یک مشاور روانشناس با معرفی 3 نوع رفتار پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأتمندانه، میگرن، ناراحتی قلبی، مشکلات معده و روده و حتی آرتروز را نتیجه عدم واکنش در برابر توهین عنوان کرد.

سلامت نیوز: یک مشاور روانشناس با معرفی 3 نوع رفتار پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأتمندانه، میگرن، ناراحتی قلبی، مشکلات معده و روده و حتی آرتروز را نتیجه عدم واکنش در برابر توهین عنوان کرد.

اصغر کیهان‌نیا در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سه نوع رفتار پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأتمندانه اظهار داشت: اگر فرد در برخورد خود پرخاشگری کند رابطه‌اش با طرف مقابل بر هم می‌خورد بنابراین یکی از نتایج رفتار پرخاشگرانه این است که ارتباط دچار خدشه یا قطع می‌شود.

وی افزود: وقتی فردی در برابر توهین واکنشی نشان نمی‌دهد یا رنجشی را در خود بریزد و رفتاری منفعلانه داشته است در این هنگام غده‌های درون‌ریز مانند هیپوفیز، تیروئید و پاراتیروئید شروع به ترشح می‌کنند و ما از درون بیمار می‌شویم.

میگرن، ناراحتی قلبی، مشکلات معده و روده و حتی آرتروز به دلیل ریختن مشکلات در درون خود است بنابراین منشأ بعضی از بیماری‌های جسمی اتفاقات ناگوار روانی است.

این مشاور روانشناس ویژگی‌های رفتار جرأتمندانه و مقتدرانه را قاطعیت توأم با طمأنینه و مهربانی بخش منفعلانه افزود: فرد جرأتمند رفتارش قاطع، مؤدبانه با شجاعت اما با لحنی مهربانانه و انتخاب کلمات مهرانگیز است. از این طریق می‌توانیم طرف مقابل را با این ویژگی‌ها مجاب کنیم تا سهم خود را در اتفاق و تقصیر ببیند و بپذیرد.

وی ادامه داد: انسان‌های عصبانی، عجول، نگران و برخی افراد ترسو از ترس توهین رفتاری پرخاشگرانه و منفعلانه دارند مهرطلب و محافظه‌کار هستند و از ترس طرد شدن و تنهایی در برابر دیگران کوتاه می‌آیند.

این مشاور روانشناس عزت نفس و احترام به خود را دو ویژگی افرادی عنوان کرد که رفتاری جرأتمندانه از خود نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: انسانهایی که از درون قوی، صاحب عزت نفس بالا و احترام به خود هستند و خود را قبول دارند با غوره سردی و با مویز گرمی‌شان نمی‌شود و با مهربانی ‌نظراتشان را انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به آگاهی و خودشناسی برای شناسایی نوع رفتار و حل آن خاطرنشان کرد: باید نقاط ضعف خود را ببینیم در این صورت قادر خواهیم بود رفتارمان را کنترل کنیم.

 
این روانشناس اضافه کرد: فرد منفعل می‌گوید چرا این را نگفتم. چرا آن را گفتم ما به او تمرین می‌دهیم تا بداند چه بگوید مثلاً اگر کسی از ما طلب پول کند و پول نداشته باشیم یا خودمان لازم داشته باشیم باید از چه کلماتی استفاده کنیم که در عین قاطعیت توأم با مهربانی و احترام باشد و موجب رنجش نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha