سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 108784

افت قندخون (هیپوگلیسمی) مشکلی است که در مبتلایان به دیابت در اثر افزایش میزان انسولین خون بیش از حد نیاز و حتی در افراد سالم بروز می‌کند. میزان قندخون در افراد غیردیابتی در حالت ناشتا 60 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر و پس از صرف غذا حداکثر 140 میلی گرم در دسی لیتر است

سلامت نیوز: افت قندخون (هیپوگلیسمی) مشکلی است که در مبتلایان به دیابت در اثر افزایش میزان انسولین خون بیش از حد نیاز و حتی در افراد سالم بروز می‌کند. میزان قندخون در افراد غیردیابتی در حالت ناشتا 60 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر و پس از صرف غذا حداکثر 140 میلی گرم در دسی لیتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، پایین آمدن میزان قندخون کمتر از حد طبیعی، فرد را دچار کاهش قندخون و یا به اصطلاح هیپوگلیسمی می‌کند.

دکتر اسدا... رجب رئیس انجمن دیابت ایران در مورد کاهش قند خون و راه‌های درمان آن  توضیح داد: هیپوگلیسمی علل مختلفی دارد و مختص بیماران دیابتی نیست. اما در این دسته از بیماران به دلیل اینکه قند کمتری می‌خورند و یا انسولین مصرف می‌کنند، شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: افزایش ضربان قلب، گرسنگی، سرگیجه، لرزش، اضطراب و حالات عصبی، تعریق، خواب آلودگی، گیجی و اشکال در تکلم ازجمله علایم هیپوگلیسمی است.

رجب ادامه داد: سستی زانوها، اختلال تفکر، رنگ پریدگی، اختلال حواس و سردرد نیز از دیگر علایم این بیماری به شمار می‌رود. برخی افراد در هنگام خواب دچار هیپوگلیسمی می‌شوند. خواب بد، کابوس دیدن و فریاد کشیدن، تعریق زیاد و احساس خستگی در هنگام بیدار شدن از خواب ازجمله علایم هیپوگلیسمی شبانه است.

رئیس انجمن دیابت ایران در مورد علل بروز این بیماری گفت: تمام عوامل کاهش دهنده قندخون می‌تواند در بروز هیپوگلیسمی موثر باشد. تزریق دوز زیاد انسولین یا مصرف برخی داروهای کاهنده قندخون، افزایش فعالیت فیزیکی یا ورزش‌های سنگین و به تاخیر انداختن صرف غذا یا حذف وعده‌های غذایی و بروز گرسنگی شدید ازجمله این عوامل به شمار می‌رود. به گفته وی، در هنگام بروز اضطراب و استرس، در اثر ترشح هورمون آدرنالین، علایمی شبیه به هیپوگلیسمی در فرد بروز می‌کند که ممکن است به اشتباه هیپوگلیسمی تشخیص داده شود، بنابراین بهترین راه برای تشخیص صحیح هیپوگلیسمی، آزمایش میزان قندخون است.

وی ادامه داد: در هنگام بروز هیپوگلیسمی، اگر آزمایش قندخون 70 میلی گرم در دسی لیتر و یا کمتر را نشان دهد، فرد باید دست‌کم 15 گرم کربوهیدرات مصرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha