سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
کد خبر: 108734

تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که داشتن تحرک و ورزش روزانه حدود 30 تا 45 دقیقه به مدت 5 بار درهفته مانع از بروز دسته‌کم 30 نوع بیماری و یا مقابله با آنها و بهبود انواع امراض می‌شود.

ورزش عامل پیشگیری از ده ها بیماری

سلامت نیوز: تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که داشتن تحرک و ورزش روزانه حدود 30 تا 45 دقیقه به مدت 5 بار درهفته مانع از بروز دسته‌کم 30 نوع بیماری و یا مقابله با آنها و بهبود انواع امراض می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری UN دراین تحقیق وزارت بهداشت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، مرکز ملی پیشگیری از بیماری‌های مزمن و ارتقای سلامت و شورای ریاست جمهوری در ورزش و تناسب اندام آمریکا همکاری داشتند. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در سال گذشته، هفدهم فروردین (ششم آوریل) را به عنوان روز بین‌المللی ورزش برای توسعه و صلح نامگذاری کرد.

سابقه تاریخی 6 آوریل به سال 1896 باز می‌گردد که در آن اولین بازی‌های المپیک مدرن در آتن برگزار شد. اکنون شیوه زندگی اداری و ماشینی سبب گسترش انواع بیماری‌های مختلف در جهان شده است درحالی‌که پزشکان می‌گویند روزانه حدود 30 دقیقه اجرای حرکات ورزشی و تحرک مناسب سبب جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود بنابراین هدف از نامگذاری یک روز درجهان به ورزش به امید شروعی برای تغییر شیوه زندگی و گسترش سلامت همگانی بشر بوده است. به همین منظور ترویج شیوه زندگی سالم و دفع بیماریها با داشتن تحرک و ورزش برای مردم سراسر جهان از مهم‌ترین اولویت‌های مردم و مسئولان در سراسر جهان مطرح شده است. ورزش قدمتی به اندازه طول زندگی بشر دارد؛ حرکات فیزیکی انسان‌های اولیه در قالب جنگ و شکار بوده است. نقاشی‌های مشاهده شده در غار Lascaux که به 6000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی چون کشتی و تیراندازی با کمان از آن زمان وجود داشته است.سومری‌ها در حدود 3000 سال قبل از میلاد ارزش زیادی برای ورزش قایل بوده اند. یکی از مجسمه‌های برنزی به جا مانده از این قوم، دو حریف آماده کشتی را نشان می‌دهد. این مجسمه اکنون در موزه ملی عراق نگهداری می‌شود. لوح‌های تاریخی به جا مانده از آنان نیز نشان می‌دهد که پادشاهان این قوم به ورزش‌های مختلف مخصوصا ماهیگیری علاقه‌مند بوده اند.اولین المپیک، 776 سال قبل از میلاد در یونان باستان برگزار شد که در آن ورزش‌هایی چون کشتی، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه، دو و ارابه رانی وجود داشت.صفحات تاریخ نشان می‌دهد که علاقه به پژوهش در زمینه نقش فعالیت‌های فیزیکی بر سلامت از سال 1950 آغاز شد ولی می‌توان انقلاب این تحقیقات را دهه بین 1980 تا 1990 دانست.

کمتر کسی است که از تاثیر ورزش و فعالیت‌های بدنی بر سلامت ناآگاه باشد.

ورزش باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد می‌شود و احتمال مسدود شدن شریان‌ها را از بین می‌برد. با ورزش حساسیت بدن به انسولین افزایش پیدا می‌کند و منجر به بهبود دیابت می‌شود. یکی از اثرات ورزش منظم کاهش وزن است که خود کلید حل بسیاری از بیماری هاست. در بیشتر اسناد پزشکی پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه برای تناسب اندام توصیه شده است و نیازی به حرکات سخت ورزشی نیست.

ورزش از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اگر پیاده روی روزانه در فضای باز و مسطح انجام شود؛ ویتامین D موردنیاز بدن نیز به طور کامل از طریق پوست جذب می‌شود.

ورزش باعث بهبود خلق و خو می‌شود و ضد افسردگی و استرس است.تنها راه مبارزه با تنش‌های زندگی، فعالیت فیزیکی منظم است. ورزش باعث ترشح هورمون‌های نفرین، دوپامین، سروتونین و اندروفین می‌شود که عامل اصلی شادی و کاهش استرس هستند.ورزش باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی‌های مکرر می‌شود. ضعف سیستم ایمنی عامل اصلی سرطان، ام اس و ای ال اس است.

ورزش عامل اصلی بارداری موفقیت آمیز و تولد نوزاد سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان نیز با استفاده از حرکات ورزشی و استفاده از هوای آزاد از بین می‌رود.

ورزش اکسیر جوانی است و مانند یک داروی ضد پیری قوی عمل می‌کند. ورزش از انحطاط سیستم اعصاب و مغز جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. هنگام حرکات ورزشی میزان جریان خون در مغز افزایش پیدا می‌کند و سیستم اعصاب تحریک می‌شود و سلول‌های عصبی جدید تولید می‌کند.ورزش باعث بهبود الگوی خواب شده و سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد.احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که ورزش می‌کنند بسیار کم است. ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس و آرامش می‌شود.

ورزش منظم دشمن آرتروز و رماتیسم مفصلی است. حجم ریه همزمان با فعالیت ورزشی افزایش پیدا می‌کند و بیماری‌ها تنفسی از بین می‌روند. ورزش باعث بهبود بیماری آسم می‌شود. ورزش باعث افزایش کشش و استقامت عضلات می‌شود که خود عامل حفظ استخوان‌ها و افزایش طول عمر است. همه ما حتی برای یک بار هم که شده به مطلبی در رابطه با ورزش و نقش آن در سلامتی بر خورده‌ایم؛ ولی نکته مهم این است که این تیترهای زیبا را در حد شعار ندانیم و باور کنیم که ورزش تاثیر شگرفی بر فیزیک و روحمان دارد. با توجه به اهمیت ورزش در سلامتی جسم و روان، علاوه بر تربیت بدنی، رشته‌ای با عنوان Sport and Health Sciences در برخی از دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شود. دانش آموختگان این رشته پس از فارغ التحصیلی در موضوعاتی از قبیل تاثیر ورزش‌های مختلف بر بدن، رشته‌های مختلف ورزشی، ارتباط ورزش بر گروه‌های مختلف سنی، ورزش درمانی، تاثیر ورزش و جایگاه اجتماعی آن، حمایت از اقدامات ورزشی، تلاش برای توسعه سلامت عمومی و موضوعاتی از این دست اشراف پیدا می‌کنند و آن را به صورت کاملا حرفه‌ای و تحقیقاتی فرا می‌گیرند.

منبع:‌روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha