سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 108795

عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز ایران راه اصلی ابتلا به بیماری ایدز را تماس های جنسی دانست و گفت: در کشور حدود 26 هزار و 500 مورد شناخته شده مبتلا به ایدز داریم.

کدام عامل احتمال انتقال ایدز را بیشتر می کند؟

سلامت نیوز: عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز ایران راه اصلی ابتلا به بیماری ایدز را تماس های جنسی دانست و گفت: در کشور حدود 26 هزار و 500 مورد شناخته شده مبتلا به ایدز داریم.
دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی گفت: برای این که جوانان خودشان را در شرایط پرخطر و در معرض دام ابتلا به این بیماری مزمن قرار ندهند باید آموزش هایی به زبان ساده رافراگیرند.
وی با بیان این که جوانان باید قدرت نه گفتن را یاد بگیرند هشدار داد: در مهمانی یا پارتی ها استفاده از مواد روان افزا - قرص های روانگردان- مشروبات الکلی و مواد مخدر منجر به از دست دادن قوه فکر و عقلانیت جوانان می شود.
متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در شرایطی که افراد مجبور به برقراری تماس جنسی با فردی هستند استفاده از کاندوم اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی با بیان این که نحوه استفاده صحیح از کاندوم حتمأ باید یاد گرفته شود توصیه کرد: البته بهتر است تا حد امکان با افراد نا شناخته به هیچ عنوان رابطه جنسی برقرار نشود.
استاد رشته عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در صورت برقراری تماس جنسی با فردی ناشناخته حال بدون استفاده از کاندوم یا پاره شدن آن حین رابطه فرد باید خیلی سریع به مراکز مشاور بیماری های رفتاری مراجعه کند.
وی مهم ترین مسئله برای جلوگیری از ابتلا به ویروس HIV خویشتنداری جوانان دانست و گفت: در واقع جوانان باید بدانند که در مقابل درخواست های متعددی که به آنان می شود چطور ایستادگی ومقاومت کنند.
عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار داد: انتقال ایدز با برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد نیزخیلی بیشتر قابل انتقال است.
به گفته وی درپی برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد، انتقال بیماری از مرد به زن بیشتر است. حال آنکه انتقال این ویروس با برقراری رابطه جنسی از طریق دستگاه تناسلی از زن به مرد کمتر است.
دکتر حاجی عبدالباقی انتقال از راه دهانی را پائین ترین میزان انتقال ایدز دانست و در عین حال هشدار داد: از آنجا که امکان دارد در دهان فرد مبتلا به ویروس HIV زخم یا خراش هایی وجود داشته باشد از این رو خطر انتقال نیز افزایش می یابد.
وی گفت: در صورتی که درجریان تماس جنسی، بیرون ریختن ترشحات جنسی رخ دهد از این طریق با جذب مخاط ، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.
به گفته متخصص بیماری های عفونی فردی که در رابطه جنسی به عنوان مفعول قرار می گیرد میزان احتمال انتقال ویروس HIV نیز به وی بیشتر می شود.
استاد رشته عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: والدین بهتر است با فرزندان بیشتر رابطه دوستانه و صمیمی برقرار کنند تا در صورت ایجاد هر گونه مشکلی بتوانند به راحتی از آنها راهنمایی بگیرند.
وی همچنین تأکید کرد: والدین بهتر است بدانند که با امر و نهی و تنبیه کردن فرزندان به نتیجه مطلوبی نخواهند رسید وممکن است مشکلات خود وفرزندانشان بیشترشود.

منبع: شفاآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha