سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 108792

تعدادی محافظ طبیعی برای مغز وجود دارد، یکی از این مواد گیاهی است که از سیستم عصبی حمایت می‌کند

ادویه جات محافظ طبیعی برای مغز

سلامت نیوز: تعدادی محافظ طبیعی برای مغز وجود دارد، یکی از این مواد گیاهی است که از سیستم عصبی حمایت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، کاهش کارایی حافظه و توانایی‌های ذهنی و زوال شناختی یکی از معضلات و نگرانی‌های انسان امروز است.محققان سال‌های زیادی است که برای حفظ سلامتی مغز دنبال درمان مؤثر بوده‌اند اما همه مطالعات یکی پس از دیگری با شکست روبه رو شد تا این‌که با گذشت زمان مشخص شد داروها راه حل خوب و مناسبی برای حفظ بهداشت و سلامتی مغز نیست.متأسفانه از یک سو استراتژی‌های پزشکی در این زمینه بی‌نتیجه مانده است و از سوی دیگر راه حل‌های پیشگیری علمی معمولاً نادیده گرفته می‌شوند.برای محافظت طبیعی و بی‌خطر از مغز و تقویت فکر و توانایی‌های حافظه نکات زیر را به خاطر بسپارید.

 محافظان طبیعی

تعدادی محافظ طبیعی برای مغز وجود دارد اما یافته‌های جدید پزشکی نشان می‌دهد یکی از این مواد گیاهی است که از سیستم عصبی حمایت می‌کند.این یک واقعیت علمی است که کورکومین یا ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در ریشه گیاه زردچوبه یکی از قوی‌ترین محافظان مغز است به‌طوری‌که دانشمندان با مشاهده خواص قابل توجه درمانی –شناختی زردچوبه شگفت زده شده‌اند.استفاده از زردچوبه از گذشته‌های دور به عنوان گیاهی شفا بخش در هند مرسوم است.
نکته جالب توجه این است که هند بالاترین سرانه مصرف زردچوبه و پایین‌ترین میزان بروز زوال عقل را به خود اختصاص داده است.

 کورکومین و مغز

روند مشخص در ارتباط با انواع خاصی از زوال شناختی شکل‌گیری ساختاری‌های غیر پروتئینی به نام پلاک بتا آمیلوئید است.آزمایش‌های بالینی متعددی روی افراد مبتلا به زوال شناختی شدید و اثر کورکومین در آن‌ها صورت گرفته است. به طرز شگفت انگیزی شرکت کنندگانی که کورکومین دریافت کرده بودند پلاک حل شده در خون شان به‌طور قابل توجهی از گروه دارونما بالاتر بود.

این مطالعه نشان داد کورکومین توانایی فوق‌العاده‌ای روی سلامت مغز دارد این ماده طبیعی به پلاک بتا آمیلوئید متصل شده و به بدن در تجزیه آن کمک می‌کند.کورکومین یکی از تنها مواد شناخته شده‌ای است که چنین اثر محافظتی عمیقی در مغز ایجاد می‌کند.

 مزایای باورنکردنی کورکومین

با افزایش سن از سلول‌های مغز محافظت کرده و حافظه را افزایش می‌دهد.
- افزایش عملکرد شناختی
- سلامت مفاصل و استخوان‌ها
- ارتقای عملکرد سیستم قلبی –عروقی
- مبارزه با التهاب بدن
- پشتیبانی از تعادل خلق و خوی
- ترویج سیستم گوارشی سالم
- افزایش سم زدایی و سلامت کبد
- مقابله با التهابات خطرناک
خطرات ناشی از التهابات مزمن گاهی خاموش می‌مانند.التهاب بدن و توسعه آن در سراسر بدن باعث رشد آهسته سلول‌ها می‌شود این امر به عنوان یک موضوع مهم و علت ریشه‌ای در توسعه زوال شناختی و طیف گسترده‌ای از مشکلات جدی سلامت شناخته شده است.

متأسفانه اغلب مردم هیچ گاه نشانه‌های اولیه دردهای عضلانی و ناراحتی مفاصل را جدی نمی‌گیرند. هنگامی که این علایم در بدن ظاهر می‌شوند تشخیص علت این نوع دردها اغلب مشکل و تنها راه رهایی از درد استفاده از داروهای مسکن است. در حالی که نشانه‌های اولیه درد تنها آغاز التهاب است که اگر نادیده گرفته شوند در صورت بروز التهاب مزمن آسیب بیشتری به بدن وارد می‌شود.یکی از بدترین نمونه‌های آن زوال شناختی است که به تاخت و تاز عملکرد حافظه می‌رود و کیفیت زندگی و سال‌های طلایی عمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 التهابات مزمن

- از دست دادن حافظه و زوال شناختی
- افزایش خطر بیماری‌های قلبی –عروقی
- درد مفاصل و کاهش تحرک
- رشد غیر طبیعی سلول‌های سالم
- پیری و چین و چروک پوست
- به خطر انداختن عملکرد گوارش
- افزایش وزن و از دست رفتن توده عضلانی
علم پزشکی ثابت کرده کورکومین یکی از قدرتمندترین ضد التهاب‌ها است، این ماده طبیعی آزاد‌سازی ماده شیمیایی و التهاب زا را در بدن که به نام «ان اف کاپا بتا» نامیده می‌شود، مهار می‌کند.
یکی از مشکلاتی که در ارتباط با کورکومین وجود دارد این است که این آنتی اکسیدان طبیعی به راحتی جذب بدن نمی‌شود با این حال متخصصان می‌گویند مصرف آن با فلفل سیاه و سفید به‌طور قابل توجهی جذب کورکومین را افزایش می‌دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha