شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 109040

از هر ۴ کودک، حداقل یکی قبل از ۳ سالگی دچار عفونت گوش می شود. گوش درد یکی از علت های شایع نگرانی و مراجعه والدین به متخصص اطفال است.

چه زمانی باید نگران گوش درد کودک باشیم

سلامت نیوز: از هر ۴ کودک، حداقل یکی قبل از ۳ سالگی دچار عفونت گوش می شود. گوش درد یکی از علت  های شایع نگرانی و مراجعه والدین به متخصص اطفال است.

تشخیص دادن لزوم مراجعه به پزشک می تواند تا حدی سخت باشد زیرا کودک نمی تواند به طور دقیق ناراحتی خود را بیان کند. اما علایم متعددی وجود دارد که نشانه عفونت گوش است.

چگونه می توان عفونت گوش را در کودک تشخیص داد:
به گزارش سایت «Prevention»، عفونت گوش با تراکم پیدا کردن مایع در پشت پرده گوش، ایجاد می شود. اگر چه ابتلا به عفونت گوش در هر سنی ممکن است، اما در کودکان به علت کوچک تر بودن شیپوراستاش که گوش میانه را به پشت حلق و بینی متصل می کند، شایع تر است. این امر باعث سخت تر شدن خروج مایع از گوش می شود. به گفته پزشکان، شاید کودکان نتوانند به وضوح هر نوع درد یا ناراحتی در گوش را بیان کنند اما برخی علایم شایع وجود دارد که والدین باید به آن توجه کنند:

 کشیدن یک یا هر ۲ گوش

 بی قراری یا گریه های بیش از حد

مشکل خواب یا بیدار شدن هنگام شب

تب

خروج مایع از گوش

عدم تعادل

مشکل شنوایی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:
در صورت کشیدن گوش ها

تب

خروج مایع از گوش

 مشکل شنوایی

 بی قراری

علایم دیگر برای تشخیص عفونت گوش:
عفونت گوش در کودکان کم سن، اغلب با عفونت ویروسی در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی ارتباط داده می شود. هنگامی که کودک دچار سرماخوردگی یا ویروس تنفسی می شود، شیپوراستاش وی احتمالاً متورم یا با خلط مسدود می شود، این امر مانع از خروج مایع از گوش می شود.

کودکانی که به مهدکودک می روند و با دیگر کودکان در ارتباط اند یا در معرض دود سیگار قرار می گیرند به احتمال زیاد دچار عفونت گوش می شوند.

درمان عفونت گوش:
اگرچه بیشتر عفونت ها بر اثر باکتری است، اما همه کودکان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند. در صورت بی قراری، بی اشتهایی و تب به پزشک مراجعه کنید.

مواقعی که باید به پزشک مراجعه کرد:
تب بالای ۳۸ یا ۳۹ درجه سانتی گراد

ترشح خون یا چرک از گوش

علایمی که برای بیشتر از چند روز ادامه پیدا کند.

تغییرات در هوشیاری و بیداری

قرمزی پشت گوش

پزشکان در مورد مشکل ساز بودن هر نوع تغییراتی در پرده گوش که باعث آسیب رسانی یا پخش عفونت به قسمت های بیرونی گوش می شود، هشدار دادند.

آنتی بیوتیک ها برای عفونت گوش:
نحوه درمان عفونت گوش، به جرم ایجاد  کننده عفونت ارتباط دارد. آنتی بیوتیک ها، باعث بهبود عفونت ویروسی نمی شود. پزشک به سن و شدت علایم بیماری توجه می کند.استفاده زیاد از آنتی بیوتیک باعث مقاومت بدن در برابر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک خواهد شد.

مصرف آنتی بیوتیک می تواند عوارض جانبی از جمله حساسیت، اسهال، جوش های ریز و اختلال معده را در پی داشته باشد.

کودکان زیر ۲ سال که هر ۲ گوششان عفونی شده، کودکانی با پارگی پرده گوش، درد شدید و تب حداقل ۳۹ درجه که پس از گذشت چند روز بهبود نیابند شاید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک پیدا کنند.

اما بسیاری از کودکانی که عفونت گوش دارند با مصرف قرص های OTC از جمله استامینوفن و ایبوپروفن درمان می شوند تا در زمان از بین رفتن عفونت دچار ناراحتی نشوند.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha