فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران می‌گوید: تعداد اسلحه‌های دارای مجوز در استان تهران از تعداد حیات وحش آن بیشتر است

تهرانی‌ها بیشتر از تعداد موجودات حیات وحش‌شان تفنگ دارند

سلامت نیوز: فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران می‌گوید: تعداد اسلحه‌های دارای مجوز در استان تهران از تعداد حیات وحش آن بیشتر است 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، اسماعیل میرانزاده در مورد اقدامات انجام شده این اداره کل در ایام تعطیلات نوروز و ابتدای سال جدید اظهار داشت: در ایام نوروزی گشت ویژه یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران برقرار شد.

وی ادامه داد: ممانعت و برخورد قانونی با هرگونه تخریب محیط‌های طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان تهران توسط ضابطین دادگستری و مأمورین اجرایی این اداره کل، کنترل و پایش مستمر محیط‌های طبیعی در داخل و اطراف شهر تهران بمنظور جلوگیری از هرگونه قطع احتمالی اشجار، نظارت ویژه و برخورد قانونی با فروشندگان حیوانات غیرمجاز و پایش نامحسوس فعالیتهای صنعتی و عمرانی توسط مأمورین یگان حفاظت از دیگر اقدامات این اداره کل در ایام نوروز بود.

میرانزاده اضافه کرد: همچنین برنامه نظارت و پایش زیستگاه‌های توسط یگان حفاظت محیط زیست استان تهران انجام شد. در طول تعطیلات نوروزی به همه پاسگاه‌های محیط بانی سرکشی کردیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد تعداد پاسگاه محیط بانی در این استان نیز اظهار داشت: استان تهران دارای سه پارک ملی خجیر، سرخه حصار و لار است همچنین منطقه حفاظت شده کویر، ورجین و جاجرود در محدوده این استان قرار دارد. سه اثر طبیعی- ملی دریاچه تار، غار رود افشان در دماوند و تنگه واشی در فیروزکوه و سه منطقه شکار ممنوع لار، کاوه ده فیروزکوه و کوه سفید دماوند نیز از جمله زیستگاه‌های مهم استان است که توسط ۲۰ پاسگاه محیط بانی تحت کنترل و نظارت قرار دارد.

وی در مورد ارزیابی وضعیت زیستگاه‌های استان نیز اظهار داشت: خوشبختانه زیستگاه‌های تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته آرام و کم تعرض بود. باید پذیرفت که رسانه نقش خوبی ایفا کردند زیرا آشنایی مردم با حیات وحش و شرایط زیستگاهی موجب شده تا محیط زیست و جانوران آسیب کمتری ببینند. برای مثال در کل تعطیلات ما تنها شاهد شکار غیر مجاز یک راس میش وحشی در منطقه ورجین بودیم که ماموران یگان حفاظت تهران توانستند متخلف را به همراه لاشه کشف کرده و تحویل مراجع قضایی دهند. یک حریق کوچک و محدود نیز در پارک سرخه حصار رخ داد که به محض مشاهده علائم آن اطفا شده و خوشبختانه ادامه پیدا نکرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد آمار کشفیات و جلوگیری از فروش غیر مجاز گونه‌های جانوری همچون سمندر لرستانی و لاک پشت‌های آبی نیز گفت: ما در مجموع بالغ بر ۵۰۰ سمندر لرستانی را در تهران کشف و ضبط کردیم که عمدتا در میادین میوه و تره بار به صورت عمده توزیع می‌شد. در یکی از این عملیات‌ها بزرگ‌ترین محموله سمندر لرستانی کشف شد که شامل ۱۸۵ سمندر زنده و ۵۰ لاشه سمندر بود که به دلیل نگهداری در شرایط نا‌مناسب تلف شده بودند. که همه این سمندر‌ها جمع آوری و تحویل پارک پردیسان شد تا سریعا آن‌ها به زیستگاه‌های اولیه خود در استان‌های خوزستان و لرستانی برگردانده شوند. همچنین ۶۰۰ – ۷۰۰ حلقه مار آبی و ۴۰۰ عدد لاک پشت از انواع گوش قرمز، برکه‌ای خزری از متخلفان کشف شد.

این مقام مسئول در مورد نحوه برخورد با با متخلفان و فروشندگان غیر مجاز این گونه‌های جانوری نیز اظهار داشت: فروش هر قطعه سمندر و لاک پشت جریمه‌ای بالغ بر ۲ میلیون ریال دارد اما متاسفانه به علت ازدحام جمعیت در میادین میوه و تره بار بسیاری از متخلفان با برجای گذشتن محموله‌های خود پا به فرار گذاشته و از چنگ ماموران ما گریختند البته یکی دو مورد دستگیری و اعمال قانون نیز داشتیم.

وی در مورد خطرات‌‌‌ رها سازی ماهی قرمز و لاک پشت در زیستگاه‌های طبیعی نیز اظهار داشت: ‌‌‌ رها کردن ماهیان قرمز یا لاک پشت‌ها باید کنترل شده و در استخرهای بسته باشد بویژه لاک پشت‌های گوش قرمز که گونه‌ای مهاجم و غیر بومی است و باعث اختلال در اکوسیتم‌های رودخانه‌ای کشور می‌شود.

وی در مورد مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی در حفاظت از زیستگاه‌های استان تهران نیز خاطر نشان کرد: واقعیت این است که تعداد زیادی «تفنگ دارای جواز» در دست مردم استان تهران است که از توان حیات وحش مناطق استان بسیار بیشتر است و تناسبی با آن ندارد و نمی‌توان برای همه آن‌ها پروانه شکار صادر کرد و اگر هم به همه آن‌ها پروانه بدهیم چیزی از حیات وحش باقی نخواهد ماند. متاسفانه تسلیح مردم به اسلحه شکاری همچنان ادامه دارد و تعلق گرفتن جواز به آن‌ها یک معضل است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران متذکر شد: محدود شدن زیستگاه‌ها به دلیل توسعه و جزیره‌ای شدن مناطق به دلیل احداث جاده‌ها و شهرک سازی‌ها از دیگر مشکلاتی است که در راه حفاظت از مناطق زیستگاهی با آن مواجهیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های این یگان برای حفاظت هرچه بهتر از زیستگاه‌های استان نیز توضیح داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما بهسازی منابع آب مورد نیاز حیات وحش است زیرا در بسیاری از مناطق، ما با خشکسالی و کم آبی در فصول گرم مواجه هستیم و به دنبال حل این مشکل هستیم. تهیه و تامین علوفه مورد نیاز برای زمستان آتی، سرشماری دقیق وحوش با کمک NGO‌ها، بهسازی و بهینه سازی وسایل نقلیه و مسائل ارتباطی و به روز کردن تجهیزات محیط بانی از جمله برنامه‌های اداره کل محیط زیست استان تهران برای سال جاری خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha