رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت ضمن اشاره به موارد بروز HIV/AIDS در کشور، با بیان اینکه فرصت چندانی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری نداریم از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه بویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم خواست که اطلاع رسانی درباره چگونگی انتقال و پیشگیری از این بیماری را یکی از اولویت‌های برنامه‌های پرورشی و ماموریت سازمانی خود قرار دهند.

درخواست وزارت بهداشت از دو وزارتخانه برای کنترل ایدز

سلامت نیوز: رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت ضمن اشاره به موارد بروز HIV/AIDS در کشور، با بیان اینکه فرصت چندانی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری نداریم از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه بویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم خواست که اطلاع رسانی درباره چگونگی انتقال و پیشگیری از این بیماری را یکی از اولویت‌های برنامه‌های پرورشی و ماموریت سازمانی خود قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقت  با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته جهت تقویت برنامه‌های آموزش و اطلاع رسانی درباره بیماری HIV/AIDS با تاکید بر جامعه، جوانان و نوجوانان، گفت: سال گذشته در زمینه آگاه‌سازی راه‌های انتقال و چگونگی پیشگیری از HIV/AIDS با همکاری شهرداری تهران در ایستگاه‌های قطارهای شهری، با همکاری شرکت مسافربری رجا، اقدامات خوبی در زمینه اطلاع رسانی در قطارهای بین شهری و همچنین از طریق هماهنگی با هواپیمایی ماهان اطلاع رسانی خوبی در پروازهای داخلی و خارجی این شرکت هواپیمایی در زمینه این بیماری انجام شد.

وی به برگزاری جشنواره‌های متعدد در سال گذشته در زمینه اطلاع رسانی و آگاه‌سازی جامعه در زمینه HIV/AIDS با تاکید بر جوانان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: همچنین جهت افزایش دسترسی به اطلاعات مربوط به این بیماری و همچنین ارتقای دسترسی به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری با هماهنگی مخابرات کل کشور، اطلاعات مربوط به این مراکز در اطلاعات 118 استان‌های سراسر کشور ثبت شد. به این ترتیب شماره تلفن این مراکز از طریق اطلاعات 118 استان‌ها قابل ارایه است.

صداقت از اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی دپارتمان آموزش و اطلاع رسانی کشوری درباره HIV/AIDS و آموزش از راه دور درباره این بیماری در سال 93 خبر داد و افزود: به دنبال هماهنگی‌های انجام شده با دفتر آموزش و ارتقای سلامت و همچنین روابط عمومی وزارت بهداشت، دپارتمان آموزش و اطلاع رسانی کشوری HIV/AIDS را مستقر و راه‌اندازی خواهیم کرد. اقدامات لازم در زمینه تقویت آموزش از راه دور و آموزش الکترونیک به منظور ارتقای آگاهی جوانان و نوجوانان، کارکنان سازمان‌ها و دستگاه‌ها و همچنین دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و غیرپزشکی درباره این بیماری، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: تاکیدمان آن است که در سال 93 برنامه‌های آموزشی مبتنی بر جامعه با کمک شهرداری‌ها، تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد را بیش از پیش در جامعه داشته باشیم و با کمپین‌ها و بسیج‌های اطلاع رسانی بتوانیم آگاهی جامعه را افزایش دهیم. انتظارمان آن است سازمان‌ها و ارگان‌هایی که این امکانات را دارند، بیشتر از گذشته در کنار وزارت بهداشت باشند. با توجه به اهمیت پیشگیری از این HIV/AIDS لازم است رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اطلاع رسانی درباره این بیماری را از اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

صداقت با تاکید بر آنکه HIV/AIDS یک معضل سلامتی نیست و در هیچ جای دنیا یک سازمان و ارگان نتوانسته به تنهایی این بیماری را کنترل کند، افزود: کنترل این بیماری تنها با عزم و اراده ملی حاصل می‌شود. HIV یک معضل اقتصادی و اجتماعی است و در فاکتورهای مختلفی ریشه دارد و البته می‌تواند مشکلات متعددی را نیز در جامعه ایجاد کند. بنابراین تمام سازمان‌ها و حتی خانواده‌ها و مردم باید متعهد باشند که در مورد پیشگیری و کنترل HIV بدانند، یاد بگیرند و به دیگران نیز یاد بدهند.

وی با اشاره به تقسیم وظایف انجام شده در برنامه استراتژیک کشوری ایدز در زمینه اطلاع رسانی این بیماری، ادامه داد: می‌توان گفت که خبرگزاری‌ها و صدا و سیما در زمینه اطلاع رسانی این بیماری بسیار خوب عمل کردند. اما این اقدامات کافی نیست و انتظار ما بویژه از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری آن است که بیش از پیش به این مقوله وارد شوند.

صداقت افزود: قسمت عمده جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند، اما متاسفانه جوانان به میزان کافی در زمینه چگونگی محافظت از خطراتی که در جامعه تهدیدشان می‌کند، آشنا نیستند. بر این اساس این آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌ها باید از سال‌های پایین‌تر عمر آغاز شود. همواره درخواست‌مان از وزارت آموزش و پرورش آن بوده که این موضوع را یکی از اولویت‌های برنامه‌های پرورشی و ماموریت سازمانی خود قرار دهد. بر این اساس قبل از آنکه فردی به دوره جوانی پا بگذارد باید بداند چه خطرهایی در محیط کمین کرده و همچنین چگونگی محافظت از این خطرها را بشناسد. به نظر می‌رسد در سال 93 و سال‌های پس از آن، آموزش و پرورش باید جدی‌تر وارد این موضوع شود.

وی به آمار موارد بروز HIV/AIDS در کشور اشاره کرد و ادامه داد: واقعا فرصت چندانی نداریم و در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری باید تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه دست به دست یکدیگر دهند و در این زمینه تلاش کنند. اگر همه بر این باور برسند که جوان ایرانی باید سالم باشد و جامعه ایرانی باید از نظر HIV کمترین تهدید را داشته باشد، تکلیف بر همه ما روشن خواهد شد.

صداقت ضمن تشکر از اقدامات صدا و سیما و خبرگزاری‌ها در زمینه اطلاع رسانی HIV/AIDS در سال 92، گفت: درخواستم آن است که در سال 93 بیش از پیش به این بیماری پرداخته شود. باید مخاطبان مختلف را به روش‌های مختلف جذب کرد تا اطلاع رسانی از این بیماری تاثیر بیشتری در لایه‌های مختلف جامعه داشته باشند.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش با تاکید مجدد بر اطلاع رسانی درباره چگونگی انتقال و پیشگیری از بیماری HIV/AIDS گفت: اولین کشورهایی که با HIV مواجه شدند، خیلی زود توانستند این عفونت را مهار کنند. بی‌تردید رمز موفقیت آنها در این مسیر، اطلاع رسانی و آموزش جامع بوده است. در نتیجه شاه کلید کنترل عفونت HIV در هر جامعه‌ای بحث اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم آن جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha