یک جراح و متخصص ارتوپد با بیان این مطلب که انجام ورزش روزانه مانع از تحلیل بافت استخوانی می‌شود، گفت: تخریب استخوانی با مصرف غذاهای پرکالری و استعمال دخانیات شدت می‌یابد.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص ارتوپد با بیان این مطلب که انجام ورزش روزانه مانع از تحلیل بافت استخوانی می‌شود، گفت: تخریب استخوانی با مصرف غذاهای پرکالری و استعمال دخانیات شدت می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد جواد مرتضوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ، با اشاره به اینکه افراد به مرور زمان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، گفت: فرد می‌تواند با رعایت نکات لازم به قوی‌تر شدن استخوان‌ها کمک کرده و این روند را به تاخیر انداخته و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که استخوان با ورزش کردن محکم می‌شود و رشد طبیعی دارد، اظهار کرد: افراد بالغ نیز باید تحرک کافی داشته باشند، استراحت و عدم تحرک باعث تحلیل بافت استخوانی می‌شود. مفیدترین و کم خرج‌ترین ورزش برای انسان‌های بالغ پیاده‌روی است.

افزایش تخریب استخوان با مصرف غذاهای پرکالری و استعمال دخانیات

این جراح و متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه پیاده روی، روزی یک ساعت برای قوی‌تر شدن استخوان‌ها ضروری است، گفت: مصرف غذاهای پرکالری و استعمال دخانیات به تخریب بافت استخوانی کمک کرده و میزان شکستگی را افزایش می‌دهد.

مرتضوی به نقش تغذیه در حفظ بافت استخوانی اشاره کرد و افزود: کلسیم یکی از اجزای سازنده استخوان‌ها است و غذای روزانه هر فرد بالغ، باید روزانه حداقل حاوی 1000 میلی گرم کلسیم، معادل 4 لیوان شیر (یا 4 واحد از لبنیات) باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست، کشک، قره قروت و پنیر از منابع مهم و غنی از کلسیم هستند.

وی با اشاره به اینکه ویتامین D برای سلامتی استخوان‌ها و جذب کلسیم ضروری است، گفت: افراد باید در خارج از منزل آفتاب بگیرند تا پوست برای ساختن ویتامین D تحریک شود و یا در صورت عدم استفاده کافی از نور مستقیم خورشید با صلاحدید پزشک قرص ویتامین D مصرف کنند.

 این جراح و متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه داشتن کفش مناسب برای سلامتی پا بسیار اهمیت دارد، افزود: پوشیدن کفش برای طولانی‌ مدت نباید پا را تحت فشار قرار دهد و پنجه آن نیز باید پهن و گشاد باشد تا انگشتان پا دچار تغییر حالت نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha