چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 108874

کارشناس موادغذایی مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: برای نگهداری مازاد محتویات قوطی کنسرو بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کرده و حتما در یخچال نگهداری شود.

باقیمانده غذاهای کنسروی را چطور نگهداری کنیم؟

سلامت نیوز: کارشناس موادغذایی مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: برای نگهداری مازاد محتویات قوطی کنسرو بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کرده و حتما در یخچال نگهداری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدرضا زارع کارشناس موادغذایی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به نکات مهم هنگام مصرف مواد غذایی کنسرو شده توصیه کرد: قبل از مصرف کنسرو‌ها جهت از بین بردن سم خطرناک بوتولیسم احتمالی موجود در مواد غذایی کنسرو شده قوطی‌های کنسرو به مدت۱۰ دقیقه در آب جوشانده شوند، با جوشاندن کنسرو‌ها در مدت زمان ذکر شده سم بوتولیسم ترشح شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیم از بین می‌رود.

وی عنوان کرد: برای گرم کردن مواد غذایی کنسرو شده قوطی کنسرو چه به صورت در بسته و چه باز شده مستقیما روی شعله قرار داده نشود، ممکن است در اثر شعله مستقیم و حرارت زیاد لحیم جداره قوطی ذوب شود و باعث ورود ذرات فلز به داخل ماده غذایی شود.

زارع خاطرنشان کرد: از طرفی خصوصا در مورد قوطی‌های باز شده حاوی ماده غذایی که مستقیما روی شعله قرار داده شده‌اند حرارت باعث تسریع فعل و انفعالات شیمیایی بین ماده غذایی و جداره داخل قوطی که در اثر باز شدن آسیب دیده و اندود آن از بین رفته است می‌شود.

وی تاکیدکرد: پس از باز کردن قوطی کنسرو محتویات آن فورا خارج و در ظرف دیگری ریخته شود. چرا که ممکن است ماده غذایی بعد از باز کردن درب قوطی در مجاورت اکسیژن هوا با جداره داخل قوطی هر چند که اندود هم شده باشد وارد واکنش شود.

 این کارشناس یادآورشد: برای نگهداری مازاد محتویات قوطی کنسرو بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده نموده و حتما در یخچال نگهداری شود.

وی ادامه داد: کنسرو‌ها را می‌توان مدت‌ها بدون استفاده در یخچال نگهداری کرد مشروط بر اینکه با رعایت کامل اصول کامل بهداشتی تهیه شده باشند، البته محتویات کنسرو در داخل قوطی به تدریج با یکدیگر و حتی با جداره داخلی قوطی وارد فعل و انفعالات شیمیایی می‌شوند، بنابراین مصرف کنسروهایی که سال‌ها مانده‌اند صحیح نیست. این چنین کنسرو‌هایی معمولا با بوی کهنگی و مزه تند و نامطبوعی همراه می‌باشند. معمولا بهترین زمان مصرف کنسرو ۲ سال پس از تاریخ تولید می‌باشد.

زارع افزود: نشت مواد غذایی داخل قوطی خصوصا در مورد قوطی‌هایی که ضربه دیده‌اند موجب تماس محتویات با هوای خارج و در نتیجه فساد و سمیت آن می‌شود و لازم است از مصرف آن خودداری شود.

این کارشناس گفت: در صورت وجود زنگ زدگی در سطح خارجی قوطی‌ها احتمال سوراخ بودن و فساد محتویات آن وجود دارد. لذا از مصرف این چنین کنسروهایی بایستی خودداری شود. ایجاد حالت زنگ زدگی در سطح داخل قوطی‌ها هم محتویات آن را غیر قابل مصرف می‌ کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha