جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 109016

یک متخصص ریه با تشریح بیماری آلرژی فصلی و عوارض آن، بر رعایت نکاتی در جهت کاهش اثرات این بیماری تاکید کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص ریه با تشریح بیماری آلرژی فصلی و عوارض آن، بر رعایت نکاتی در جهت کاهش اثرات این بیماری تاکید کرد.

دکتر ابوالفضل مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آلرژی فصل بهار گفت: آلرژی واکنش سیستم ایمنی نسبت به ورود هر گونه ماده خارجی است که بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی تلقی کند.

این متخصص ریه افزود: در واقع آلرژی واکنش سیستم بدن به عوامل محیطی است و اگر سیستم بدن به گونه‌ای باشد که به آلرژی پاسخ دهد موجب التهاب به صورت پوستی، چشمی، بینی و تنفسی می‌شود.

مظفری در مورد واکنش‌های بدن به آلرژی اظهار داشت: واکنش‌های سیستم بدن از یک حالت خفیف توام با علایمی نظیر عطسه، سرفه، خارش و کهیر تا یک وضعیت سیستمیک همراه با مشکلات تنفسی و علایم گوارشی متغیر است البته برای ایجاد بیماری‌های آلرژیک مهمترین شرط، حساس شدن فرد مستعد نسبت به آلرژن اختصاصی است.

وی ادامه داد: گاهی علائم آلرژیک که همراه با آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و اشک همراه است را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند در حالی که سرماخوردگی علائم عفونی همچون تب به همراه ندارد.

مظفری اضافه کرد: یکی از شایع ترین آلرژی‌ها، آلرژی فصلی است به طوری که در فصل بهار و پاییز هنگامی که در معرض گیاه و گل قرار می‌گیریم بدن نسبت به گرده افشانی گیاهان و گلها واکنش نشان می دهد هرچند این آلرژی پس از مدت کوتاهی با رعایت برخی از نکات و یا درمان برطرف می‌شود.

این متخصص ریه در باره علائم آلرژی گفت: انسداد و گرفتگی راه‌های هوایی فوقانی و تحتانی، خشونت صدا، احساس حضور توده‌ای در گلو و تنگی نفس از شایع‌ترین علائم به شمار می روند همچنین یکی دیگر از نشانه‌های مشخص آلرژی پیدایش لکه‌های جلدی کهیری است.

مظفری تصریح کرد: پیشگیری مساله مهم در رابطه با آلرژی است که در این زمینه عدم تماس با حیوانات خانگی، استفاده از وسایل تهویه هوا، اجتناب از گرد وغبار، از بین بردن سوسکهای خانگی و دوری از حشراتی همچون عنکبوت واستفاده از ماسک و دوری از برخی از غذاها همچون غذاهای بسته بندی و فست فودها و بهره گیری از دارو و ...می تواند آلرژی را تا حدودی زیادی کاهش دهد.

وی درباره روشهای درمانی نیز عنوان کرد: با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی می توان بخش قابل توجهی از آلرژی را تحت کنترل درآورد و تنها درصد کمی از این بیماران به دارو نیاز دارند.

مظفری یادآور شد: عوامل متعددی وجود دارد که اغلب آنها مکانیسم آنتی هیستامینی دارند که این گروه از داده‌ها برای درمان خارش، عطسه، اشک و ریزش موثرند همچنین تجویز اسپری‌ها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند تا حدود زیادی آلرژی را تحت کنترل خود درآورد.

وی درباره رینیت آلرژیک نیز گفت: رینیت آلرژیک در واقع التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش ازدیاد حساسیتی ایجاد می‌شود و هنگامی که فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده، آلرژنی مانند گرده گل یا گردوغبار را تنفس می‌کند واکنش حساسیتی آغاز می‌شود. این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می کند.

این متخصص بیماری‌های ریوی اظهار داشت: عمده بیماری‌های آلرژیک، ژنتیکی و ارثی هستند و آلرژی بیماران در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان تشدید می‌شود.

وی درباره روشهای صحیح تعذیه‌ای در بیماران آلرژیک نیز گفت: غذاهای تند، بسته بندی شده، فست فودها، ادویه، خوراکی‌های فرآوری شده و سرخ شده آلرژی را تشدید می‌کند که در این زمینه بیماران باید توجه کافی به نوع غذای خود داشته باشند.

مظفری در پایان افزود: برخی از میوه‌ها و سبزیجات همچون انگور، کیوی، گوجه و بادمجان و .... نیز می‌تواند آلرژی فصلی را تشدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha