پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 108912

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت استان ایلام گفت: با توجه به معرفی تهدیدات بزرگ سلامت از سوی نظام بهداشت، افراد جامعه با خود مراقبتی بهترین گزینه در حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر هستند.

سلامت نیوز: سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت استان ایلام گفت: با توجه به معرفی تهدیدات بزرگ سلامت از سوی نظام بهداشت، افراد جامعه با خود مراقبتی بهترین گزینه در حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اسد احسان‌زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت دستگاه سلامت مبتنی بر پیشگیری از بیماری‌ها در بین جامعه است به همین جهت وظیفه اصلی نظام بهداشت معرفی و شناساندن تهدیداتی است که سلامتی جامعه را هدف گرفته‌اند.

 سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت استان ایلام ادامه داد: اولین علت مرگ و میر کشور و بالاخص استان ایلام، بیماری‌های قلبی عروقی و دومین علت حوادث جاده‌ای است.

وی اضافه کرد: عدم تحرک، تغذیه نامناسب و استرس‌ها که نتیجه‌ای جزء افزایش وزن ندارد زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد که این عوامل نشات گرفته از زندگی ماشینی است و با خود مراقبتی می‌توان اصلاح کرد بدین صورت که از مواد غذایی چرب مگر در موارد خاص پرهیز شود و میزان نمک مصرفی در حد قابل توجهی پایین آید بعلاوه حداقل روزانه نیم‌ساعت ورزش یا دو روز در هفته ورزش کلاسیک در برنامه قرار داده شود تا از افزایش وزن جلوگیری و زمینه لازم برای کاهش و دوری از استرس‌ها را در محیط کار و زندگی فراهم کنیم.

احسان‌زاده با بیان اینکه وجود دغدغه‌ها و مشکلات موجود در زندگی جوامع بخصوص ایران و علی‌الخصوص مناطق محروم نسبت به گذشته بیشتر شده که نتیجه آن افزایش فشارها و هیجانات روحی است، ادامه داد: جریانات منطقه‌ای و بین‌المللی به تشدید امر کمک می‌کند بنابراین سعی در کاهش مواجهه با استرس در محل کار و خانواده از توصیه‌های اکید برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.

این پزشک عنوان کرد: فاکتور انسانی بیشترین عامل در وقوع حوادث است که در این زمینه خود مراقبتی با پرهیز از خشونت، رانندگی با سرعت مطمئنه و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی که میزان شدت حوادث را کاهش می‌دهد ضروری است که در این زمینه تاکید بر خودمراقبتی توسط اقشار جامعه بالاخص مردان و بویژه جوانان است چون این گروه، قشر موثر جامعه هستند که خود مراقبتی در گروه سنی 20 تا 40 سال در این زمینه از خسارت‌های جانی و مالی و تاثیر آن بر جامعه می‌کاهد.

وی سومین علت شایع مرگ و میر در جوامع امروزی را انواع سرطان‌ها برشمرد و افزود: با توجه به افزایش میزان سرطان‌ها و میسرتر شدن درمان باید بر اهمیت پیشگیری از سرطان‌ها توسط عوامل ماشینی تاکید کرد.

احسان‌زاده تاکید کرد: تشخیص زودهنگام در طول عمر افراد مبتلا به سرطان، بسیار مهم است و این هم در گرو دقت، توجه و خود مراقبتی افراد است یعنی به محض مشاهده علائم غیرمعمول همانند خونریزی از مجاری بدن، کاهش وزن، وجود توده‌های بدنی، تغییر در خال‌های بدن، گرفتگی و خشونت صدا، زخم‌های که دیر بهبود پیدا می‌کنند و... به پزشک مراجعه نمایند و پیگیری‌های لازم در جهت تشخیص و شروع درمان آغاز شود.

احسان‌زاده تصریح کرد: سرلوحه قرار دادن رفتارهای مناسب از جمله فعالیت‌های بدنی، تحرک و تغذیه مناسب از جمله افزایش مصرف زیاد سبزیجات و میوه و کم کردن مصرف چربی و کربوهیدارت‌ها مثل برنج، شیرینی، سیب‌زمینی و... و همچنین دوری از استرس‌ها و نهایتاً انجام آزمایشات دوره‌ای بویژه از سن 50 سالگی به بالا می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های شایع زندگی امروزی پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha