چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

حفظ یک شغل در محیط رقابت طلب امروزی می‌تواند به خصوص برای افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی توأم با کاستی توجه (ADHD) سخت باشد.

بیش فعالی چه تاثیر روی شغل شما می گذارد؟

سلامت نیوز: حفظ یک شغل در محیط رقابت طلب امروزی می‌تواند به خصوص برای افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی توأم با کاستی توجه (ADHD) سخت باشد.

علاوه بر داشتن استعداد و علاقه، از مردم می‌خواهند تا تمرکز عالی، توجه به جزئیات، سرعت و سازماندهی بالا داشته باشند. این مهارت‌های شغلی ممکن است برای حدود 10 تا 12 میلیون بزرگسال مبتلا به ADHD چالش برانگیز باشد.تصور یک شغل به خاطر داشتن بی‌قراری و ناتوانی در تمرکز که از ویژگی های مهم ADHD هستند، می‌تواند ناراحت کننده باشد. یک نظرسنجی ملی نشان داد که فقط نصف بزرگسالان مبتلا به ADHD در مقایسه به 72% از بزرگسالان بدون اختلال، قادرند شغل خود را بطور تمام وقت حفظ کنند. آن‌ها مایلند کمتر از همکاران بدون ADHDشان حقوق بگیرند. این مشکلات کاریابی باعث از دست رفتن قریب به 77 میلیون دلار از درآمد سالانه می‌شوند.


چگونه ADHD بر روی شغل تأثیر دارد؟
چگونگی تأثیر چشمگیر ADHD بر روی آینده‌ی شغلی‌تان به شدت بیماری بستگی دارد. بعضی از افراد مبتلا به ADHD ممکن است فقط مشکل بندشدن روی تکلیف را داشته باشند، در حالی‌که بقیه‌ی آن‌ها نمی‌توانند آن تکلیف را در طول روز کاری بدون سرزنش شدن از طرف رئیس یا همکارشان انجام دهند. در افرادی که ADHD تأثیر بیشتر و بدتری گذاشته است، می‌تواند باعث از دست دادن شغل شان شود، یا از شغلی به شغل دیگر بپرند یا به دنبال منافع ناتوانی‌شان باشند.ADHD بر روی عملکرد شغلی به چند شکل تأثیر دارد. اگر نمی‌توانید آرام روی صندلی بنشینید و در سازماندهی و تمرکز مشکل دارید، ممکن است جلسات را عذاب‌آور بیابید، و برنامه‌های زیادی را حفظ کنید و قرارهای بی‌نهایت چالش برانگیز داشته باشید. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به ADHD اغلب مشکلات بیشتری در توجه، حافظه‌ی کاری، فرایندهای ذهنی و سیالی کلامی دارند - - توانایی‌های عملکرد اجرایی که همه در محل کار مهم هستند. این مشکلات منجر به انتظارات شغلی پایین‌تر و درآمد کمتر می‌شود.


افراد مبتلا به ADHD با حوزه‌های مربوط به کار که در زیر ذکر شده است مشکل دارند :
مدیریت زمان

سازماندهی

گوش دادن و توجه کردن

پیروی از دستورالعمل‌ها

تنبلی و طفره رفتن

تکمیل تکالیف

توجه به جزئیات

سرموقع به محل کار رفتن

به نوبت صحبت کردن

آرام نشستن

کنترل هیجانات

خشم و عصبانیت

ADHD اغلب منجر به افسردگی و اعتماد به نفس پایین می‌شود. به طور مدام قرارها را از دست می‌دهند و قادر نیستند کارهای خود را با برنامه تمام کنند و این می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن و تشدید احساسات شود.


چگونه می‌توانید احتمال کسب و حفظ شغل‌تان را بهبود ببخشید؟

بسیاری از بزرگسالانی که نشانه‌هایی مانند بی‌قراری و ناتوانی در تمرکز را تجربه می‌کنند، هرگز بطور جدی مبتلا به ADHD تشخیص داده نشده‌اند. اگر شما هر یک از مشکلات ذکر شده در بالا را دارید، اولین گام برای بهبود وضع شغلی‌تان این است که با یک پزشک متخصص در درمان ADHD بزرگسالان ملاقات کنید و تشخیص داده شوید تا بتوانید درمان مناسب را شروع کنید. درمان برای ADHD بزرگسالان شامل درمان با گفتگو و دارو می‌باشد. داروهای Aderall XR ،Concerta،Focalin XR  و  Vyvnse، و داروهای غیر محرک Strattera  برای درمان ADHD در بزرگسالان به اثبات رسیده است.وقتی دارید شروع به جستجوی شغلی برای خودتان می‌کنید با یک مشاور شغلی برای پیدا کردن شغلی که با علایق، نیازها و توانایی‌هایتان مناسب‌تر است، مشورت کنید. آن ممکن است به معنای پیدا کردن شغل پویاتر با ساعت‌های تغییرپذیرتر و ساختار کمتر مقرراتی باشد، یا شروع کردن کاری که خودتان می‌توانید محیط و ساعت کاری‌اش را تنظیم کنید.


زمانی‌که شغلی را بدست آوردید، برای کمک به حفظ آن از این توصیه ها پیروی کنید:
- درخواست برای کار در یک محیط آرام، چون اداره جایی است که به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود.با مدیر یا همکاری کار کنید که منظم است و می‌تواند شما را در اجرای برنامه‌ها از شروع تا پایان راهنمایی کند.

- یک برنامه‌ریز روزانه با یک تقویم و لیستی از چیزهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید و آن‌ها را به روز تنظیم کنید. کامپیوترتان را برای ارسال پیام‌های یادآور برای جلسات و سررسیدها تنظیم کنید.در جلسات یا در طول گفتگوهای تلفنی از دفترچه یادداشت استفاده کنید و همه تکالیف جدید را به لیست‌تان اضافه کنید.

- هر روز زمان‌های خاصی را برای جواب دادن به میل‌های صوتی یا ایمیل‌تان تخصیص دهید تا آن‌ها در سایر مسئولیت‌هایتان تداخل نکند.

- اهداف واقعی را در نظر بگیرید، روزهایتان را طوری تقسیم کنید که برای هر روز یک تکلیف برای انجام داشته باشید و فقط سعی کنید هر بار از پس یک تکلیف بربیایید. از یک زمان‌سنج استفاده کنید تا بدانید چه زمانی باید سراغ تکلیف بعدی بروید. به خودتان بخاطر تکمیل کردن یک تکلیف پاداش دهید؛ مثل بیرون رفتن برای یک ناهار مخصوص یا خرید چیزی که تا حال انتظارش را می‌کشیدید.

- اگر می‌توانید برای انجام دادن تکالیف جزئی دستیار یا کمک‌یار پیدا کنید. چون شما می‌توانید روی موضوعات بزرگ تمرکز کنید. برای بهبود تمرکزتان، تکنیک‌های تن‌آرامی را تمرین کنید، مانند تنفس عمیق و مراقبه. یک ساعت زودتر بیدار شوید و پیاده‌روی کنید، یک نوشیدنی یا آب بنوشید یا با همکارتان صحبت کنید.انجام مراقبه و تن‌آرامی در هر روز نیز می‌تواند مؤثر باشد.

برای اینکه با شغل‌تان سازگار شوید، از کمک یک مشاور شغلی یا مربی اجرایی برخوردار شوید. او می‌تواند برای هر موضوعی که با آن مواجه می‌شوید، شما را راهنمایی کند و کمک کند تا در موقعیت‌های مسئله‌سازتر شغلی کار کنید (برای مثال، مشاور راهنمایی می‌کند که چگونه نقش‌تان را برای درخواست اضافه حقوق از رئیس، بدون جر و بحثی که منجر به حمله‌ی هیجانی شود اجرا کنید).از آنجائی‌که ADHD یک ناتوانی در نظر گرفته می‌شود، شرکت شما نمی‌تواند بخاطر بیماری‌تان علیه شما تمایزی قائل شود. همچنین این قانون از شرکت شما می‌خواهد تا نیازهای شما را در نظر بگیرد، به شرط اینکه به اندازه‌ی کافی راحت باشید تا بگذارید کارفرمای‌تان بداند که ADHD دارید.در نهایت این مزایا را غنیمت بشمرید - - بلی، منافعی وجود دارد - - که ADHD اعطا می‌کند. بی‌قراری،رفتار تکانشی و تمایل دائمی برای امتحان کردن چیزهای جدید می‌تواند بیشترین مطالبات باشد، مخصوصا اگر برای خودتان شغلی دارید. بهترین راهکار برای موفق بودن شما یافتن شغلی است که برای شما مناسب‌تر باشد و بعد استفاده از خلاقیت، انرژی و سایر توانایی‌ها است تا بتوانید حداکثر استفاده را از شغل‌تان بدست آورید.

منبع: سایت روان آگاهی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha