهیه:

بلغور را 30 دقیقه در آب سرد بخیسانید، سپس آبکش كنید و خوب فشار دهید تا آب آن گرفته شود.

آب لیمو، فلفل قرمز، جعفری، گشنیز، نعناع و روغن زیتون را با بلغور مخلوط و نمک آن را اندازه کنید.

چند برگ کاهو را روی یک بشقاب بزرگ پهن كنید و مواد را با کاهوی رشته‌رشته شده و گوجه روی آن بچینید.

لازانیای مرغ و اسفناج

مواد لازم برای 6 نفر

لازانیا: 400 گرم

اسفناج: 200 گرم، ساطوری، پخته و آب گرفته

سینه مرغ: 300 گرم، نگینی درشت

پودر سیر: یک قاشق چای‌خوری

آویشن: یک قاشق چای‌خوری

روغن مایع یا زیتون: 4 قاشق غذاخوری

قارچ: 150 گرم، ورقه‌ورقه

سس سفید: 2 پیمانه

پنیر موتزارلا: 150 گرم، رنده‌شده

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مدت زمان پخت: 40 دقیقه

مدت زمان آماده ‌شدن: یک ساعت

روش تهیه:


فر را روی 200 درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

4 لیتر آب را همراه 4 قاشق غذاخوری روغن و 4 قاشق غذاخوری نمک به جوش آورید و لازانیا را 12 – 10 دقیقه در آن بجوشانید تا نرم شود، سپس آن را آبکش کنید.

روغن را با پودر سیر، آویشن و کمی نمک و فلفل مخلوط کنید. مرغ‌ها را حداقل نیم ساعت در آن بخوابانید، سپس آنها را در یک تابه روی شعله متوسط 5 دقیقه سرخ کنید تا روی آن طلایی شود. تکه‌های مرغ را از تابه درآورید و کنار بگذارید تا سرد شود.

تکه‌های مرغ را با اسفناج، قارچ و 50 گرم از پنیر مخلوط كنید و نمک و فلفل بپاشید.

یک ظرف نسوز گود را چرب كنید و مواد را به ترتیب بچینید.

ظرف را 20 دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن برشته شود.

پاستا کاربونارا

مواد لازم برای 4 نفر

زمان آماده‌شدن: 5 دقیقه

زمان پخت: 25 دقیقه


اسپاگتی: 300 گرم

روغن‌زیتون: 43 قاشق غذاخوری

ژامبون 200: گرم، خردشده

سیر: 3-2 حبه، ساطوری

زرده تخم‌مرغ: 5 عدد

خامه: 150 میلی‌لیتر

پنیر پارمزان: 100 گرم، رنده‌شده

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه:

4 لیتر آب را همراه 4 قاشق غذاخوری روغن و 4 قاشق غذاخوری نمک به جوش آورید. اسپاگتی را 12-10 دقیقه در آن بپزید تا مغزپخت شود.

روغن‌زیتون را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ كنید و ژامبون را 4-3 دقیقه در آن تفت دهید تا کمی سرخ شود.

تخم‌مرغ را در یک کاسه هم بزنید تا یک دست شود، سپس خامه و پنیر پارمزان را اضافه و مایه را کاملا مخلوط کنید. نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

پاستا را آبکش کنید، سپس قابلمه ژامبون را روی حرارت برگردانید و پاستا را به آن اضافه کنید و 4-3 دقیقه حرارت دهید. ظرف را از روی حرارت بردارید و مایه تخم‌مرغ را کم‌کم به پاستا اضافه کنید و هم بزنید تا زرده با گرمای غذا ببندد. پاستا را در ظرف بکشید و روی آن کمی فلفل سیاه و پنیر پارمزان بپاشید و سرو کنید.


نکته‌ها:

خامه را می‌توانید از دستور تهیه حذف کنید.

می‌توانید قبل از سرخ کردن ژامبون، یک پیاز ساطوری کوچک را در روغن‌زیتون کمی تفت دهید تا بلوری شود.

زرده تخم‌مرغ باید حتما با گرمای پاستا ببندد نه با حرارت ظرف، وگرنه زرده به صورت نیمرو درمی‌آید و طعم و شکل پاستا عوض می‌شود.

بادمجان شكم‌پر

مواد لازم برای 6 نفر

بادمجان متوسط: 4 عدد

گوشت چرخ‌كرده: 250 گرم

پیاز متوسط: یك عدد

عصاره سیر: یك عدد

عصاره‌ زعفران: یك عدد

رب گوجه‌فرنگی: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

روغن مخصوص سرخ‌كردنی: به مقدار لازم

آب: یك پیمانه

نمك و فلفل: به مقدار لازم

روش تهیه:

ابتدا بادمجان‌‌ها را پوست بکنید و یك شكاف طولی روی آنها ایجاد كنید طوری كه بادمجان‌ها از طرف دیگر شكافته نشوند و بتوان مواد را پس از سرخ شدن داخل آنها قرار داد. حال بادمجان‌ها را با حرارت بسیار ملایم سرخ كنید تا طلایی شوند و كنار بگذارید تا سرد شوند.

پیاز را رنده (یا نگینی ریز خرد) كنید و در روغن باقی‌مانده(5 دقیقه) تفت دهید تا كمی شفاف و شیشه‌ای شود. گوشت چرخ‌كرده و عصاره‌ سیر را به آن اضافه كنید و تفت دهید. حال عصاره‌ زعفران را در آب‌جوش حل و نیمی از آن را به مایه گوشتی اضافه و داخل بادمجان‌ها را از آن پر كنید.

نیم‌دیگر عصاره‌ زعفران را با رب گوجه‌فرنگی و یك پیمانه آب مخلوط كنید و بادمجان‌های شكم‌پر را در این سس قرار دهید نمك و فلفل آن را اندازه كنید و 15 تا20 دقیقه با حرارت بسیاركم و در بسته بپزید.


نكته:

در تهیه‌ سس می‌توان از گوجه‌فرنگی تازه رنده شده یا مخلوط یا رب گوجه و كمی آب نیز استفاده كرد. برای این كار ظروف استیل، سرامیك یا پیركس دردار مناسب‌اند. كنار این غذا، سبزی خوردن، گوجه‌فرنگی یا سس تند مناسب است و می‌توان آن را همراه نان یا پلو سرو كرد.

منبع:‌هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha