رئیس انجمن مددکاران ایران گفت:آنطور که منابع رسمی اعلام می‌کنند ایدز در سال‌های اخیر هشدار دهنده بوده است. مسئولان اعلام کردند که با موج سوم و سپس موج چهارم ایدز روبه‌رو بوده‌ایم. این واقعیت باعث می‌شود که بیش از پیش به کنترل و کاهش ایدز بیندیشیم.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها برای کنترل و کاهش ایدز

سلامت نیوز: رئیس انجمن مددکاران ایران گفت:آنطور که منابع رسمی اعلام می‌کنند ایدز در سال‌های اخیر هشدار دهنده بوده است. مسئولان اعلام کردند که با موج سوم و سپس موج چهارم ایدز روبه‌رو بوده‌ایم. این واقعیت باعث می‌شود که بیش از پیش به کنترل و کاهش ایدز بیندیشیم.

سید حسن موسوی چلک،رئیس انجمن مددکاران ایران در روزنامه آرمان نوشت: در حوزه پیبشگیری از بیماری‌هایی مانند ایدز که به جز مساله بیماری، دیگر مسائل نیز در آن دخیل است، استفاده از ظرفیت گروه‌های خودیار بسیار اهمیت دارد. همانطور که در حوزه‌ای مانند پیشگیری از اعتیاد و خدمات رسانی به آسیب دیدگان در این زمینه اینکه افرادی خدمات را ارائه کنند که خود زمانی با آن آسیب روبه‌رو بوده اند، در حوزه ایدز نیز کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر می‌توانند به مبتلایان به ایدز خدمات ارائه کنند.

استفاده از ظرفیت کسانی که خود با مشکل درگیر هستند در واقع باعث می‌شود اعتماد بیشتری برای مراجعه وجود داشته باشد. آنها درد مشترک دارند و به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. برای همین است که کارشناسان حوزه ایدز معتقدند باشگاه‌های HIV مثبت باید گسترش پیدا کنند. سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته در این راستا تلاش زیادی انجام داده است. بخش قابل توجهی از بودجه این سازمان در زمینه پیشگیری از ایدز و خدمات رسانی به مبتلایان به این بیماری صرف راه اندازی باشگاه‌های HIV مثبت شده است.

همانطور که عنوان شد از آنجا که دست اندر کاران باشگاه‌های HIV مثبت می‌توانند ارتباط بهتری با مبتلایان به ایدز برقرار کنند، افزایش تعداد این مراکز اهمیت قابل توجهی دارد. باید در این زمینه برآورد‌های درستی انجام شود و ببینیم به چه میزان به این باشگاه‌ها احتیاج داریم. بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به ایدز استقبال خوبی از این باشگاه‌ها داشته اند. این استقبال همانطور که عنوان شد یکی به دلیل وجود درد مشترک است و یکی دیگر به این دلیل است که سازمان بهزیستی آنها را مدیریت می‌کند. منظور این است که سازمان بهزیستی به دلیل شرایطی که در آن قرار دارد و به دلیل جامعه هدفش به راحتی می‌تواند در این زمینه ارتباط برقرار کند. برای همین است که این سازمان بیش از سایر سازمان‌ها می‌تواند فعالیت موثر در حوزه ایدز داشته باشد.

فعالیت در حوزه ایدز چه در بحث درمان و چه در بحث پیشگیری البته فعالیتی نیست که مختص بهزیستی باشد. وزارت بهداشت حتما نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه دارد اما، واقعیت این است که باید از تمامی ظرفیت‌ها در راستای کنترل و کاهش ایدز استفاده کرد. آنطور که منابع رسمی اعلام می‌کنند ایدز در سال‌های اخیر هشدار دهنده بوده است. مسئولان اعلام کردند که با موج سوم و سپس موج چهارم ایدز روبه‌رو بوده‌ایم. این واقعیت باعث می‌شود که بیش از پیش به کنترل و کاهش ایدز بیندیشیم. اکنون در شرایطی قرار داریم که به جز فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این حوزه، نیازمند ارائه خدمات به مبتلایان به ایدز هستیم. همه می‌دانیم که ایدز تنها یک بیماری محسوب نمی‌شود. در ایران ذهنیت‌هایی درباره ایدز وجود دارد که باعث می‌شود خدمات رسانی به مبتلایان به ایدز آسان نباشد.

در سال‌های گذشته اینطور بوده است که افرادی که به ایدز مبتلا بوده‌اند در برابر اینکه این موضوع را عنوان کنند مقاومت می‌کرده اند. اکنون نیز در برخی موارد اینطور است. انکار یا حداقل عدم بیان اینکه فرد ایدز دارد خدمات رسانی در این حوزه را مشکل می‌کند. به همین منظور برای شناسایی کسانی که ایدز دارند و همچنین خدمات رسانی در این زمینه نیازمند استفاده از روش‌های جدیدی هستیم. استفاده از ظرفیت افرادی که خود با موضوع ایدز دست به گریبانند می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

عنوان شد که ایدز مساله‌ای نیست که برای کنترل و کاهش آن یک سازمان و یک نهاد بتواند فعالیت مکفی را داشته باشد. باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی چه در این حوزه و چه در حوزه‌های دیگر بسیار کارگشا است. این تجربه را هم ما در ایران در حوزه‌هایی مانند اعتیاد داشته‌ایم و تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که می‌توان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. باشگاه‌های HIV مثبت اکنون در کشور‌های مختلف فعالیت می‌کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت آنها بسیار موثر و کارگشا بوده است. باید روش‌هایی که به کار می‌گیرند را بررسی کنیم و آن دسته از کار‌ها که در ایران قابلیت اجرایی دارد را در باشگاه‌های خود پیاده کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha