معاون سلامت وزارت بهداشت با تاكید براین كه موفقیت نظام سلامت در گرو بحث پزشك خانواده است، گفت: طرح پزشك خانواده باید به سرعت گسترش یابد.

دكتر امامی رضوی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: از آنجا كه معاونت سلامت حوزه‌ گسترده‌ای است كه بحث بهداشت كشور و درمان در آن ادغام شده، در حال حاضر باید با برنامه‌ها و حوزه‌های مختلف كاری آشنا شوم.

وی با اشاره به سیاست‌های برنامه چهارم توسعه ادامه داد: تاكنون در حوزه سلامت اقدامات خوبی انجام شده این در حالی است كه در برخی موارد به علت كمبود منابع كافی مشكلاتی وجود دارد. بنابراین به علت این كه منابع كافی برای برخی از كارها در نظر گرفته نشده، برنامه چهارم توسعه نیز در مواردی محقق نشده است. قرار بود سهم مردم از پرداخت هزینه‌های خدمات سلامت كاهش یابد كه این امر نیز به دلیل كمبود منابع مناسب محقق نشده است.

دكتر امامی رضوی موفقیت نظام سلامت را در گرو اجرای طرح پزشك خانواده دانست و برگسترس سریع این طرح تاكید كرد و گفت: طرح پزشك خانواده باید ابتدا در روستاها كامل شده و سپس در شهرها نیز اعمال شود. قرار است تا آخر سال 88 برنامه شهری پزشك خانواده نیز اجرایی شود. برای اجرای این كار باید منابع و زیرساخت‌های كافی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به گسترش خدمات نظام سلامت در سطح كشور گفت: در حال حاضر خدمات محدودی در سیستم شبكه و نظام‌های مراقبتی ارایه می‌شود. این درحالی است كه انتظارات جامعه از این خدمات زیاد است. به دلیل كمبود منابع، نظام شبكه در روستاها محدود مانده و هنوز به شهرها گسترش نیافته است.

معاون سلامت وزارت بهداشت پزشك خانواده را برنامه‌ای دانست كه بر روی نظام شبكه قرار دارد، افزود: برنامه‌های زیادی در نظام مراقبت وجود دارد كه می‌تواند در نظام شبكه پیاده شود از جمله نظام مراقبت از نوزادان و مادران كه وجود داشته و در حال حاضر مراقبت از سالمندان، گروه‌های پرخطر، جوانان و نوجوانان به نظام مراقبت اضافه شده است. تمامی این موارد نیازمند انتقال منابع بیشتری به حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم كشور توسعه یابد ابتدا باید به سلامت كلیه اقشار در همه ابعاد توجه شود. زیرساخت و مبنای توسعه، انسان سالم است.

به گفته دكتر امامی رضوی، به منظور توسعه منابع، باید به دنبال منابع جدید بود. همچنین باید از منابع اعتباری كشور و جذب منابعی كه در اختیار دولت نیست ولی می‌تواند به بخش سلامت منتقل شود، استفاده كرد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در پایان گفت: در صورت جذب منابع اعتباری مناسب و طراحی ساختار مناسب توسط همكاران دانشگاه‌ها، پیشرفت خوبی در بحث پزشك خانواده خواهیم داشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha