سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 108768

مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه نمک در افزایش فشار خون نقش دارد گفت: استان قم رتبه 7 را در ابتلا به فشار خون به خود اختصاص داده است

سلامت نیوز: مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه نمک در افزایش فشار خون نقش دارد گفت: استان قم رتبه 7 را در ابتلا به فشار خون به خود اختصاص داده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌اکبر حق‌ویسی امروز ، نمک را یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن عنوان و اظهار کرد: این ماده برای انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات مفید است، اما در مصرف آن باید تعادل صورت گیرد زیرا مصرف بیش از حد آن مشکلات و دردسرهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان نمک مخصوصا در غذاهای آماده و فست‌فودها بسیار زیاد است، گرچه طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف نمک 5 گرم است، اما در ایران این میزان 2 تا 3 برابر مصرف جهانی برآورد شده است.

حق‌ویسی بیان کرد: نمکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل نمک نمکدان و نمک موجود در مواد غذایی شور مانند خیار شور، تنقلات، غذاهای آماده، کنسروها و فست‌فودها می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد نمک عوارض بسیاری دارد تصریح کرد: در صورتی که نمک به اندازه مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود، اما در صورت تداوم مصرف بیش از حد آن اختلال در کار کلیه‌ها، افزایش فشار خون، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی بالاخص در افرادی که سابقه این نوع بیماری‌ها را دارند وجود خواهد داشت.

مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم مهم‌ترین منابع دریافت نمک را نمک آشپزخانه و سفره عنوان کرد و گفت: انواع غذاهای آماده مانند سوسیس و کالباس، لبنیات شور، انواع کنسروها، آجیل، مغزهای شور و انواع ترشیجات نیز از دیگر منابع دریافت نمک هستند.

حق‌ویسی عدم استفاده از نمکدان سر سفره را بهترین روش برای اجتناب از مصرف نمک دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده دارای مقدار زیاد نمک هستند بهتر است از استفاده از این ماده در سفره خودداری شود.

وی یادآور شد: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها بهتر است به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر، سیر، لیمو ترش، آب نارنج و آویشن استفاده شود.

مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم نمک ید دار تصفیه شده را بهترین نوع نمک دانست و گفت: افراد برای داشتن سلامتی باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند و در صورت استفاده نیز بهترین نوع آن نمک ید دار تصفیه شده است.

حق‌ویسی با بیان اینکه نمک در افزایش فشار خون موثر است گفت: طبق آخرین آمار در سال 89 فشار خون در منطقه روستایی قم 16 درصد و در منطقه شهری 18 درصد است و با این اوصاف استان قم رتبه هفتم را در زمینه ابتلا به فشار خون دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha