یکی از دلایل شیوع استفاده از داروهای گیاهی دسترسی آسان به این دارو‌ها و همچنین هزینه کم آن‌ها نسبت به قیمت‌های کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد است. بودجه ۱۲۰ میلیاردی که برای مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده با توجه به خسارات بیست هزار میلیاردی اعتیاد بسیار کم است

سلامت نیوز: یکی از دلایل شیوع استفاده از داروهای گیاهی دسترسی آسان به این دارو‌ها و همچنین هزینه کم آن‌ها نسبت به قیمت‌های کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد است .بودجه ۱۲۰ میلیاردی که برای مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده با توجه به خسارات بیست هزار میلیاردی اعتیاد بسیار کم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، یک کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر معتقد است درمان اعتیاد با داروهای گیاهی و غیر مجاز می‌تواند در فرایند درمان مشکل ایجاد کند و از تمایل به ترک مواد مخدر بکاهد.

سعید صفاتیان کار‌شناس مبارزه با مواد مخدر ، پیرامون نقش دارو‌های گیاهی در درمان اعتیاد گفت: معمولا ۲۰ تا ۲۵ در صد درمان اعتیاد بر مبنای داروهای گیاهی که انواع مختلفی دارند بنا می‌شود. این داروهای  در برخی موارد با توجه به مخدری که دارند، درد و خماری را کاهش می‌دهند.

وی افزود: مردم کشور ما بسیار علاقه‌مند به درمان گیاهی در همه بیماری‌ها  و از جمله اعتیاد هستند؛ بنابراین مسئله درمان گیاهی نیز بخشی از حوزه درمان است و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم.

به گفته این کارشناس مبارزه با مواد مخدر، هزینه‌های زیاد کلینیک‌های درمان اعتیاد نیز تمایل افراد به استفاده از دارو‌های گیاهی را افزایش داده‌اند.

صفاتیان ادامه داد: یکی از دلایل شیوع استفاده از داروهای گیاهی دسترسی آسان به این دارو‌ها و همچنین هزینه کم آن‌ها نسبت به قیمت‌های کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد است.

او در این باره توضیح داد: با افزایش نرخ تورم هزینه‌های کلینیک‌ها افزایش یافته‌اند و به دنبال آن تعرفه‌های این کلینیک‌ها نیز زیاد شده‌اند در حالی که می‌توان با استفاده از بیمه درمان این مشکلات را حل کرد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که استفاده از داروهای گیاهی و داروهای غیر مجاز تمایل معتادین را به ترک کم می‌کند زیرا در اکثر موارد فرایند درمان با این دارو‌ها شکست می‌خورد بنابراین فرد معتاد و خانواده‌اش گمان می‌کنند که درمان امکان پذیر نیست.

این کارشناس مبارزه با مواد مخدر در مورد برخورد با عطاری‌های متخلف در مورد فروش داروهای غیر مجاز ترک اعتیاد گفت: برخورد با عطاری‌ها بر اساس گزارش‌های وزارت کار و ستاد مبارزه با مواد مخدر، توسط نیروی انتظامی و قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

او معتقد است این برخورد‌ها  باید محکمتر و طبق قانون باشند زیرا کار آن‌ها سبب صدمه دیدن سیستم درمان در کشور می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا نیاز به تبلیغات بیشتری برای روش‌های صحیح ترک اعتیاد نیست؟» گفت: بودجه ۱۲۰ میلیاردی که برای مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده با توجه به خسارات بیست هزار میلیاردی اعتیاد بسیار کم است و تنها هنگامی که بودجه افزایش پیدا کند می‌توان در بحث تبلیغات نیز بهتر عمل کرد.

مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با عملکرد صدا و سیما در زمینه مبازه با مواد مخدر ادامه داد: هر چند که تفاهم نامه‌هایی با این سازمان امضا شده اما صدا و سیما در رابطه با بحث مواد مخدر ضعیف عمل می‌کند. البته تنها برنامه سازی مهم نیست، بلکه باید میزان تاثیر گذاری برنامه‌هایی که صدا و سیما در رابطه با اعتیاد می‌سازد نیز ارزیابی شود.

وی در خاتمه گفت: تبلیغ کمپ‌ها و کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد توسط صدا و سیما نیز می‌تواند اقدام خوبی باشد، بسیار پیش آمده که با بیمارانی برخورد کرده‌ایم که نمی‌دانند برای ترک باید به کجا مراجعه کنند. صدا سیما حداقل می تواند به صورت زیر نویس  اعلام کند که افراد با مراجعه به بهزیستی، معاونت‌های درمانی و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌توانند لیست مراکز ترک اعتیاد را دریافت کنند و از آنجا مشاوره بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha