سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 108755

پارک ملی دنا و محیط‌بان‌هایش گویا قرار نیست رنگ و روی آسایش را ببینند. در جدیدترین رویداد در این پارک ملی چند شب پیش تعدادی شکارچی غیرمجاز که با یک خودرو سمند به منطقه وارد شده بودند یک محیط‌بان را زیر گرفتند.

خودروی شکارچیان محیط بان دنا را زیر گرفت

سلامت نیوز :پارک ملی دنا و محیط‌بان‌هایش گویا قرار نیست رنگ و روی آسایش را ببینند. در جدیدترین رویداد در این پارک ملی چند شب پیش تعدادی شکارچی غیرمجاز که با یک خودرو سمند به منطقه وارد شده بودند یک محیط‌بان را زیر گرفتند.

در این حادثه محیط‌بان، سرباز وظیفه، احمد پایه‌گذار از ناحیه پا دچار شکستگی شدید شد. این خبر را پرویز آنت مسوول محیط‌بانی پارک ملی دنا در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد.

آنت همچنین تاکید کرد: پس از این حادثه سرباز محیط‌بان، احمد پایه‌گذار توسط عوامل اورژانس به بیمارستان شهیدبهشتی یاسوج منتقل شده و به دلیل آسیب جدی و شکستگی استخوان، از ناحیه پای راست تحت عمل جراحی قرار گرفت و هم اکنون پس از عمل جراحی و قراردادن پلاتین تحت مراقبت‌های پزشکی است.

در همین رابطه همچنین پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست نیز نوشت به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به پارک ملی دنا، اکیپی از محیط‌بانان عازم منطقه مذکور شده و به جست‌وجو پرداختند.

فرمانده یگان محیط‌زیست استان کهگیلویه‌وبویراحمد در این رابطه گفت: ماموران در ساعت دو بامداد در یکی از جاده‌های فرعی به یک خودرو سمند مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

جمشید عبدی‌پور افزود: زمانی‌که محیط‌بانان قصد بازرسی از افراد مشکوک را داشتند چند خودرو دیگر نیز به متخلفان ملحق شده و یکی از خودروها با سرعت سرباز وظیفه، احمد پایه‌گذار را زیر گرفته و با وجود شلیک هوایی و صدور فرمان ایست توسط ماموران، از محل متواری می‌شوند.

جمشید عبدی‌پور افزود: با کمک نیروی انتظامی تلاش برای شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه در جریان است ولی تاکنون ردی از مجرمان به دست نیامده است.  

منطقه حفاظت‌شده دنا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد قرار دارد، این منطقه به علت تنوع زیستی قابل‌توجه از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده است.

اسعد تقی‌زاده، غلامحسین خالدی و ماشاءالله محنایی نیز سه محیط‌بان اهل استان کهگیلویه‌وبویراحمد هستند که به دلیل شلیک به شکارچیان و کشته‌شدن آنها چند سال است که در زندان به سر می‌برند. اگرچه تاکنون اقداماتی برای نجات این افراد انجام شده اما هنوز این سه نفر در پشت میله‌های زندان و زیر تیغ اعدام به‌سر می‌برند.

اسعد تقی‌زاده یکی از محیط‌بانان دناست که به صورت قراردادی در استخدام سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده است. وی در مرداد سال 1386 در پاسگاه حفاظتی خاریدون در منطقه‌ای کوهستانی مشرف به رشته‌کوه دنا که در منطقه حفاظت‌شده دنا واقع است، خدمت می‌کرد.

گفته می‌شود او به اتفاق دو همکارش در گشت با پنج‌نفر از شکارچیان مواجه شدند. شکارچیان به سمت آنها تیراندازی کردند و تقی‌زاده آتش آنها را با گلوله‌ای پاسخ داد که یکی از آنان را از ناحیه شکم مجروح کرد و فرد بر اثر این جراحت جان باخت.

صدور حکم اعدام برای تقی‌زاده و تایید آن توسط دیوانعالی کشور در مهرماه 1390 توجه مردم را به شرایط محیط‌بانان که از زحمتکش‌ترین قشر خادمان مردم هستند جلب کرد.

تقی‌زاده حالا حدود شش سال است که در زندان یاسوج به‌سر می‌برد.  غلامحسین خالدی محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شد.

او بعد از  اسعد تقی‌زاده، دومین محیط‌بان منطقه دناست که در زندان به انتظار مرگ نشسته است. 24تیر 89 غلامحسین خالدی به همراه همکارش در حال گشت‌زنی در محدوده حفاظت‌شده تحت‌پوشش خود (500متر مانده به قله قدویس در چهارهزارو400متری دنا) در تنگه شملیه‌دان میمند بود که متوجه صدای گلوله شد و بعد چهار شکارچی را دید که لاشه یک راس کل را به همراه دارند.

در سراشیبی یک تپه، شکارچی‌ها بعد از ایست ماموران به سمت آنها حمله می‌کنند. درگیری آغاز می‌شود و تیر هوایی شلیک می‌شود. غلامحسین خالدی با دو شکارچی که به روی او چاقو کشیده بودند درگیر می‌شود. دو شکارچی دیگر با تفنگ برنو این حادثه را نظاره می‌کردند.

او به همراه همکارانش با شکارچیان گلاویز شد و در گیرو‌دار این جدال، 12گلوله از پنج اسلحه کلاشینکف شلیک می‌شود و ناگهان یکی از شکارچیان به نام محمد پایه‌گذار با چاقویی از غلاف درآمده در دستش، نقش بر زمین شد. ماشاءالله محنایی دیگر محیط‌بان زندانی است.

وی متولد 1352 سومین محیط‌بان منطقه دناست که به اعدام محکوم شده است. محنایی اول‌فروردین 1389 در حال گشت‌زنی در منطقه تحت‌پوشش خود در کوه خایز شهرستان کهگیلویه از توابع این استان با شش شکارچی برخورد می‌کند که بین آنها درگیری ایجاد می‌شود که بعد از آن تیر رها شده از تفنگ محنایی موجب مرگ یکی از شکارچیان شد. این محیط‌بان نیز هم اکنون در زندان به‌سر می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha