پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 108917

بیشترین مشكل در بیماران دیابتی عفونت‌های باكتریال و قارچی در نقاط مختلف پوست بدن است.

سلامت نیوز: بیشترین مشكل در بیماران دیابتی عفونت‌های باكتریال و قارچی در نقاط مختلف پوست بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا برزگر متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: دیابت در دو نوع یک و دو وجود دارد که نوع یک در سنین کودکی و به دلیل کمبود انسولین و نوع دو به طور کلی بیشتر در افراد چاق و بزرگسال دیده می‌شود که به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود. 

وی به بیماری‌های پوستی در بیماران دیابتی اشاره کرد و اظهار داشت: در این بیماران ضایعات پوستی به شکل ایجاد تاول نمایان می‌شود که امکان دارد به دلیل رسوب موادی در پوست باشد و درموپاتی نامیده می‌شود و یا گاهی دیابت باعث افزایش ضخامت پوست در بعضی از نقاط بدن می‌شود، همچنین در برخی نقاط ساق پا نقاط قهوه‌ای‌ رنگ دیده می‌شود. 

عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی به بروز لکه‌های زردرنگی در پوست این بیماران اشاره کرد و گفت: لکه‌های زردرنگ با مرکز نازک شده و حاشیه قرمزرنگ به خصوص در ساق پا‌ها مشاهده می‌شود که در صورت عدم درمان ممکن است زخم و عفونی شود. 

برزگر بیشترین مشکل پوستی در بیماران دیابتی را عفونت‌های باکتریال و قارچی در نقاط مختلف پوست و مخاط عنوان کرد و افزود: در این بیماران ممکن است زخم‌ها دیر‌تر از افراد معمولی ترمیم شود و درمان زخم‌ها با سایرین متفاوت است. 

وی به عوارض پوستی برخی دارو‌ها که حاوی سولفور یا پایین‌آورنده قند خون هستند اشاره کرد و تصریح کرد: توصیه می‌شود بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند هر دفعه محل تزریق را عوض کنند تا باعث تورفتگی یا برجستگی پوست در ناحیه تزریق شده نشود. 

این متخصص پوست و مو اظهار داشت: در بیمارانی که مبتلا به نوع دو و مقاوم به انسولین هستند ممکن است در نقاطی از پوست مثل گردن، کشاله‌ ران و دور چشم افزایش ضخامت مشاهده شود که منجر به تغییر رنگ تیره می‌شود و گاهی خال‌های گوشتی بر روی این تغییر رنگ‌ها ایجاد می‌شود که باید به پزشک مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha