جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 108998

وزیر راه و شهرسازی از خطر وقوع زمین لرزه برای 90 درصد ایران خبر داد و گفت: نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت بود.

90 درصد ایران روی خط زمین لرزه قرار دارد

سلامت نیوز: وزیر راه و شهرسازی از خطر وقوع زمین لرزه برای 90 درصد ایران خبر داد و گفت: نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،، عباس آخوندی در چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها با اشاره به اینکه موضوع زمین لرزه بسیار حائز اهمیت است گفت: زمین لرزه بیش از 90 درصد سرزمین ایران را تهدید می‌کند بنابر این با توجه به این اینکه در محیط‌های لرزه‌خیر هستیم نمی‌توانیم نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشیم.

وی به زمین لرزه سال 69 در رودبار اشاره کرد و گفت: بر اثر ریزش کوه‌ها، شهر قابل دسترسی نبود و ریزش ساختمان ها در رودبار و منجیل به حدی بود که امداد غیرقابل انجام بود و بیمارستان ها فرو ریخته بودند، این در حالی است که باید با فرض ریزش ساختمان ها امکان امدادرسانی وجود داشته باشد.

آخوندی یاد آور شد: پس از این زمین لرزه بحث مقاوم سازی مطرح شد که هنوز هم رویکرد ما مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست، اما بعد از زمین لرزه به دستاوردهای دیگری دست یافتیم که شهرها نیز باید مقاوم باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر چه شهرها متراکم‌تر باشد کارها سخت تر است ٬ اظهار داشت: براساس قوانین و مقررات، ساختمان‌های بلند نباید در حریم 150 متری مسیرهای ورودی شهرها ساخته شود که این مسئله جدی گرفته نمی‌شود و فکر می‌کنم با رعایت این نکته در طرح‌های تفضیلی شهرها باید تغییرات جدی بدهیم.

آخوندی اضافه کرد: شهر بیشتر از اینکه یک مجموعه کالبدی باشد یک مجموعه اجتماعی است.بنابراین نباید شهر را با خیابانها و معابرش بشناسیم، اگر قبول کنیم شهر یک سازمان اجتماعی است آن وقت باید شهر در اختیار آن سازمان باشد تا شرایط بهبود رفاه حال شهروندان فراهم شود.

وی با بیان اینکه این حرف را می‌زنیم اما هنگام عمل به این مسئله می‌پردازیم که شهر را به عنوان یک کالبد ببینیم و سازمان اجتماعی را فراموش می‌کنیم، افزود: در نوروز در سفری که به اکثر شهرها داشتم مشاهده کردم که پیاده‌روها اساساً خوب طراحی نشده است و به این نکته دقت می‌کردم که آیا می‌توان هزار متر روی یک پیاده‌رو راه رفت و یا خیابان ها و یا معابر برای سواره‌رو ساخته شده است. اکثر خیابان ها فقط برای افراد سواره است حال مگر همه ساکنان این شهر که برای رفاه حال مردم آن طراحی شده سواره هستند؟

آخوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه در عمل شهر را با کالبد و ماشین یکی می‌بینیم و اینکه آدم‌های این شهر چقدر آسایش و ایمنی دارند در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم این روند را به شکل دیگری بازگردانیم و شهر را به عنوان سازمان اجتماعی تعریف کنیم اساسا همه چیز تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: شورای شهر به عنوان اولین تشکیل دهنده این سازمان اجتماعی و انجمن‌های مربوطه باید نسبت به اینکه شهر چگونه رفاه، کارایی، اقتصاد و فرهنگ را در شهر رشد می‌دهد توجه کنند. ما این آمادگی را برای تغییر تفکر موجود در این زمینه داریم اما لازمه تحقق آن نیز اقدامات بسیار زیادی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در وهله نخست باید شهر را تعریف کنیم و بدانیم قرار است چه میزان از آن را به عنوان کالبد و چه میزان را به عنوان سازمان اجتماعی ببینیم. اگر همه شهر را به عنوان سازمان اجتماعی ببینیم شاید قدری از قلمروهایی که روی کاغذ داریم عدول کنیم.

آخوندی با اشاره به 20 برابر برخی روستاها پروانه ساختمانی صادر شده است، اظهار داشت: از جمله مواردی که علاقه‌مندم بذر آن را در ذهنم بپاشم این است که چگونه می‌توان دوگانگی شهرداری و فرمانداری را یا مانند بسیاری از کشورها حذف کرد و یا اگر شکل دوگانه آن نیز وجود دارد از جهت موضوعی فعال باشند نه از جهت جغرافیایی چرا که معتقدم می‌توان همه خدمات را به صورت یگانه داشته باشیم.

وی افزود: باید دوگانگی فرمانداری و شهرداری حذف شود و در این بین وزارت راه و شهرسازی همکاری را با شوراها و شهرداری دارد ضمن اینکه می‌توانیم عمران و خدمات را در یکجا متمرکز کنیم و امنیت را به یک نهاد دیگر واگذار کنیم.

آخوندی تصریح کرد: سال‌هاست قوانین مختلفی برای ساخت و ساز در حریم شهرها، حفظ باغات، حفظ مراتع و فضاهای سبز و انواع احکام دیگر داریم که همه آنها درست هستند ولی در عمل می‌بینیم که یک جای کار اشکال دارد. بنده به دنبال یکپارچگی سرزمینی در خدمات شهری هستم و اگر این کار شود در یک مجموعه شهری با نظارت کامل اجتماعی، امور صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با یکپارچگی جای خالی نظارت باقی نمی‌ماند ولی متاسفانه وجود این دوگانگی‌ها باعث شده منابع شهرها و روستاها روبروی هم قرار گیرند. بنابراین باید تعارض را از اداره خدمات شهری حذف کنیم.

وی ادامه داد: در نحوه تأمین مالی خدمات شهری پس از انقلاب انواع طرح‌ها را تجربه کرده‌ایم به طوری که زمانی شهرداری‌ها متصل به بودجه عمومی و دولت بوده‌اند و زمانی مستقل و در واقع افراط و تفریط وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما مجبوریم مسئله مالی را که ممکن است عوارض شهری یا دریافت مالیات از مرکز نامگذاری شود را مورد توجه قرار دهیم و باید درباره آن یک سیستم طراحی کنیم که نه وابستگی به دولت و نه استقلال کامل در آن وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد :‌در این زمینه تجربیات بسیاری در کشورهای مختلف از جمله در اروپا وجود دارد. همچنین در بسیاری از کشورها بودجه تعادل بخشی منطقه‌ای موجود است که وظیفه‌اش برطرف کردن کسری محیط‌های کم برخوردار است.

وی گفت: باید به نظام بودجه‌ریزی ملی بازگردیم ولی لازمه آن این است که با هم گفت‌وگو داشته باشیم. متاسفانه اشکال کار اینجاست که هر یک از ما برای خودمان کار می‌کنیم. اما به هر ترتیب علاقه‌مندم این بحث را پیگیری کرده و به یک لایحه تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: هم‌اکنون کمیته ویژه کلان‌شهرها در هیئت دولت تشکیل شده است که می‌تواند بسیاری از موارد را از طریق این کمیته پیگیری کرد.

مهندس مهدی چمران رئیس شورای عالی استانها نیز در پایان اظهارات وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوعی که به آن اشاره شد زمینه‌ساز مدیریت یکپارچه شهری است، ما هنوز شورای شهرداری‌ها هستیم نه شورای شهر واقعی و به شدت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری را دنبال می‌کنیم تا با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی عملی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha