سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 108753

نخستین نشست خبری سال 93 جمعیت هلال احمر به اعلام برائت مدیران قدیم و جدید این نهاد غیر دولتی از فعالیت‌های سیاسی اختصاص داشت تا پرونده شایعات پیدا و شائبه‌های پنهانی كه سایه‌اش همچنان از دولت دهم بر سر این نهاد مكلف به حفظ بی‌طرفی گسترده است مختومه اعلام شود.

اعلام برائت مدیران هلال احمر از فعالیت‌های سیاسی

سلامت نیوز :نخستین نشست خبری سال 93 جمعیت هلال احمر به اعلام برائت مدیران قدیم و جدید این نهاد غیر دولتی از فعالیت‌های سیاسی اختصاص داشت تا پرونده شایعات پیدا و شائبه‌های پنهانی كه سایه‌اش همچنان از دولت دهم بر سر این نهاد مكلف به حفظ بی‌طرفی گسترده است مختومه اعلام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد در واقع طرح سوال از سوی یكی از خبرنگاران در نشست خبری روز گذشته كه قرار بود صرفا جلسه‌یی برای ارائه گزارش درباره طرح‌های نوروزی این نهاد غیردولتی باشد، آتش این محاكمه را روشن كرد.

سوالی كه چندان هم بی‌جا نبود زیرا كه رییس سابق جمعیت هلال احمر و یكی از حامیان محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی كه در دوره مسوولیتش علاوه بر توجه به اجرای وظایف محوله، به حفظ كرامت انسانی و شان جمعیت هدف مجموعه خود توجه داشت اما حمایت خود از رییس‌جمهوری سابق را از جامعه رسانه‌یی و سیاسیون پنهان نمی‌كرد چنانكه پیش از برگزاری یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتشار رسمی خبر مرخصی یك ماهه وی از سمت ریاست جمعیت هلال احمر، اعلام شد كه می‌خواهد در ستاد مشایی فعالیت انتخاباتی داشته باشد.

شائبه‌هایی از این دست زمینه‌ساز آن شد كه طی این مدت و پس از انتخاب رییس و مسوولان جدید برای جمعیت هلال احمر سوالات بیشماری مطرح شود كه البته رغبت اندك رییس جمعیت هلال احمر نسبت به پاسخگویی آنچنان بر حجم این ابهامات افزود تا نخستین نشست خبری سال 93 مسوولان هلال احمر آن هم در غیاب رییس جمعیت به جلسه پاسخگویی آنها به خبرنگاران و تبری از ابهامات مطرح درباره سیاست ورزی آنها تبدیل شود.

چنانكه فرحناز رافع، رییس سازمان داوطلبان از اعتماد مردم به جمعیت هلال احمر به عنوان مهم‌ترین مولفه در امدادرسانی در حوادث كشور عنوان كرد و درباره برخی فعالیت‌های سیاسی مدیران جمعیت هلال احمر گفت: «بنده به عنوان یك فعال هلال احمری كه بیش از دو دهه در این جمعیت خدمت كرده‌ام، به خدای واحد قسم می‌خورم كه حداقل در زمانی كه خودم یكی از مدیران ارشد جمعیت بودم، مدیران در راس این جمعیت كار سیاسی انجام ندادند. البته مدیران سابق، شاید منش سیاسی داشتند ولی كار سیاسی نكردند.

بنده به عنوان كسی كه از كف فعالیت‌های جمعیت هلال احمر به عرصه‌های مدیریتی ورود پیدا كرده‌ام و برای آن نیز بسیار زحمت كشیدم به ضرس قاطع اعلام می‌كنم كه هیچ مدیری در جمعیت كار سیاسی انجام نمی‌دهد. ما باید در جمعیت هلال احمر اعتماد عمومی را جلب كنیم زیرا اگر این اعتماد عمومی نباشد هیچ كاری نمی‌توانیم انجام دهیم و نباید به این سازمان برچسب سیاسی زد.

طی اجرای طرح امداد و نجات نوروزی و در فاصله بیست و پنجم اسفند ماه 92 تا هفدهم فروردین ماه 93، 5849 مورد عملیات جاده‌یی، ساحلی و كوهستانی توسط امدادگران سازمان امداد و نجات هلال احمر انجام شده و 25 هزار نفر از كمك‌های امدادی این سازمان بهره‌مند شده‌اند كه به‌طور جزیی می‌توان با استناد به اظهارات پیرحسین كولیوند، رییس سازمان امداد و نجات، گفت كه در این مدت به 242 هزار و 446 نفر امدادرسانی شد و 5 هزار و 603 نفر در صحنه حوادث نجات یافتند و 3 هزار و 100 نفر به مراكز درمانی منتقل شدند كه امدادگران جان 5603 نفر را از مرگ حتمی نجات داده‌اند.

وی خبر داد كه طی عملیات امداد و نجات نوروزی، دو تن از امدادگران جمعیت هلال‌احمر دچار آسیب شدند و به گفته رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با وجود كاهش 3 درصدی عملیات جاده‌یی و كاهش 18 درصدی عملیات رهاسازی و كاهش 4/1 درصدی انتقال مصدومان به مراكز درمانی طی طرح امداد نوروزی 93، اما عملیات برف و كولاك از افزایش 9 برابری و عملیات در سیل و آبگرفتگی از افزایش 6 برابری برخوردار بوده علاوه بر آنكه امدادگران حاضر در استان‌های مازندران، اصفهان و خوزستان بیشترین زحمت را از باب تحمل بار عملیات متعدد متقبل شده‌اند.

رافع هم در ارائه گزارشی از طرح نوروزی این سازمان از توزیع بیش از 137 هزار سبد غذایی میان خانوارهای نیازمند در شب عید خبر داد و گفت: مردم نیكوكار حدود 12 میلیارد و 700 میلیون تومان كمك نقدی و غیرنقدی ارائه كردند كه توانستیم بیش از 137 هزار سبد غذایی در میان افراد نیازمند توزیع كنیم. وی به اجرای طرح نیابت هم اشاره كرد كه به گفته رافع، طی اجرای این طرح 4674 داوطلب آموزش دیده با كمك به 10 هزار و 827 سالمندی كه تنها زندگی می‌كردند در خانه‌تكانی برای این سالمندان و خرید اقلام مورد نیاز عید و همچنین تهیه سفره هفت سین همكاری كردند تا آنها احساس تنهایی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha