کاهش مرگ و میر نوزادان در سال‌های اخیر چشم گیر نبوده و علت عمده مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال را تشکیل می‌دهد. این موضوع حتی در کشورهای پیشرفته هم صدق می‌کند.

مرگ و میر بالای نوزادان معضل حل نشده بهداشت جهانی

سلامت نیوز : کاهش مرگ و میر نوزادان در سال‌های اخیر چشم گیر نبوده و علت عمده مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال را تشکیل می‌دهد. این موضوع حتی در کشورهای پیشرفته هم صدق می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدحسین سلطانزاده فوق تخصص اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از اصلیترین و مهم‌ترین شاخص‌های بهداشتی-اجتماعی و اقتصادی در دنیا میزان مرگ و میر نوزادی است – اگرچه مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در کشورهای در حال توسعه به خصوص در ۳۰ سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است ولی متاسفانه هنوز آمار مرگ و میر نوزادان بالاست و حتی در کشورهای توسعه یافته هم صدق می‌کند. 

وی در ادامه گفت: براساس آمارهای جهانی در هفته اول زندگی 2.8 میلیون از نوزادان متولد شده جان خود را از دست می‌دهند. در نتیجه مرگ و میر نوزادان هنوز یک معضل مهم بهداشتی محسوب می‌شود و ۶۵ درصد علل مرگ و میر زیر یک سال را شامل می‌شود و با توجه به این نکته هم مهم است که نوزادانی که زنده می‌مانند دچار عوارض جسمی و روحی فراوانی خواهند بود که خود بار سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند. 

سلطانزاده تصریح کرد: شکی نیست که شناخت علل و عوامل مربوطه می‌تواند نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر نوزادی داشته باشد. در منابع مختلف علل مختلفی برای مرگ و میر نوزادی ذکر شده است که از میان آن‌ها می‌توان به وزن کم هنگام تولد، عفونت، ناهنجاری‌های مادرزادی، تولد زودهنگام زیر ۳۸ هفته حاملگی، مشکلات حین زایمان اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما آمار قابل قبولی از مرگ و میر دقیق نوزادان و علل و عوامل آن در دسترس نیست و آزمایشهای انجام شده آمار جامعی را در اختیار پزشکان قرار نمی‌دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha