یک روانشناس با بیان اینکه رفتارهای ناسازگارانه کودکان حتی کودک بیش فعال نیز در همان دوران قابل درمان است، گفت: شناخت رفتارهای ناسازگارانه کودکان توسط والدین و نحوه ی برخورد مناسب با آنها، امری بسیار مهم در تربیت فرزندان است، بنابراین لازم است والدین آموزش های لازم در زمینه فرزند پروری را جدی بگیرند و ناسازگاری آنها را در همان کودکی درمان کنند.

سلامت نیوز: یک روانشناس با بیان اینکه رفتارهای ناسازگارانه کودکان حتی کودک بیش فعال نیز در همان دوران قابل درمان است، گفت: شناخت رفتارهای ناسازگارانه کودکان توسط والدین و نحوه ی برخورد مناسب با آنها، امری بسیار مهم در تربیت فرزندان است، بنابراین لازم است والدین آموزش های لازم در زمینه فرزند پروری را جدی بگیرند و ناسازگاری آنها را در همان کودکی درمان کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، دکتر فاطمه اسلامیه ، تعریفی از رفتارهای ناسازگارانه در کودکان ارائه داد و افزود: در واقع رفتارهای ناسازگارانه، رفتارهایی هستند كه با نظر پدر و مادر، اطرافیان و جامعه سازگاری ندارد بطوریکه رفتار فرزندان ناسازگار احساس بسیار بدی را در اطرافیان ایجاد می كند به طوری كه خود فرد نیز تحت تأثیر واكنش های ناخوشایند آن، از سوی دیگران واقع می شوند.

وی در ادامه رفتارهای ناسازگارانه را به سه دسته مختلف تقسسیم بندی کرد و گفت: از دیدگاه روانشناسی رفتارهای ناسازگار معمولا در سه دسته مختلف اختلال بیش فعالــــی و كمبود توجه، اختلال لجبازی و نافرمانـــی و اختلال سلــــوك تقسیم بندی می شود اگرچه شباهت های زیادی بین آن ها وجود دارد، ولی ویژگی های متمایز كننده ای هم در آن ها به چشم می خورد. ممكن است علایم هر سه دسته در یك كودك دیده می شود.

دکتر اسلامیه در خصوص رفتارهای ناسازگارانه کودکان بیش فعـــال و كمبـــود توجه اظهار کرد: در واقع عدم کنترل و تنظیم رفتار، نداشتن توانایی برای برقرار رفتارهای هماهنگ با اطرافیان، داشتن رفتارهای تكانشی بیش از حد معمول، فراموشکاری، حواس پرتی، عدم تمرکز حواس، آرام قرار نداشتن، از کوره در رفتن و پرتاب اشیا به سوی دیگران، علاقه به رفتارهای جسورانه و خطرناک و اجتناب از فعالیت های ذهنی از مهم ترین نشانه های این نوع کودکان محسوب می شود.

به گفته این روانشناس، كــــودكان لجباز و نافـــــرمان نیز ناسازگاری خود را با علایمی نظیر بروز رفتارهای منفی و نابهنجار، سرپیچی از قوانین،  قهر کردن، بحث و جدل با بزرگترها، عصبانیت و زود رنج بودن و  در نهایت مقصر دانستن دیگران در مسائل مربوط به خود بیان می کنند.

وی ادامه داد: كــــودكان اختلال سلــــوك،  رفتارهای ناسازگارانه خود را بصورت تجاوز به حقوق دیگـــران، تهدید اطرافیان، سرقت، تخریب اموال عمومی، فرار از خانه و مدرسه و غیره بروز می دهند.

دکتر اسلامیه عوامل ارثی، زیستی، روانی، عاطفی، اجتماعی و تربیتی را از مهم ترین علل و انگیــــزه های ناسازگاری در کودکان برشمرد و گفت:  در عامل روانی ناسازگاری مواردی مانند وجود فشارهای درونی، میل به استقلال، وجود تعارض و كشمكش در زندگی روزمره خصوصاً زمانی كه كودك خود را بی پناه و بدون پشتوانه احساس می کند و در دلیل عاطفی نیز عواملی نظیر احساس محرومیت از محبت والدین، ناكامی از دستیابی به اهداف مورد علاقه، ولادت كودك جدید در خانواده، عدم امنیت عاطفی به هر دلیل ممكن می تواند در بروز رفتارهای ناسازگارانه آنها موثر باشد.

این روانشناس به مهم ترین راههای برخورد با رفتــــارهای ناسازگارانه کودکان اشاره کرد و افزود:  بطور کلی تغییر نوع رفتار والدین جهت فرمانبرداری بیشتر کودکان، حذف افکار غلط و انحرافی در خصوص کودکان، اجتناب از ارائه دستورات مبهم، كلی و تكراری به فرزندان، ترسیم تبیه های کوتاه مدت مثل محرومیت کودک از دیدن یک برنامه کارتونی برای کوتاه مدت، خودداری از تنبیه بدنی، تحقیر و سرزنش کودکان،  تشویق آنها بعد از انجام دادن فعالیتی در منزل، توجه به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی کودکان، تلاش برای رفع عوامل مشکل ساز در فرزندان،  مشارکت دادن کودکان در برخی مسائل زندگی و ایجا فرصت برای جبران رفتارهای نامناسب، بهترین راهکارهایی است که والدین می توانند با کودک ناسازگار خود رفتار کنند بطوریکه از طریق بسیاری از رفتارهای ناسازگارانه آنها کنترل و پیشگیری می شود.

وی همچنین در خصوص راهکارهای برخورد با رفتارهای ناسازگارانه کودکان بیش فعال نیز خاطر نشان کرد:  به والدین توصیه می شود در مواجه با رفتارهای ناسازگارانه کودکان بیش فعال بهتر است علاوه بر رعایت موارد فوق، با مراجعه به روانپزشک  دارو درمانی مستمر را که ممكن است تا چند سال نیز طول بكشد شروع کنند چرا كه با تشخیص و مراقبت درست بیشتر این رفتارها تا پایان دوره نوجوانی درمان می شوند.

دکتر اسلامیه در پایان به والدین توصیه کرد:  شناخت رفتارهای ناسازگارانه کودکان توسط والدین و نحوه ی برخورد مناسب با آنها، امری بسیار مهم در تربیت فرزندان است بنابراین لازم است والدین آموزش های لازم در زمینه فرزند پروری را جدی بگیرند و ناسازگاری آنها را در همان کودکی درمان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha