چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 108845

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل التهاب، درد و تورمی که در مفاصل ایجاد می شود، شخص مبتلا را با محدودیت حرکت و ناتوانی در انجام فعالیت های معمول روزانه مواجه می کند

سلامت نیوز :روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل التهاب، درد و تورمی که در مفاصل ایجاد می شود، شخص مبتلا را با محدودیت حرکت و ناتوانی در انجام فعالیت های معمول روزانه مواجه می کند و از آنجا که بیشتر در سنین بالای 50 یا 60 سال بروز می کند، بتدریج با خود عوارض بی شمار دیگری از جمله تخریب مفصل و تغییر شکل استخوان و عوارض ناشی از کم تحرکی، زخم بستر، چاقی و مشکلات قلبی ـ عروقی و متابولیکی را به همراه می آورد. خوب است بدانید که روماتیسم مفصلی می تواند زمینه خانوادگی داشته باشد و البته در زنان، سه برابر شایع تر از مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، روماتیسم مفصلی از جمله بیماری های خود ایمنی است. برای درک مکانیسم آن باید بدانید که بدن ما سیستم دفاعی خاصی دارد که به واسطه آن در برابر تهاجم میکروب ها با تولید پادتن ها از خود دفاع می کند. اگر به دلایلی که هنوز کاملا شناخته نیست، همین سیستم دفاعی بعضی از سلول های بدن خودمان را غریبه و مهاجم تشخیص دهد بر علیه آنها آنتی بادی یا پادتن تولید می کند که به سلول ها حمله کرده و موجب آسیب آنها می شود. در روماتیسم مفصلی هم سیستم ایمنی به سلول های بدن، بخصوص سلول های بعضی از مفاصل، بویژه مفاصل دست، ران، زانو و لگن حمله کرده و موجب تغییراتی در آنها می شود.

دکتر حسین فائزپور، ارتوپد و فوق تخصص زانو نیز در این باره می گوید: وقتی بیماری در ناحیه لگن یا زانو دچار درد و محدودیت حرکت می شود، احساس خشکی شدید در ناحیه مفاصل این نواحی می کند یا به گونه ای احساس می کند که هنگام حرکت های معمول مثل بالا و پایین رفتن از پله ها، نماز خواندن و... استخوان هایش بر هم ساییده می شود، باید از نظر ابتلا به روماتیسم مفصلی مورد بررسی قرار بگیرد. در چنین شرایطی نیز معمولا فرد به علت آرتروز یا روماتیسم دچار التهاب مفصل شده یعنی کپسول مفصلی یا مفاصل اصلی اش ملتهب و دردناک شده و در معرض تحلیل و ساییدگی قرار گرفته است.

چه بلایی بر سر مفاصل می آید؟

شاید بخواهید، بدانید که چرا آرتریت روماتوئید، دردناک و آزاردهنده تلقی می شود؟

به دنبال تورم مفصل ناشی از آرتریت روماتوئید، لیگامان ها و تاندون های اطراف مفصل نیز تحت کشش قرار می گیرد که حاصل آن تضعیف، تحلیل رفتن تدریجی و ناپایداری مفصل است که در نهایت نیز به نیمه دررفتگی و تغییر شکل مفصل منجر می شود. بی دلیل نیست که اگر آرتروز مفصلی بموقع تشخیص داده نشده و درمان نشود. می تواند زمینه ساز پوکی و خوردگی استخوان اطراف مفصل و تغییرات استخوانی شود.

حتی به گفته دکتر فائزپور عوارض ناشی از روماتیسم مفصلی، آنقدر شدید است که گاهی می توان صدای ساییده شدن استخوان ها را روی هم و ناله بیمار را نیز با لمس کردن مفصل طی معاینه شنید.

ابتدا درمان روماتیسم، سپس تعویض مفصل

درمان روماتیسم مفصلی به یک روند چندگانه، تحت نظر متخصصان روماتولوژی، فیزیوتراپ و ارتوپد نیاز دارد. در واقع ابتدا متخصص روماتولوژیست داروهایی به بیمار می دهد تا با استفاده از آنها درد و تورم مفاصل بیمار کم شود و سرعت پیشرفت بیماری و در واقع روند تخریب مفاصل نیز کاهش پیدا کند. متخصص فیزیوتراپ هم می تواند با بهره گیری از نرمش های خاص، حرکت مفاصل را بهبود ببخشد تا طی فعالیت، بیمار درد کمتری احساس کند.

اما به گفته دکتر فائز پور، در صورتی که درمان های دارویی به علت پیشرفت آرتروز و ساییدگی مفصل یا حتی به دنبال آسیب دیدگی شدید مفصل بر اثر ضربه موثر نباشد، باید اقدام به درمان جراحی و تعویض مفصل شود. این نوع عمل جراحی توسط ارتوپد، می تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد. به طوری که بیمار بتواند فعالیت های معمول روزانه را بدون این که مجبور به تحمل درد باشد، انجام دهد. در واقع اقدامات درمانی انجام شده از سوی ارتوپد به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیمار، کاهش درد و محدودیت مفصل و کاهش ناتوانی هایی است که به علت درد، آسیب مفصل یا تغییر شکل اندام به وجود می آید.

اما سوال اینجاست که برای درمان افراد جوان مبتلا به آرتروز مفصلی نیز تعویض مفصل، آخرین درمان موثر است؟

دکتر فائزپور در پاسخ می گوید: در سنین زیر 50 سال، کمتر به تعویض مفصل به عنوان یک روش درمانی تاکید می شود، بلکه ترجیح آن است که کپسول مفصلی به عنوان عامل اصلی بیماری تعویض شود که ممکن است دامنه حرکتی بیمار را تا حدی محدود کند، اما در کاهش عوارض همراه بیماری بسیار موثر است.

کاهش خطر روماتیسم مفصلی

مسلما کاهش وزن می تواند خطر بروز همه عوارض و بیماری ها را کاهش دهد. در نتیجه داشتن وزن متعادل و متناسب می تواند خطرات ناشی از چاقی و به دنبال آن کم تحرکی را بشدت کم کند. در این میان خطر آرتروز مفاصل هم با رعایت یک رژیم غذایی صحیح نه تنها کاهش می یابد، بلکه به درمان این بیماری و کاهش دردهای ناشی از آن نیز کمک می شود. حتی متخصصان تغذیه تاکید می کنند که مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند بر مفاصل بدن تاثیر گذاشته و خطر روماتیسم مفصلی را نیز تقلیل دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha