معاون آموزشی بیمارستان قائم مشهد گفت: متأسفانه بلع سکه‌ها، باطری‌های دیسکی موجود در اسباب‌بازی‌ها و ساعت‌ها در کودکان شایع بوده که بسیار خطرناک است تا جایی که سلامت طفل را تا حد معلولیت پیش خواهد برد.

سلامت نیوز : معاون آموزشی بیمارستان قائم مشهد گفت: متأسفانه بلع سکه‌ها، باطری‌های دیسکی موجود در اسباب‌بازی‌ها و ساعت‌ها در کودکان شایع بوده که بسیار خطرناک است تا جایی که سلامت طفل را تا حد معلولیت پیش خواهد برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا کیانی‌فر صبح امروز در حاشیه دومین روز از کنگره بین‌المللی تازه‌های گوارش، کبد و تغذیه کودکان، درمان‌های نوین و چالش‌ها که در تالار چمران بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری‌های گوارشی اطفال به لحاظ تشخیصی و درمانی بسیار گسترده بوده و گاهی اوقات پزشکان را دچار مشکل می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با تأکید به اهمیت تشخیص صحیح از سوی پزشک در رابطه با بیماری هپاتیت در کودکان بیان کرد: متأسفانه شیوع بسیاری از عوامل هپاتیت به وسیله تجویز داروهای گیاهی و یا صنعتی غلط انجام می‌گیرد.

وی افزود: باید به شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در کودکان و راه‌های درمانی آنها نیز مانند سوء جذب، ریفلاکس، استفراغ، دل‌درد، بیماری‌های کبدی و ارثی کبدی توجه ویژه نشان داد تا از بروز عوارض بعدی در بزرگسالی پیشگیری کرد.

فوق تخصص کودکان در ادامه تصریح کرد: جدی‌ترین نگرانی در رابطه با بیماری‌های گوارشی کودکان مغفول ماندن تشخیص این بیماری‌ها است.

وی در رابطه با تشخیص صحیح پزشک بر اساس علائم بیماری و اینکه کودکان به علت اینکه قادر به گفتن محل، شدت و کیفیت درد خود نیستند، گفت: بنابراین تشخیص صحیح بیماری‌های گوارشی کودکان توسط پزشکان، مستلزم بیان کردن صحیح علائم بیماری در کودک توسط والدین است. 

کیانی‌فر همچنین در خصوص بلع مواد سوزاننده مانند اسیدها، لوله‌بازکن‌ها و ... در کودکان اظهار کرد: به علت مراجعات زیاد چنین بیمارانی، اساتید ایرانی و مشهدی در این زمینه نسبت به کشورهای دیگر از تجارب خوبی برخوردار هستند.

وی به نگهداری اسیدهای ماشین، موتور و ... توسط خانواده‌ها در یخچال و یا در بطری‌های نوشابه و آب اشاره کرد و گفت: متأسفانه با سهل‌انگاری در این زمینه معمولا برای کودکان زیر 2 تا 5 سال بلع این مواد بسیار اتفاق می‌افتد.

معاون آموزشی بیمارستان قائم مشهد همچنین در زمینه بلع اجسام خارجی توسط کودکان نیز گفت: متأسفانه این مورد نیز مانند بلع سکه‌ها، باطری‌های دیسکی موجود در اسباب‌بازی‌ها و ساعت‌ها شایع بوده که بسیار خطرناک و کشنده است تا جایی که سلامت طفل را تا حد معلولیت پیش خواهد برد.

وی در ادامه بیان کرد: به والدین توصیه می‌شود برای پیشگیری از موارد مذکور به جابه‌جایی محل نگهداری شیرینی‌ها در قفسه‌های دربسته با محل نگهداری سموم که در کابینت‌های قابل دسترس کودکان است و معمولا در خانواده‌های ایرانی بسیار معمول است، اقدام کنند.

کیانی‌فر در خاتمه در رابطه با خوددرمانی والدین ضمن تأکید به اینکه خوددرمانی توصیه نمی‌شود، گفت: با طب سنتی کاملا موافق هستیم، اما داروهای گیاهی نیز باید با محلول، دوز و زمان مشخص با توجه به سن و جنسیت فرد تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha