نتایج بررسی های جدید نشان داده است که مصرف 3 وعده میوه، سبزی و چای سبز یا سیاه در روز در پیشگیری از بروز سرطان ریه در افراد سیگاری موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، مطالعات جدید از سوی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس نشان داده است: افراد سیگاری که مقادیر زیادی از مواد شیمیایی موسوم به فلاونوئیدها را مصرف می کنند کمتر با خطر ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند. فلاونوئیدها ذرات گیاهی محلول در آب هستند که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی می باشند.

گفتنی است که هر دوی این ویژگی ها مانع از آسیب رسیدن به بافتها می شوند.

دکتر زو - فنگ شانگ، پژوهشگر مرکز سرطان جونسون در دانشگاه کالیفرنیا و استاد بهداشت عمومی و همه گیرشناسی در این باره گفت: آنچه که از این تحقیقات به دست آمد و برای ما بی نهایت جالب بود این است که برخی از انواع فلاونوئیدها با کاهش خطر بروز سرطان ریه در افراد سیگاری در ارتباط هستند.

وی افزود: این یافته بویژه از این نظر جالب بود که خود تنباکو بزرگترین عامل ابتلا به سرطان ریه است و با این اقدام تغذیه ای می توان از بروز سرطان ریه پیشگیری کرد.

در طول این تحقیقات، پژوهشگران 558 نفر که مبتلا به سرطان ریه بودند و 837 فرد سالم مورد آزمایش قرار گرفته و سابقه رژیم غذایی این افراد نیز تجزیه و تحلیل شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد: افرادی که از مواد غذایی حاوی فلانوئیدهای خاص استفاده می کنند ظاهرا در برابر سرطان ریه حفاظت می شوند.

آزمایشات دقیق تر نشان داده است که فلاونوئیدها با جلوگیری از شکل گیری رگ های خونی که باعث رشد تومورها می شوند، از بدن در برابر بروز سرطان ریه محافظت می کنند.

تومورهای سرطانی رگ های خونی را تولید می کنند تا بتوانند با کمک این رگ ها رشد کرده و گسترش پیدا کنند.

فلاونوئیدها هم چنین رشد سلولهای سرطانی را متوقف می کنند و امکان مرگ سلولی برنامه ریزی شده و طبیعی را در بدن فراهم می نمایند.

به گفته پژوهشگران؛ میوه ها و سبزیجاتی که بیشترین میزان فلاونوئیدهای خاص را دارند شامل توت فرنگی، چای سبز و سیاه، سیب، پیاز و نخودفرنگی هستند.

با این حال شانگ تاکید کرده است: از آنجا که این پژوهش برای اولین بار انجام گرفته لذا هنوز هیچ نوع توصیه ای برای تغییر در رژیم غذایی ارائه نمی شود و این کار مستلزم انجام تحقیقات بیشتر و در نتیجه ارائه نتایج قطعی تر است.

اما با این حال به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات بیشتر همواره برای بدن مفید است و توصیه می شود.

خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها به گونه ای است که می توانند اثرات مخرب ناشی از کشیدن سیگار روی مولکول دی ان آ، را از بین ببرند. این پژوهشگران در نظر دارند که در مطالعات بعدی خود به طور دقیق دریابند که کدام گروه از میوه ها و سبزیجات می توانند چنین اثرات مطلوبی داشته باشند.

نتایج این تحقیق در ماهنامه سرطان منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha