دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10883

یك فوق تخصص کبد و گوارش، با اشاره به فراوانی عارضه گوارشی ریفلاکس در جوامع شهری و روستایی ایران گفت: هر چند عامل ژنتیک در بروز این عارضه موثر است، اما محیط مهمترین عامل خطر در بروز آن به شمار می رود.

دکتر ملک زاده درسخنرانی خود در نوزدهمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: نتایج بررسی‌ها نشان داد که 7/3 درصد افراد روزانه، 20 درصد هفتگی، 3/27 درصد ماهیانه و بالاخره 43 درصد سالیانه ریفلاکس را تجربه می کنند.

وی، با بیان این که نتایج آندوسکوپی 60 درصد از مبتلایان به پدیده ریفلاکس طبیعی و بدون هرگونه عارضه‌ای بوده است، افزود: از 344 فرد مبتلا به عارضه گوارشی که آندوسکوپی شده اند 270 نفر بیوپسی و از این تعداد فقط در 5 درصد آنان متاپلازی گزارش شده است.

به گفته این فوق تخصص کبد و گوارش، نباید نگرانی از بابت تبدیل عارضه گوارشی ریفلاکس به سرطان داشت.

وی، یادآور شد: مطالعه دیگری در شهر اردبیل نشان داد؛ از یک هزار فرد مورد مطالعه 50 درصد هر2 هفته یک ‌بار به عارضه ترش کردن مبتلا می شوند و در آندوسکوپی 35 درصد از آنان نیز درجاتی از ریفلاکس گزارش شده است. این در حالیست که سرطان انتهایی مری هم از شیوع بالایی در این منطقه برخوردار است.

دکتر ملک زاده، به اجرای طرح پرسشنامه تلفنی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: در این طرح از دو هزار و 500 نفر علایم ترش کردن و ریفلاکس پرسیده شد که 21 درصد از این افراد به شکلی علایم ریفلاکس را داشته‌اند.

وی، با بیان این که جنسیت (مونث بودن) و BMI بالاتر از 30 ،میزان تحصیلات، مصرف سیگار و NSAID در میزان بروز ریفلاکس موثر است، افزود: هم ‌زمانی ریفلاکس با زخم اثنی عشر و معده در 13 تا 35 درصد موارد گزارش شده است.

این فوق تخصص کبد و گوارش، ریفلاکس را شایع‌ترین علت سوء هاضمه عنوان كرد و افزود: مهم‌ترین علت عارضه ریفلاکس شلی اسفنکتر مری است.

دکترملک زاده، تغییر الگوی غذایی از سنتی به غربی را از دلایل شلی اسنفکتر تحتانی مری برشمرد و یادآور شد: براساس فرضیه‌ای وجود نیترات در غذاها و تبدیل آن به نیتریت اکساید در معده عاملی برای شلی و بروز ریفلاکس محسوب می‌شود که سوسیس و کالباس و مواد نگهدارنده حاوی مقادیر فراوانی از نیترات هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha