سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 108738

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروهای وارداتی که یک سوم بازار دارویی کشور را تشکیل می‌دهد امسال به طور میانگین، ده درصد کاهش می‌یابد.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت داروهای وارداتی

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروهای وارداتی که یک سوم بازار دارویی کشور را تشکیل می‌دهد امسال به طور میانگین، ده درصد کاهش می‌یابد.

رسول دیناروند در گفت وگو واحد مرکزی خبر افزود: این کاهش قیمت از7 تا 13درصد قیمت کنونی داروهای وارداتی خواهد بود که شامل همه داروهای وارداتی می شود و البته در این میان ممکن است دارویی50 درصد کاهش قیمت پیدا کند و برخی نیز کاهش کمتری داشته باشند.

وی دلیل کاهش میانگین 10 درصدی قیمت داروهای وارداتی را در سال93، راه اندازی راه های جدید برای انتقال وجوه مربوط به خرید داروها به خارج از کشور اعلام کرد و گفت: مسیرهای بانکی که در حال حاضر برای انتقال وجه بین خریدار داخلی و شرکت تولید کننده خارجی وجود دارد، پس از آغاز تحریم ها، مسیرهای پیچیده و طولانی است که این موجب افزایش7تا13درصدی قیمت داروهای خریداری شده می شود.

دیناروند گفت: در پی توافقات ژنو، راه جدیدی برای انتقال وجه دارو به خارج از کشور باز شده است و ما چند نمونه نیز از این راه پول حواله کردیم و امیدواریم با تثبیت این مسیر بانکی، هزینه7تا13درصدی انتقال وجه خرید دارو به کاهش همین میزان از قیمت داروهای وارداتی منجر شود.

وی در ادامه افزود: در این میان اگر یک یا چند قلم داروی خارجی به دلایل خاصی گران تر شد، نباید آن را به حساب کل موارد گذاشت زیرا گاهی این احتمال وجود دارد و البته در حد چند قلم خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو راهکار دیگری را که این سازمان برای کاهش قیمت داروهای وارداتی پی گیری می کند، چانه زنی با شرکت های چند ملیتی فروش داروها اعلام کرد و گفت: از این پس ما از شرکت هایی خرید می کنیم که قیمت داروهایشان معادل کشورهای مرجع تولید و عرضه دارو باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با این تدابیر در سال93، قیمت داروهای وارداتی به طور میانگین ده درصد کاهش یابد و این مشمول همه داروهای خارجی خواهد بود.

تثبیت قیمت داروهای تولید داخل در سال 93

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروهای تولید داخل در نیمه نخست سال 93 تغییری نمی کند.

دیناروند با بیان این که دو سوم بازار دارویی مورد نیاز مردم کشور را داروهای تولید داخل تشکیل می دهند گفت: قیمت داروهای تولید داخل در کمیسیون قیمت گذاری این داروها در وزارت بهداشت انجام می شود و وابسته به قیمت حامل های انرژی، دستمزدها و قیمت ارز است.

وی گفت: با تثبیت قیمت ارز و همچنین احتساب افزایش قیمت عوامل تولید دارو در دوره ای نسبتا طولانی، افزایشی در قیمت داروهای تولید داخل نخواهیم داشت و این هم به نفع مردم و هم به نفع شرکتهای بیمه گر است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: آنچه بیش از همه در حوزه دارویی بر بیماران فشار می آورد هزینه سنگین برخی داروهای وارداتی است که یک سوم بازار دارویی کشور به آنها تعلق دارد و بیشتر نیازمندان این داروها نیز بیماران صعب العلاج و مبتلایان به بیماریهای مزمن هستند.

وی گفت: دولت مصمم است از همه اهرم های موجود برای حمایت از بیماران استفاده کند و اعتبارات لازم نیز برای کاهش قیمت داروهای وارداتی و همچنین تثبیت قیمت داروهای تولید داخل دیده شده است.

پرداخت 10 درصدی قیمت داروهای بستری توسط بیماران

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیماران در سال 93 فقط 10 درصد قیمت داروهای بستری را خواهند پرداخت.

دیناروند افزود: در نیمه دوم سال 92 وزارت بهداشت مابه التفاوت قیمت فهرستی شامل 200 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج را به شرکتهای بیمه گر پرداخت کرد و قیمت این داروها برای بیماران کاهش یافت و به قیمت سال 91 رسید.

وی ادامه داد: امسال مجموعه داروهایی که در بیمارستانها با عنوان داروهای بستری برای بیماران تجویز می شوند نیز به این فهرست اضافه خواهند شد؛ ضمن این که فهرست 200 قلمی داروهای صعب العلاج که مشمول دریافت مابه التفاوت شده بودند به مراتب وسیع تر می شود.

دیناروند گفت: تاکنون بدهی های سنگین بیمارستان ها به شرکت های دارویی موجب شده است تا بسیاری از همراهان بیماران برای تهیه داروهای بستری به داروخانه ها فرستاده شوند و باز به همین علت داروهای بستری در داروخانه های سرپایی نیز عرضه می شوند اما با این برنامه که بزودی اجرا می شود، داروهای بستری از داروخانه ها حذف می شوند و فقط در بیمارستان ها با یک دهم قیمت تحویل بیماران بستری خواهند شد.

وی افزود: یارانه و مابه التفاوتی که امسال دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد تا برای کاهش قیمت داروهای خاص و صعب العلاج مصرف کند از 2200 میلیارد تومان سال 92 به حدود 2400 میلیارد تومان می رسد و این مبلغ بسیار خوبی است که به ما این امکان را می دهد علاوه بر گسترش فهرست 200 قلمی داروهای شامل مابه التفاوت، داروهای بستری را نیز به این مجموعه اضافه کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو شمار داروهای بستری را در کشور کمتر از 200 قلم اعلام کرد و گفت: طبق این برنامه، بیماران از این پس 10 درصد قیمت داروهای بستری را خواهند پرداخت.

وی در ادامه به بازار 8000 میلیارد تومانی بازار دارویی کشور در سال 92 اشاره کرد و افزود: بیشتر از 50 درصد این مبلغ را پارسال دولت و بیمه ها پرداخت کردند و کمتر از 50 درصد را مردم، اما امسال با وارد شدن داروهای بستری و تکمیل فهرست داروهای صعب العلاج و خاص در مجموعه داروهای شامل مابه التفاوت، سهم مردم کاهش بیشتری خواهد یافت.

قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت واگذار می شود

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد: با واگذاری قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت، دیگر کسی نمی تواند در این زمینه تخلف کند.

دیناروند با اشاره به این که تاکنون مردم یا در مورد قیمت گران تجهیزات پزشکی شکایت نمی کردند یا شکایتها به منابع قضایی موردی بود، گفت: در سالهای گذشته نظارتی بر عملکرد شرکتها، مراکز درمانی و بیمارستانها در زمینه قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود نداشت و وزارت بهداشت نیز از نظر قانونی اختیاری در این زمینه نداشت اما امسال مجوز قیمت گذاری این وسایل نیز از طرف دولت به این وزارتخانه محول می شود.

وی افزود: ما در حال حاضر در حال جمع آوری قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور هستیم و با احتساب حداقل این قیمت ها و همچنین محاسبات پایه، بر تجهیزات پزشکی نیز قیمت گذاری خواهیم کرد و دیگر تامین کنندگان این تجهیزات و بیمارستانها اجازه تخلف از قیمت های مصوب را نخواهند داشت.

دیناروند افزود: پس از تکمیل این برنامه قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستانها و مراکز درمانی ثبت می شود و این قیمت ها در سامانه سازمان غذا و دارو نیز برای اطلاع مردم اعلام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با این تدابیر قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز 20 درصد نسبت به قیمت های کنونی ارزان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha