رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با استفاده از منابع جدید حاصل از انصراف مردم از یارانه‌ها ۱۵ بسته جدید خدمتی طراحی شده که کاهش هزینه‌های درمانی مردم، پوشش بیمه همگانی، بازسازی شبکه بهداشتی کشور و کمک به بیماران نیازمند از آن جمله است.

انصراف از یارانه ها،خدمات درمانی را ارزان و با کیفیت می‌کند/موج انصراف از یارانه در بین پزشکان

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با استفاده از منابع جدید حاصل از انصراف مردم از یارانه‌ها ۱۵ بسته جدید خدمتی طراحی شده که کاهش هزینه‌های درمانی مردم، پوشش بیمه همگانی، بازسازی شبکه بهداشتی کشور و کمک به بیماران نیازمند از آن جمله است.

علیرضا زالی در گفت‌وگو با فارس، استفاده از بخشی از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت را تصمیم بزرگ و هوشمندانه از سوی دولت عنوان کرد و افزود: این مسئله سالها مطالبه همه کارشناسان حوزه سلامت و مردم بود.

وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات از سال 81 تاکنون در حوزه سلامت مشکلات زیادی را در این حوزه ایجاد کرده بود افزود: عدم رشد متناسب سهم سلامت و بهداشت و درمان از درآمد ناخالص ملی باعث شده بود تا شاهد کاهش تدریجی پیشرفت خدمات بهداشت و درمان باشیم.

زالی یکی از مصادیق استفاده از منابع یارانه‌ای را در حوزه سلامت دانست و گفت: این کار هوشمندانه‌ای است که سلامت از اولویت‌های اصلی نظام در نظر گرفته شود چرا که پاشنه آشیل این موضوع کسری اعتبارات مزمن بوده و علیرغم همه تلاش‌ها در سالهای اخیر این مشکل پابرجا مانده بود و استفاده از منابع یارانه‌ای در حوزه سلامت بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد نحوه استفاده از منابع یارانه‌ای گفت: باید این بودجه به گونه‌ای اختصاص یابد تا افراد با بضاعت اقتصادی پایین‌تر بیشترین بهره را در کنار رونق اقتصادی در حوزه سلامت از آن ببرند چرا که یکی از محورهای سلامت که مغفول مانده بود بحث عدالت اجتماعی به ویژه برای دهک‌های پایین بود که با این روند امیدواریم بهبود یابد.

زالی خاطرنشان کرد: انصراف گروه‌هایی در گذشته از دریافت یارانه سبب شد تا بخش‌های عمده از دهک‌های پایین که از حقوق پایین‌تری برخوردار بودند از این مسئله بهره‌مند شوند و امیدواریم با بازمهندسی دریافت یارانه و شفاف‌سازی احقاق حق به ویژه در حوزه سلامت بهتر اتفاق بیفتد.

وی در مورد حضور جامعه پزشکی در این زمینه گفت: در واپسین روزهای اسفند طی جلسه‌ای که بین دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و نمایندگان جامعه پزشکی، رؤسای انجمن‌های علمی و تخصصی و رؤسای بیمارستان‌ها انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی و جامعه پزشکی در این راستا می‌توانند مشارکت فعالی داشته باشند و طی دو روز گذشته نیز در شورای معاونان سازمان نظام پزشکی در یک اقدام نمادین شورای معاونان، سازمان نظام پزشکی و مسئولان هیئت مدیره های نظام پزشکی در کل کشور انصراف خود را از دریافت یارانه در دستور کار قرار دادند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: همچنین هفته آینده میزبان شورای هماهنگی سراسر استانها خواهیم بود تا این شورا نیز به امر ملی انصراف از دریافت یارانه برای تحقق در امر سلامت بپیوندند.

وی در پاسخ به اینکه برای عملیاتی شدن این موضوع و استفاده مناسب از اعتبارات یارانه در حوزه سلامت چه راهکاری در نظر گرفته شده است،‌گفت: حدود 15 بسته عملیاتی با کارکردهای متفاوت در حوزه وزارت بهداشت طراحی و تدوین شده که این بسته بنا به ظرفیت‌های جدید یارانه‌ای کاربرد دارد.
 

وی افزود: امیدواریم ماحصل آن کاهش پرداخت از جیب مردم باشد و حداقل هدفگذاری این موضوع کاهش 10 درصدی پرداخت از جیب مردم تا انتهای سال 93 است و اگر همه این بسته‌ها عملیاتی شود گام بلندی را برداشته‌ایم.

به گفته این مسئول در سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، رفاه، سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان نظام پزشکی از دو ماه پیش تمهیدات لازم را برای بهره‌برداری مناسب از یارانه‌ها در نظر گرفتند و وزارت بهداشت از ابتدای هفته جاری کار فشرده‌ای را برای بهره‌برداری بخش‌های دولتی و دانشگاهی در این حوزه در پیش دارد.

زالی اظهار امیدواری کرد تا با ورود بودجه حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، توجه به مناطق محروم، روستاها، پوشش بهتر شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور، ایجاد ظرفیت پوشش بیمه همگانی، تعمیق پوشش بیمه‌ها، حل مشکلات بیمارستان‌های دولتی و بازسازی ناوگان فرسوده درمانی حل شود.

وی گفت: حل مشکلات بیماران صعب‌العلاج، استفاده از یارانه برای بیماران خاص به ویژه در مناطق کم برخوردار از جمله مواردی است که می‌تواند در سرفصل‌ها کارها قرار گیرد.

زالی در عین حال ابلاغ سیاست‌های کلان حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری را نیز نقطه عطفی همزمان با این موضوع عنوان کرد و گفت: با ابلاغ این سیاست‌ها فرصت طلایی فراهم شده تا نقشه راه عملیاتی در حوزه سلامت اجرایی شود چرا که این سند همه جوانب اسناد بالادستی قبلی را در نظر گرفته و تجمیع تولیتی سلامت به وزارت بهداشت، کاهش پرداخت از جیب مردم، افزایش درآمد ناخالص ملی و اختصاص آن به حوزه سلامت و ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی تا چند سال آینده از نقاط قوت و برجسته این سیاست کلان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha