دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10884

رئیس یازدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت بی تحرکی و به دنبال آن چاقی و افزایش وزن خطر بروز سنگ های کلیوی را افزایش می دهد.

دکتر محمد علی زرگر در حاشیه برگزاری یازدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب افزود با توجه به اینکه چاقی، تشخیص و درمان سنگ کلیه را با مشکل رو به رو می کند آموزش به بیماران در جهت کنترل وزن نقش موثری در کاهش خطر بروز سنگ دارد.
وی گفت سنگ های کلیه یکی از مشکلات شایع در بیشتر کشورهای دنیا است و اندازه آن ممکن است از یک دانه شن تا حدود یک توپ تخم مرغی متغیر باشد.
دکتر زرگر با اشاره به اینکه تغذیه و خوردن مواد پروتئینی یکی از علل بروز سنگ کلیه است گفت در گذشته بیمار را از خوردن شیر منع می کردند اما امروزه ثابت شده خوردن شیر به هیچ عنوان نقشی در بروز سنگ ندارد اما باید از خوردن قرص های کلسیم خودداری کرد.
بطور کلی عوامل مختلفی همچون پرکاری تیرویید ، عوامل ژنتیکی ، کم تحرکی و افزایش توده بدنی در بروز سنگ های کلیوی موثر است.
علایم این بیماری و آنچه بیمار از آن شاکی می شود درد شدید شکم است که معمولا این درد بصورت دوره ای رخ می دهد و بیشتر در پهلوها و پشت ظاهر می شود.
رئیس یازدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت به منظور پیشگیری از بروز سنگ های کلیه توصیه می شود افراد به میزان کافی مایعات و بخصوص آب بنوشند علاوه بر این آب میوه هایی که حاوی ویتامین سی هستند نیز مفید است.
دکتر زرگر با بیان اینکه تحرک ،ورزش روزانه و پیاده روی نیز مفید است افزود ورزش و تحرک علاوه بر اینکه باعث پیشگیری از چاقی می شود به دفع سنگ کلیه هم کمک می کند.
یازدهمین کنگره اورولوژی ایران توسط انجمن اورولوژی ایران نهم تا دوازدهم خرداد ماه در کتابخانه ملی برگزار شد.
در این کنگره موضوعات مختلفی همچون ناتوانی جنسی و عقیمی در مردان ، اورولوژی مردان، تومورهای دستگاه ادراری و تناسلی ، جراحی های ترمیمی ، پیوند کلیه، عفونت ادراری ، پروستات ، اورولوژی زنان و اورولوژی اطفال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این کنگره حدود 300مقاله ارایه شده که از این بین 120مقاله بصورت سخنرانی و بقیه بصورت پوستر ارایه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha