سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 108750

اسکولیوز به معنای انحراف و کج شدن ستون فقرات به سمت راست و چپ است در حالی که در گوژپشتی ستون فقرات به سمت جلو خم می‌گردد.

سلامت نیوز: اسکولیوز به معنای انحراف و کج شدن ستون فقرات به سمت راست و چپ است در حالی که در گوژپشتی ستون فقرات به سمت جلو خم می‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید مرتضی کاظمی متخصص ارتوپد گفت: قوس غیرطبیعی ستون فقرات به این بستگی دارد که در جوانهای درحال رشد و بچه‌ها رخ دهد یا در بزرگسالان اگر والدین احساس کردند قوس غیرطبیعی در مهره‌های کودک آن‌ها ایجاد شده، باید آن را کنترل کنند. اسم این عارضه اسکولیوز است و گاهی در سن ۵ تا ۶ سالگی و گاهی در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی پدید می‌آیند. 

وی افزود: بیشترین اهمیت قوس غیرطبیعی در ستون فقرات در افراد در حال رشد می‌باشد و تأثیر بسزایی در سرنوشت فرد می‌گذارد و اگر به آن دقت نشود عوارضی ایجاد می‌کند که برگشت ناپذیر است. 

کاظمی تصریح کرد: درمان آن بسته به نوع پیشرفت بیماری دارد. ممکن است با پروتز یا وسیله‌ای که به آن می‌بندند درمان شود، همچنین به زاویه‌ای که قوس ایجاد می‌کند وابسته است. 

وی اظهار داشت: کسانی که در سنین بالا پوکی استخوان می‌گیرند، گاهی دچار شکستگی استخوان می‌شوند و این امر باعث قوس غیرطبیعی می‌گردد. در این نوع کمتر نیاز به جراحی می‌باشد و معمولا سعی می‌کنند با فیزیوتراپی و ورزش‌های خاص از وقوع آن پیشگیری نمایند. 

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: اسکولیوز به معنای انحراف و کج شدن ستون فقرات به سمت راست و چپ است. در حالی که گوژپشتی در سنین بالا رخ می‌دهد و ستون فقرات را به سمت جلو خم می‌سازد، در گوژپشتی حجم ریه به دلیل خم شدن به جلو کوچک می‌گردد و موجب ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha